Stravovanie v škôlkach
Stravovanie a kvalita stravy v materských školách je momentálne jedna z najdiskutovanejších tém medzi mamičkami, ktoré sú v období, kedy uvažujú o umiestnení dieťaťa do škôlky. Veľakrát práve tento bod ovplyvní rozhodnutie, kam dieťa umiestnia a ktorej škôlke dajú prednosť.
Slovenské normy pre stravovanie škôlkarov hovoria v skratke nasledovné:
- dvakrát do týždňa celé mäso, jedenkrát znížená dávka mäsa,
- jedenkrát do týždňa múčne jedlo, jedenkrát zeleninové, hlavne strukovinové jedlo,
- zelenina a ovocie denne, druh podľa sezóny,
- nápoje v podobe pitnej vody, minerálnej vody, mlieka, nesladených ovocných a tmavých čajov k hlavnému aj doplnkovému jedlu,
- jedlá sa pripravujú len varením, dusením a zapekaním,
- potraviny musia byť v najvyššej kvalite, pri dodržaní finančných limitov v kvalite bio, čerstvé, nakupujú sa v deň prípravy (miesto nákupu potravín sa však striktne neurčuje, takže pokojne to môže byť aj mäso z čoraz menej obľúbených obchodných reťazcov),
- potraviny vrátane buchtičiek, omáčok, nátierok nemôžu byť polotovary, ale ich kuchárky pripravujú ručne, podľa schválených receptúr,
- nepoužívajú sa suroviny z GMO hospodárstiev ani veľkochovov,
Na prvý pohľad to vyzerá pekne, no namieste sa núka otázka – ako dostane rodič záruku, že nakupované potraviny sú skutočne kvalitné? Kto mu zaručí, že podávané kuracie prsia nie sú od toľko skloňovaných poľských dodávateľov?
Kto zaručí, že dieťa dostane každý deň ovocie a aj zeleninu, ktorú musí mať zaradenú do jedálnička? Škôlka pre dieťa znamená prvý celodenný kontakt so stravou, ktorú mu nezabezpečuje rodič.
Dieťa si v škôlke buduje návyky stravovania, pravidelnosti a rozmanitosti stravy, preto je nesmierne dôležité práve v tomto období tieto návyky správne formovať.
Prečítajte si: 6 tipov pre zdravé stravovanie
Tradičné a obľúbené neznamená zdravé
Naša tradičná strava nie je považovaná za najzdravšiu. Ide najmä o nevhodnú kombináciu niektorých druhov potravín, aj o priveľký dôraz na konzumáciu mäsa a mliečnych výrobkov.
Jedlá obsahujú málo surovej zeleniny a ovocia a naopak, prevažujú varené jedlá, v ktorých sa mnohokrát dôležité vitamíny a minerály znehodnotia práve tepelnou úpravou.
Normy taktiež nie vždy pozitívne ovplyvňujú zloženie jedálnička. Napríklad klasické obľúbené jedlo – kuracie stehno s ryžou, by podľa normy nespĺňalo požiadavku na hodnotu obsahu energie hlavného jedla.
Stačí však k nemu pridať sladký broskyňový kompót, ktorý potrebnú hodnotu do tabuľky energie doplní. Obed zodpovedajúci tabuľkovým normám je na svete a môže sa podávať deťom na stôl.
Ochutené jogurty či raňajkové cereálie taktiež nie sú ideálnym štartom do dňa, často obsahujú veľké množstvá rafinovaného cukru, no minimum živín.
Rodičia v stravovaní mnohokrát ustúpia, len aby dieťa „niečo“ zjedlo, na úkor kvality jedla a potravín. Povedzme si ale pravdu, ktoré dieťa v normálnej rodine či škôlke zomrelo od hladu?
Ak by sme nazreli do zopár jedálnych lístkov v materských školách, prišli by sme na nasledovné menu:
Obed: kurací vývar, mäso s ryžou/mäso so zemiakmi/žemľovka, malinovka
Olovrant: chlieb/rožok s čokoládovou nátierkou/džemom/syrom/mäsovou nátierkou/paštétou a koliesko uhorky alebo rajčiny
Takýto jedálniček v žiadnom prípade neobsahuje ani potrebnú kvalitnú energiu, ani potrebné živiny pre dieťa vo vývoji, kedy je rozmanitá a kvalitná strava prioritou.
Prečítajte si: Radí doktorka: stravovanie škôlkarov a školákov: Ako by malo vyzerať?
Iná škôlka, iný prístup, iná strava
Dominika Šubínová, majiteľka súkromnej materskej školy Happy-Time: „Veľakrát sa u nás v škôlke, najmä od nových rodičoch, stretávam s otázkou, či ich dieťa niečo zjedlo, lebo na takú stravu, aká sa podáva u nás, nie je zvyknuté, i keď si, paradoxne, aj práve nej rodičia našu škôlku vybrali.
Moja odpoveď je vždy rovnaká: to, že je jedlo zdravé, neznamená, že deťom nechutí, len ho treba vedieť podať, ochutiť, skombinovať, vybrať kvalitných dodávateľov a ísť deťom príkladom.
V našej škôlke sa menil dodávateľ stravy už niekoľkokrát, pretože ako majiteľka sama tieto jedlá jedávam a potrpím si na kvalitu, nie na kvantitu. V rovnakom duchu fungujú aj naši dodávatelia Jem Iné, ktorí nám zabezpečujú stravu pre obe škôlky.
Zdieľame rovnakú filozofiu, a to naučiť deti zdravo jesť a robiť osvetu v stravovaní detí ako rodičom, tak aj samotným deťom. Do jedálnička sme namiesto bežných olovrantov v podobe chlebíkov zaradili smoothies (50 % listovej zeleniny, 50 % ovocia), ktoré deťom zabezpečia potrebný príjem minerálov, vitamínov a ďalších látok.
Nepodávame žiadne sladené nápoje, iba čisté čaje bez cukru, vodu, alebo v sezóne mätovú, citrónovú či limetkovú vodu v kombinácii so zázvorom a pod.“
Pri výbere škôlky netreba zabudnúť na otázky ohľadom stravy a jedálnička. Meno dodávateľa stravy (ak si škôlka nevarí sama) by nemalo byť tajomstvom a rodičia by sa naňho mali pýtať.
Pri strave treba dbať na to, aby jedálniček obsahoval čo najviac sezónnych surovín, teda nakupovať čo najviac od regionálnych dodávateľov, kde je, samozrejme, možné overiť si aj ich kvalitu a spôsob pestovania resp. chovu.
Príklad vyváženého jedálnička pre škôlkara
Urobte si doma zdravú desiatu podľa receptu od Jem Iné!
Domáci špaldovo-kukurično-amarantovo-pohánkový chlebík s pestom z medvedieho cesnaku a čiernym sezamom s cviklovo-orechovou nátierkou
Na chlebík potrebujeme:
Všetky múky a soľ, sezam a orechy spolu premiešame, droždie spolu s medom rozpustíme vo vode, prilejeme do misky s múkou, pridáme pesto a miesime približne 6 –7 minút, kým sa cesto odlepuje od misky.
Približne na hodinku dáme kysnúť na teplé miesto. Na pomúčenej doske vytvarujeme bochník, dáme na plech a pečieme vo vyhriatej rúre na 200 stupňoch na horúcom vzduchu 1 hodinu.
Medzitým si pripravíme nátierku z uvarenej červenej repy (2 menšie kusy), mletých lieskových orechov (cca 5 – 6 lyžíc), citrónovej šťavy (polovica citróna), so štipkou čili (pre dospelých) a muškátového orieška.
Dochutíme soľou a čerstvo mletým korením a rozmixujeme. Pomery surovín nie sú dôležité, hlavné je, aby vám to chutilo.