Potraviny pre deti. Len biznis?

Redakcia | 9. apríl 2014

Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Platí to aj pri nákupe potravín určených pre deti. Nemusíme nekriticky prijímať všetko, čo nám trh ponúka. Čítajme, buďme informovaní a snažme sa deťom vysvetliť, že  ružový nápoj s princeznou im smäd nezaženie.  

Nakupovanie s dieťaťom v potravinách je občas o prehratom boji. Vzdáme sa lízatkám, napolitánkam, čokoláde. Obchodníci to dobre vedia. Premyslene umiestené sladké drobnosti pri platobnej kase. Tak, aby na ne dieťa dosiahlo a dobre ich videlo. Sladkosti „pre deti“ bývajú ohromným lákadlom pre oči. Krikľavé lesklé obaly s milými postavičkami z rozprávok, za ktoré zaplatíme viac, ale viac nezískame.

Hračky v potravinách sú zakázané

Na pultoch predajní by už dva roky nemali byť „potraviny“, ktoré ohrozujú deti, pretože v sebe schovávajú hračku. Na trhu existovali dobroty, najmä lízatká, ktoré lákali malých o to viac, že po ich skonzumovaní narazili na hračku. Bruselu sa nepáčilo, že deti  môžu prekvapenia prehltnúť alebo vdýchnuť spolu s potravinou. Schválili tak úplný zákaz predaja takýchto hračiek, ktoré sú pevnou súčasťou potravinového výrobku. Legislatívu potom prebral aj slovenský právny systém. Výrobcom by v prípade nedodržania zákazu hrozila až 50-tisícová pokuta, pri opakovanom porušení zákona dokonca dvojnásobná. „Kinderiek“ alebo napríklad jogurtov s včielkou Majou sa tento zákaz netýka. Tie majú prekvapenie ukryté v samostatnom obale, ktorý nie je súčasťou potraviny.

Marketingové stratégie, ako získať detského zákazníka, sú dôkladne premyslené. Okrem lákavých obalov výrobca ochotne pridá „zadarmo“ nálepku, vystrihovačku, hračku. Deti ich ochotne zbierajú, nalepujú a obchodníci si mädlia ruky. Lebo za každú magnetku, miniatúrnu hračku, alebo inú milú pozornosť, zaplatíte. Nielen za ne. Aj za farbu na obale, či vyobrazenú rozprávkovú postavičku. Pridaná hodnota detského džúsiku nie je v lepšom obsahu, ale v obale. Netýka sa to len sladkostí, ale aj iných potravín, ktoré výrobca označil ako „detské“.  Je naozaj v šunke s pekným obrázkom viac mäsa a menej prídavných látok? Pokiaľ je na výrobku označenie – nevhodné pre deti do troch rokov, ide o potravinu pre dospelých. Porovnajte si etiketu takéhoto výrobku s bežným výrobkom, ktorý nie je určený pre deti a stojí menej. Možno budete prekvapení.

Určený pre deti?

Označenie „detský“ ešte neznamená, že ide o kontrolovanú potravinu. Len v prípade, že je na etikete výrobku označenie – vhodný pre deti napríklad od šiestich mesiacov do troch rokov. Potraviny pre deti do 36-tich mesiacov sú prísnejšie kontrolované a regulované, mali by spĺňať normy detskej výživy. To znamená, okrem iného aj povolené množstvo prídavných látok či cukrov. Ostatné potraviny (teda aj tie ktoré sú označené ako „detské“, ale nie sú špecifikované ako špeciálna strava pre deti do troch rokov) už nie sú regulované a ich zloženie nepodlieha prísnym normám.

Stáva sa, že práve vo výrobkoch označených ako „detské“ kontroly odhalia väčšie množstvá cukru a farbív, ako v podobných výrobkoch bez tohto označenia. Výrobcovia dobre vedia, že sladšie a farebnejšie deťom viac chutí. Rada pre rodičov? Sto krát opakované – čítajte etikety výrobkov.  Zamerajte sa na označenie veku. Akonáhle prečítate „ nevhodné pre deti do troch rokov“, ide o potravinu pre dospelých. Teda aj povolené množstvá jednotlivých látok nezodpovedajú tým, ktoré sú určené pre deti. Výrobca musí označiť aj geneticky modifikované zložky v potravine, preto sa jej vyhnite, ak sa na etikete stretnete s označením GMO. Výsledky jednotlivých kontrol a testov sú zverejňované na internete, rovnako aj na stránke Úradu verejného zdravotníctva. Skúste pohľadať, či tam nenájdete informácie o nápoji, ktorý denne ponúkate svojmu dieťaťu, lebo je označený ako „detský“.

Nie je všetko zlato, čo sa blyští. Platí to aj pri nákupe potravín určených pre deti. Nemusíme nekriticky prijímať všetko, čo nám trh ponúka. Čítajme, buďme informovaní a snažme sa deťom vysvetliť, že ružový nápoj s princeznou im smäd nezaženie.  

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: