O bezplienkovej komunikačnej metóde

Zuzana Ježková | 29. február 2020
bezlienkova komunikacna metoda

Že sa vám to zdá nemožné, ba dokonca absurdné?

Poďte sa spolu s nami v nasledujúcich riadkoch zoznámiť s bezplienkovou komunikačnou metódou prostredníctvom názorov odborníkov, lektorky tejto metódy a čitateliek. Možno vás zaujme a možno vôbec nie, je to len na vašom slobodnom rozhodnutí...

Čo je to bezplienková komunikačná metóda

Prirodzená hygiena nemluvniat a komunikácia o vylučovaní, ktorej sa u nás najčastejšie hovorí bezplienková komunikačná metóda (BKM), je inšpirovaná tradičnými kultúrami v Afrike a v ďalších krajinách, kde nemajú k dispozícii plienky a matky nosia svoje bábätká v šatkách.

V prípade potreby ich zo šatky vytiahnu a nechajú ich vycikať sa na zem. V našich končinách mamičky praktizujúce BKM podržia pod dieťaťom plienku, alebo malý špeciálny nočníček, prípadne podržia dieťa nad umývadlom či záchodom, a v teréne je situácia ešte jednoduchšia.

Táto metóda vychádza z predpokladu, že matka má schopnosť na základe určitých signálov vypozorovať, kedy chce drobček vykonať potrebu – rovnako ako reaguje na jeho potreby hladu, či smädu. Medzi také signály patrí, keď dieťa náhle stíchne, či naopak zrýchli svoje pohyby, strasie sa, hlasno tlačí, alebo si urobí prestávku v dojčení. 

Aké sú výhody bezplienkovej komunikačnej metódy 

  • Dieťatko je väčšinou v suchu, pokožka netrpí kontaktom s močom a stolicou.

Vďaka prirodzenej hygiene odpadá problém so zapareninami, ktorými trpí väčšina detí nosiacich jednorazové plienky. U dievčatiek je nezanedbateľné aj to, že sa výkaly (teda ani baktérie) pri praktizovaní tejto metódy nedostávajú do kontaktu s vagínou.

  • Lepšia komunikácia medzi rodičmi a dieťaťom.
  • Ide o ekologický a najlacnejší spôsob starostlivosti o bábätko, vďaka ktorému nie je toľko zaťažované životné prostredie.

Uvádza sa, že ak dieťa priemerne spotrebuje päť až šesť jednorazových plienok denne, za celý prebaľovací vek vyprodukuje až dve tony nerecyklovateľného odpadu.

Lektorka kurzov Zdravého nosenia, Zdravého prebaľovania a bezplienkovej komunikačnej metódy – mamička dvoch dcér Bc. Lucia Harnošová – nám o prirodzenej hygiene nemluvniat povedala viac.

Bezplienková metóda je o vzťahu

Ako dlho sa bezplienkovou komunikačnou metódou zaoberáte a čo vás k nej priviedlo?

Ku BKM ma priviedlo narodenie mojej prvej dcérky pred viac ako štyrmi rokmi. Hľadala som si informácie a skúsenosti od praktizujúcich rodičov a hneď po pôrode som s dcérkou túto metódu začala skúšať.

V tej dobe ešte neboli preložené knihy a ani na internete sa veľa informácií nedalo nájsť. Kurzy tiež neprebiehali. Informácie o BKM sa skutočne šírili len medzi tými, ktorí už mali skúsenosti.

Aj preto som sa po nejakej dobe rozhodla tieto kurzy ponúkať rodičom v Brne a v Prahe, najskôr v ekologickej predajni Brána k deťom a teraz aj v pražskom A-centre.

Aké prednosti a úskalia pri bezplienkovej komunikačnej metóde vidíte?

Predností je veľa. Najzásadnejšia pre väčšinu rodičov je komunikácia a dôverný vzťah, ktorý s dieťaťom nadviažete. Dieťa plne rešpektujete a ste s ním v častom fyzickom kontakte.

To je veľmi prínosné aj pre oteckov. Učíte sa viac načúvať svojej intuícii. Dieťa je spokojné a netrápi ho bolenie bruška. Úskalie vidím len v nepochopení zo strany okolia, ktoré má o tejto metóde často skreslené predstavy.

Častým mýtom je napríklad to, že deti sú bez plienky úplne a robia potrebu kdekoľvek po byte. To samozrejme neplatí. Častým omylom je aj tzv. doba pripravenosti na nočník.

Novorodenci nedokážu zadržať svoje zvierače, v tom majú odborníci pravdu. To sa postupne učia. Dokážu ich však vedome uvoľniť a my im pri praktizovaní BKM umožníme zvierač konečníka uvoľniť a urobiť potrebu mimo svojho oblečenia. 

Ako prebieha kurz BKM? Prichádzajú hlavne mamičky – prvorodičky, prípadne sa objavujú aj ženy, ktoré už deti majú?

Robievame dva typy stretnutí. Kurz, alebo skôr besedu o BKM pre začiatočníkov, kde si hovoríme základné informácie o tejto metóde. Ako začať, kedy začať, čo všetko je potrebné a čo naopak riešiť vôbec nemusíme.

Na tento kurz nadväzujeme pravidelnými stretnutiami už praktizujúcich rodičov, kde si môžu medzi sebou poradiť v rôznych problematických situáciách a navzájom sa inšpirovať a povzbudzovať. Do kurzov chodia prvorodičky aj viacrodičky, často ich navštívi aj otec dieťaťa, či babička.

bezlienkova komunikacna metoda

Majú matky na bezplienkovú metódu čas?

Čo si o bezplienkovej komunikačnej metóde myslí pediater MUDr. Martin Gregora?

Bezplienková komunikačná metóda je z pohľadu našej vyspelej spoločnosti zaujímavým a z pohľadu krajín tretieho sveta bezpochyby prirodzeným riešením otázky hygienických návykov najmenších detí.

Je protipólom našej pohodlnosti a zjednodušenia starostlivosti o dieťa a jeho potreby. V ekonomicky vyspelých krajinách je aj určitou reakciou na trend predlžovania doby, odkedy je dieťa schopné zachovávať hygienu a odpútať sa od plienok.

Zatiaľ čo pred rozšírením jednorazových plienok u nás nebol veľký problém naučiť značné percento detí na nočník po roku veku, dnes je to problém aj po druhých narodeninách. Bezplienková komunikačná metóda je o tesnej súhre matky a dieťaťa, teda prakticky o tom istom, čo je predpokladom pre úspešné výlučné dlhodobé dojčenie.

Nie som vôbec proti praktizovaniu takejto metódy. Naopak. Len vidím problém, ktorý prináša jej rozvoj v súčasných podmienkach. V dobe, keď matka chce venovať čas aj sebe, svojim záujmom a potrebám. A to nehovorím o tých mamičkách, ktoré chcú byť úspešné v zamestnaní, budovať svoju kariéru.

Vtedy sú jednorazové plienky na nezaplatenie. Bezplienková komunikačná metóda je určitým návratom k prirodzenosti. Vyžaduje a posilňuje tesné puto matky a dieťaťa. Puto, ktoré je základom harmonického rozvoja detskej osobnosti.

Na názor sme sa spýtali aj detskej psychologičky PhDr. Ilony Špaňhelovej

O tejto metóde som čítala knihu. Zapôsobila na mňa v tom zmysle, že matka a jej dieťa – potom aj ďalšie deti – boli na seba bezhranične napojené, veľmi kontaktné a prepojené.

Matka podľa určitých signálov poznávala prejavy dieťaťa, kedy chce cikať alebo kakať, a potom na to reagovala. Prala handričky, ktoré zo začiatku pod dieťa dávala, potom ho vysadzovala aj na nočník. Teda prvá vec, ktorú je pri tejto metóde potrebné urobiť, je odhodlanie a vysoké nasadenie, aby si dieťa a

j matka rozumeli, dokázali „čítať“ signály – predovšetkým matka signály dieťaťa. Z psychologického hľadiska sa mi táto metóda javí ako výborná v tom, že sa matka učí rozumieť svojmu dieťaťu.

Učí sa naň naladiť, komunikovať s ním… Ako veľmi náročná mi táto metóda pripadá v tom, že matka musí byť – predovšetkým v prvých dňoch, týždňoch – v neustálom strehu.

Znamená to teda, že musí byť dieťaťu úplne k dispozícii, a potom to samozrejme môže naučiť aj ocka, alebo ďalšie osoby. Toto vysoké nasadenie matky mi pripadá náročné v rámci jej odpočinku, možnosti odísť od dieťaťa a nechať ho niekým strážiť.

Záleží na každej mamičke, pre čo sa rozhodne. Ja by som odporúčala, aby robila to, čo neprekračuje jej hranicu odpočinku a rešpektu samej k sebe.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: