4 mýty o bilingválnych deťoch
Čo je to bilingvizmus? Je to naozaj také jednoduché? Nepoškodí druhý jazyk rozvoj materinského jazyka? Je to prirodzené a neublížime tým deťom? Takéto a podobné otázky sa vynárajú v mysliach starých mám.
Čo je to bilingvizmus?
Je bilingvizmus výhoda?
Mýty ohľadom biligvizmu:
Mýtus č. 1
Dieťa začne neskôr rozprávať.
Mýtus č. 2
Dieťa má menšiu slovnú zásobu.
Chcete bilingválne dieťa? Učte ho už v brušku.
Mýtus č. 3
Dieťa bude mixovať jazyky a v podstate nebude vedieť rozprávať žiadnym jazykom poriadne.
Ak matka použije „nesprávny jazyk“ pri komunikácii s dieťaťom, môže sa dieťa obrátiť na matku so slovami „Ty takto nerozprávaj!“, prípadne odignoruje matkinu žiadosť. V tomto období často u detí dochádza k interferencii (vzájomnému ovplyvňovaniu) jazykov v gramatickej oblasti. Deti pri rozprávaní nemiešajú slová z rôznych jazykov, no použijú gramatiku jedného jazyka pri rozprávaní v druhom jazyku a naopak. Práve v tomto období je veľmi dôležité, aby rodičia poskytovali správny jazykový vzor dieťaťu, prípadne zabezpečili doplňujúce jazykové vzdelanie.
Mýtus č. 4
Bilingválne deti majú lepšiu/horšiu inteligenciu ako monolingválne deti
Treba si uvedomiť, že žiaden výskum doteraz nedokázal, že bilingvizmus/mulilingvizmus (viacjazyčnosť) má vplyv na inteligenciu. Takisto nemôžeme povedať, že schopnosť naučiť sa cudzí jazyk je závislá od intelektu. Existuje viacero prípadov bilingválnych detí s mentálnym postihnutím (Downov syndróm), ktoré potvrdzujú, že pri správnej metóde učenia je možné, aby sa deti s mentálnym postihom naučili komunikovať vo viacerých jazykoch. Samozrejme, veľkú úlohu tu zohráva spôsobu učenia (prirodzené prostredie) a motivácia/potreba komunikovať denne v dvoch jazykoch.