Chronologický vývoj dieťaťa - 25.-27. mesiac života

Redakcia | 18. máj 2009

Ako sa vaše dieťatko vyvíja po 2. roku života? Sledujte pokračovanie nášho seriálu na www.mamaaja.sk o chronologickom vývoji dieťaťa!

Milé mamičky, oteckovia, babičky i dedkovia

prinášame vám pokračovanie seriálu "Chronologický vývoj dieťaťa", kde vás postupne oboznámime s vývojom detí od druhého do ôsmeho roku života.

Pozrite sa s nami dnes na vývoj detí od 24. do 27. mesiaca života:

Čo dieťa  dokáže
Dieťa venuje oveľa viac času a energie snahe o komunikáciu – ovláda veľa slov, a tak stale rozpráva a kladie otázky. Aj napriek tomu, že obdobie negativizmu sa pomaly končí, občas emócie stále vzbĺknu, pretože ich ešte vôbec nevie kontrolovať. Dieťa má veľkú potrebu zapáčiť sa vám – preto sa snaží robiť všetko podľa vašich predstáv, čo sa mu však málokedy darí. Ak ho pokarháte alebo napomeniete, cíti sa veľmi nešťastné – „Prečo ma mama hreší kvôli tomu fľaku na koberci? Veď ja som jej ho len chcel pomôcť vyčistiť...“

Prejavuje veľký záujem o ostatné deti a chce ich vo všetkom napodobňovať. Dokáže viesť konverzáciu so svojimi rovesníkmi a rado sa zapojí do ich hry, aj keď často prichádza k drobným sporom, ktoré sa končia plačom. V tomto období sa často hašteria o to, kto sa bude hrať s hračkou. Dieťa väčšinou už vie, že by sa malo podeliť s inými, ale nie je to preňho jednoduché, a tak ochotne prijíma hračky od kamaráta, ale svoju hračku nepožičia ani za svet.

Už nie je stredom svojho vesmíru

Dieťa už nie je natoľko vzdorovité a zamerané samo na seba, ako to bolo doteraz. Rozdiel je v tom, že si uvedomuje pravidlá spolupráce v skupine. Skupinu pre neho predstavujú ľudia, s ktorými je v kontakte. Rodina, škôlka, deti na ihrisku - dieťa si bude vytvárať vzťahy všade, kam príde. V tomto období si však už dieťa uvedomuje, že ono samo nie je stredobodom vesmíru, že je, naopak, jeho súčasťou.

Osvojenie pravidiel

Pravidlá správneho fungovania skupiny si malé dieťa osvojuje dokonca natoľko, že ich vyžaduje aj od ostatných. Môže ho dokonca rušiť, ak napríklad pochopilo, že sa pred obedom umývajú ruky a niektorý člen rodiny na to pozabudol. Dieťa často dodržiavanie malých rituálov skutočne kontroluje. S dodržaním určitých zásad súvisia aj začiatky disciplíny u dieťaťa. Dieťa pochopilo, že pravidlá bežného života nemusí dodržiavať iba ono, ale platia všeobecne pre všetkých.

Reč

Reč dieťaťa sa naďalej vyvíja závratným tempom. Namiesto jednoduchších slov a slovných spojení používa rozvité vety, používa aj správny slovosled. Namiesto núteného plaču sa dieťa dokáže vyjadriť už aj slovne, dokáže zrozumiteľne sformulovať to, čo si žiada, alebo čo cíti. Slovná zásoba dieťaťa v tomto veku predstavuje 30 až 300 slov.

 Tip Mama a ja:
Život s dvojročným dieťaťom môže byť niekedy veľmi náročný, pretože dieťa ešte nevie dobre ovládať svoje emócie. V napätých situáciách, napr. v obchode pri pokladni, vám pomôže ak si budete opakovať, že je to úplne normálne, nič sa vlastne nedeje a vy nie ste zlý rodič.

Čo môžete s dieťatom robiť?

Nechajte, aby vám  pomáhalo
Je milé, keď sa vám dvojročné dieťa snaží pomáhať so všetkými možnými prácami v domácnosti – od zametania, umývania dlážky až po prípravu polievky. Neodháňajte ho, zapojte ho do práce. Jeho záujem a radosť z domácich prác už nebude dlho trvať, tak si to teraz spolu užite...

Pečte spolu
Dieťa baví pracovať s cestom – hniesť ho, roztláčať, vaľkať a vymodelovať rôzne tvary. Ak pečiete koláč, vyhraďte časť cesta pre vaše dieťa – nech si pripraví koláčik samo. Uvidíte, s akým napätím bude čakať, kým ho teplý vytiahnete z rúry. Samozrejme, v prvom rade treba ochutnať a pochváliť jeho výtvory...

Čítajte a vymýšľajte si rozprávky
Deti začínajú chápať chod a zákony bežného života – ráno sa vstáva, večer sa ide spať, pred jedlom sa umývajú ruky, po jedle zase zúbky... Aj preto milujú rozprávky z bežného života, v ktorom psík, macík alebo dieťa zažíva presne to isté, čo ono. Jednoduché rozprávky si môžete vymýšľať – O chlapčekovi, ktorý nechcel ísť večer spať, O špinavom macíkovi, ktorý sa nerád umýval, O dievčatku, ktoré nechcelo chodiť na nočník... Vaše rozprávky budú pre dieťa ešte krajšie ako čítané, pretože do nich zakomponujete aj niečo zo života vášho dieťaťa, rozprávate ich jeho jazykom a prispôsobujete jeho záujmom.

Ukážte dieťaťu, ako môže skákať
Chôdza dieťaťa je už istá a stále dokonalejšie udržiava rovnováhu. Môžete mu dať ťažšiu úlohu – skáčte na mieste s nohami pri sebe a povzbuďte dieťa, aby to tiež vyskúšalo. Pokúsi sa to napodobniť, aj keď je to preňho ešte náročné, ale určite sa pri tom zabaví.

Zostavte malú prekážkovú dráhu
Vonku prší, dieťa má kooopec energie, pobehuje hore-dole a vám už idú pomaly prasknúť nervy? Pripravte mu v byte prekážkovú dráhu. Predveďte mu, ako obehnúť kolo po určenej dráhe v byte, počas ktorého treba preliezť posteľ, zošmyknúť sa po šikmom matraci dole, podliezť dve stoličky stojace za sebou, preskočiť rad z drevených kociek, preplaziť sa látkovým tunelom (napr. z veľkej plachty), prebrodiť sa množstvom vankúšov a pod. S nadšením to bude robiť dovtedy, kým mu bude stačiť energia...

Navliekajte korálky
Veľmi vhodná aktivita na zlepšenie jemnej motoriky, ktorá dieťa na nejakú dobu úplne pohltí. Zaobstarajte si väčšie korálky s dostatočne veľkým otvorom (malé prstíky sú ešte neobratné) a hrubšiu šnúru. Nenechávajte dieťa s korálkami samo – môže si ich dávať do úst alebo vdýchnuť!

Veľa kreslite
Koordinácia rúk, očí i jemná motorika natoľko pokročili, že dieťa zvládne kresliť po papieri čiary, a možno aj „čapaté“ kruhy. Podporujte ho v kreslení – kreslenie rozvíja nielen jemnú motoriku, ale aj veľmi veľa iných schopností...

Rozprávajte sa o programoch
Dieťa by, samozrejme, nemalo často sedieť pred televízorom. Ale občas sa vyskytne chvíľka, kedy nám jeho záujem o dianie na obrazovke veľmi pomôže, napr. ak potrebujeme dieťa na chvíľu upokojiť, či rýchlo niečo urobiť. Ak už dieťa pozerá rozprávku, je ideálne sadnúť si k nemu a pozerať spolu s ním, prípadne komentovať či dopĺňať príbeh. Dôležitý je aj vhodný výber rozprávky, aby bola primeraná jeho veku (napr. Telletubbies, príbehy o Krtkovi, „Bob the builder“ – v češtine Bořek stavitel...). Porozprávajte sa spolu o rozprávke. Klaďte mu otázky, prejdite si príbeh, možno ešte niečo bude treba objasniť.

Rozprávajte sa o farbách
Vždy, keď mu niečo obliekate, komentujte to slovami: „Teraz ti  dám červené tričko a biele nohavice...“ Keď sa hráte, ukazujte mu farby: „Podám ti žlté autíčko a ja si vezmem zelené.“ Hovorte o farbách jednoducho vždy, keď je to možné... Rozložte pred seba farebné kocky a do vedľajšej kopy ceruzky v tých istých farbách. Povedzte: „Toto je fialová kocka. Nájdeš mi ceruzku v tejto farbe?“ a pod.

Umožnite mu vnímať okolie

Aby ste pomohli dieťatku ešte viac rozvíjať jeho slovnú zásobu, najlepším riešením je poskytovať mu čo najviac vnemov z okolia, zo situácií, s ktorými sa denne stretávate. Pozorné sledovanie okolia a váš priamy a zrozumiteľný komentár mu umožnia rozširovať slovnú zásobu celkom prirodzeným spôsobom.

Stimulujte koordináciu rúk a očí hravým spôsobom

Dajte dieťatku do ruky detský príbor a nechajte ho, nech sa pokúsi najesť samo. Vysvetlite mu, ako sa správne drží príbor a do ktorej ruky patrí lyžica alebo detský príborový nožík. Určite tieto zručnosti pomôžu dieťatku aj pri nástupe do škôlky. Ono sa bude vedieť ako-tak najesť samo a vy budete mať istotu, že aspoň časť obeda skončí v jeho brušku.

Využívajte naplno potreby na maľovanie, kreslenie a obkresľovanie. Farbičky sú ideálne na tréning koordinácie ruky. Neváhajte všek použiť napríklad aj vodové farby. Doprajte dieťaťu radosť z miešania farieb, nadšenie z práce s vodou a štetcom.


Vhodné hračky:
Menšia futbalová alebo basketbalová lopta, detské hudobné nástroje, hračka na šliapanie (odrážacie auto, trojkolka), nízka záhradná kĺzačka, navliekacie hračky, kocky, autíčka, jednoduché bábky, knižky, malé zvieratká...

 Tip Mama a ja: Pri práci s vodovými farbami budete určite potrebovať veľký igelitový obrus, ktorý zabráni škodám na sviatočnom obruse. Kúpte dieťatku čo najväčšie výkresy, papier navinutý na rolku, z ktorého môžete odtrhnúť akýkoľvek veľký kus. Čím väčší papier, tým širšie pole pôsobnosti sa dieťatku ponúkne a tým viac popustí uzdu svojej fantázii.

Detské náradie pre chlapca

Ak máte doma malého majstra, určite sa poteší kufríku s detským náradím, podobnému, ako má jeho veľký tato. Bude majstrovať všade a bez prestania, kým nebude všetko poopravované a každá skrutka dotiahnutá. Do tejto zábavky môžete zatiahnuť aj svojho manžela, nech chlapské práce predsa len ostanú na chlapoch.

Odložte detský kočiar

Z času na čas navrhnite dieťaťu kratšiu či dlhšiu prechádzku a zoberte ho na miesta, kde ešte nebolo. Rozkvitnuté stromy pri potôčiku, koniec babkinej záhrady, lán slnečníc, zabudnutá ulička plná starých domov a starých ľudí - to všetko prináša dieťatku nové poznatky a zážitky. Nové veci si aj omnoho dlhšie pamätá ako tie staré a stereotypné. Okrem toho je to pre dieťa aj pre vás len ďalší tréning pohybových zručností.

Pamätáš si?

Zahrajte sa občas hru na tréning pamäti. Ak je dieťa zahĺbené do hry alebo do nejakej činnosti, povedzte mu čosi, čo by si malo zapamätať. Napríklad, čo práve varíte v kuchyni a čo potom spoločne zjete. O pár minút ho vyzvite, aby zopakovalo, o čom ste sa rozprávali. Robte to však nenásilne, aby dieťa nemalo pocit, že "musí" odpovedať.

Zapínanie gombíkov

Táto činnosť predstavuje pre dieťa vlastne akýsi hlavolam. Je však celkom zaujímavé sledovať, ako si s tým poradí. Skúšajte si zapínanie gombíkov, nie však na miniatúrnom detskom oblečení, ale napríklad na vašom starom, veľkom svetri s ešte väčšími gombíkmi. Najprv ukážte dieťaťu, ako sa to robí, a potom ho usmerňujte a povzbudzujte. Uvidíte, ako sa budú pohyby jeho prstíkov zo dňa na deň zdokonaľovať. A jedno ráno sa ani nenazdáte a vaše dieťa si svetrík pred odchodom z domu pozapína samo...

Ostatné hry

Dieťa vo veku dva a pol roka sa už celkom dobre zahrá aj samo. Vymýšľa si rôzne vlastnosti a príbehy, ktoré priraďuje neživým predmetom a hračkám. Veľmi rado sa hrá na činnosti, ktoré "okukalo" z reálneho života. Každý si určite pamätá hru "na obchod", "na lekára", "na varenie" a podobné naozajstné zábavky. Poskytnite dieťaťu čo najviac pomôcok, dostupných vo vašej domácnosti, aby sa jeho hra čo najviac priblížila realite.

Vhodné hračky:

Veľmi obľúbenou činnosťou je rozkladanie predmetov a ich skladanie do pôvodnej podoby. Ideálne na túto "zábavku" sú rôzne stavebnice, skladačky, puzzle, kocky a iné "rozoberateľné" predmety.

Hru na reálnu činnosť veľmi dobre podporí napríklad detská kuchynka pre malú kuchárku, sada náradia do dielne pre malého majstra, domáce elektrospotrebiče v detskom vydaní (mixér, vysávač, kávovar...) a podobné zábavky.

Riekanky

O upratovaní hračiek:
Všetky hračky do krabice
a krabicu do police,
autíčka zas do garáže
kým sa slnko neukáže.
Zvieratká sú unavené,
na spánok sú pripravené.
Aj ja idem rýchlo spať,
postieľku si rozostlať...

Pri obede:
Sedem hráškov,
dva zemiaky,
polievka je
šašo dáky!
Celé bruško rozosmeje,
až kým tanier prázdny nie je!
Po polievke ešte mäsko,
dnes som zjedol hádam všetko!

Vonku:
Ľavá nôžka, pravá nôžka,
precvičím si obe troška.
Ukážem im celý svet,
ako kvitne žltý kvet,
ako vtáčky čvirikajú,
keď tie nôžky utekajú.

 O jari
Jar k nám letí, jar k nám letí,
má zelené krídelká,
šatôčky má z konvaliniek,
na klobúčku motýľka.
Kde sa vzala, tu sa vzala,
motýle a včeličky
ku slniečku otáčajú
svoje malé hlavičky.

Pri umývaní
Vedie, vedie cesta nová
do mestečka Poriadkova.
Kto chce s nami cestovať,
musí čisté rúčky mať.
Ťapi, ťapi, ťap,
musí čisté rúčky mať.

(V ďalších slohách „čisté rúčky“ zmeníme
na čisté nôžky, zúbky, čisté bruško...)

Pri umývaní zúbkov
Čistím zúbky, rezy, rezy,
nech sú biele ako brezy.
Vpravo, vľavo, vpredu, vzad,
horný a hneď dolný rad.
Nech sú biele ako sneh,
nech mám pekný dôvod na úsmev.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: