Výživové doplnky – áno, či radšej nie?
Na rozdiel od bežných potravín majú vysoký obsah vitamínov, minerálnych a iných látok. Ich účelom je doplniť našu bežnú stravu na takú úroveň, ktorá priaznivo ovplyvní naše zdravie. Má užívanie výživových doplnkov zmysel aj u zdravého človeka?
Výživové doplnky v tehotenstve
Pre koho má užívanie výživových doplnkov význam?
PharmDr. Klára Minczinger hovorí: „Na túto otázku neexistuje jednoduchá odpoveď. Pod pojmom výživové doplnky totiž rozlišujeme jednotlivé podskupiny, ktoré sú vhodné pre určitú skupinu ľudí.
Ak by som chcela odpovedať veľmi zjednodušene, užívanie doplnkov má zmysel pre všetkých. Napríklad probiotiká by sme v dnešnej dobe mali užívať všetci. Kvôli rôznym úpravám potravín totiž z potravy vymizli prírodné mikroorganizmy, ktoré sa v nej ešte v čase mladosti našich babičiek nachádzali.
Užívanie konkrétnych doplnkov okrem toho veľmi závisí na stave organizmu a na strave, ktorú jeme. Počas letného obdobia, keď máme dostatok čerstvej zeleniny a ovocia, sa až tak strážiť nemusíme.
Naopak, na jeseň a v zime, v období chrípok a prechladnutí, nám môže pomôcť väčší prísun vitamínu C. Ženy po prechode by zasa mali svojmu organizmu dopĺňať vápnik a vitamín D. A takto by sme mohli pokračovať ďalej.
Prečítajte si: Mám málo železa – čo s tým?
Aj pri výživových doplnkoch je dôležitá kvalita
Pre každého z nás existuje vhodný doplnok.“ Samozrejme, je vhodné siahnuť po kvalitných produktoch: „Kvalitu produktu spozná zákazník predovšetkým podľa výrobcu. Nebudem teraz hovoriť o všelijakom pochybnom predaji cez internet, pri ktorom nemáme žiadnu záruku, že kupujeme kvalitný produkt.
Veľakrát navyše ani netušíme, kto za ním stojí. Naopak, výrobky predávané v lekárňach by mali spĺňať isté normy.
Ich výrobné procesy by mali prebiehať v súlade s platnou legislatívou. Mali by plniť požiadavky systému manažmentu kvality ISO 9001 a systému environmentálneho manažmentu ISO 14001.
Tieto základné certifikáty zaručujú kvalitnú výrobu. Je samozrejmé, že dodržiavanie kvality je pravidelne kontrolované externými a internými auditmi.
Ak teda zákazník hľadá kvalitný produkt, mal by sa poobzerať po profile výrobcu, či uvedené certifikáty má a ako sa stará o kvalitu výrobkov. Na tieto veci je spoločnosť väčšinou hrdá a informácie zverejňuje na svojich webových stránkach,“ dodáva odborníčka.