Ste citliví na počasie?

Ste citliví na počasie?
4.10.2014 v kategórii Mama, autor Mgr. Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

Pokiaľ patríte k ľuďom, pre ktorých je počasie len okrajovou záležitosťou osobnej pohody, zvládnete aj jesenné dni s úsmevom.

Toto leto sme si horúčavy a príjemné dní veľmi neužili. Obdobie, v ktorom sme mali načerpať energiu do studených a tmavých jesenných mesiacov, bolo skôr upršané, veterné a neprinieslo nám veľa letnej radosti. Pokiaľ patríte k ľuďom, pre ktorých je počasie len okrajovou záležitosťou osobnej pohody, zvládnete aj jesenné dni s úsmevom. Na druhej strane, počasie a jeho zmeny znamenajú pre mnohých ťažkosti, ktoré ich obmedzujú pri bežných činnostiach. Stupeň záťaže pre organizmus sa pravidelne objavuje aj v predpovediach počasia ako takzvaná biopredpoveď. Faktom je, že telo meteosenzitívnych ľudí reaguje na zmenu počasia ešte pred tým ako k nej príde a nie je to nič príjemné. Tlak, kĺby, bolesti hlavy, poruchy spánku, žalúdočné problémy, podráždenosť, znížená výkonnosť.  Až 40 percent Slovákov trpí pri zmenách počasia. Pokiaľ vaše telo nie je v dobrej kondícii, reaguje na zmeny v počasí citlivejšie. Podstatou meteosenzitivity je porucha normálneho priebehu adaptačného procesu organizmu na zmeny atmosferického tlaku.

Čo pomáha? Svoje telo môžeme pripraviť:

Otužovaním a saunovaním. Mierny stres z chladu/tepla spôsobí, že organizmus sa vycvičí na lepšie zvládanie teplotných zmien. Nie je dobré schovávať sa pred počasím. Myslite na to aj pri malých deťoch. Minimálne 30 minút denne v každom počasí by malo dieťa stráviť vonku na čerstvom vzduchu. Prílišná opatrnosť a úzkostlivosť viac uškodí ako pomôže, keďže organizmus nebude zvyknutý na zmenu vlhkosti,  teploty, tlaku. Štatisticky trpia meteosenzitivitou viac ľudia v meste ako na vidieku – niet sa čo čudovať, keďže vonku trávia viac času  a ich organizmus je pripravený rýchlejšie sa adaptovať na zmeny v počasí.

Úpravou stravy. S príchodom chladnejších dní by sme mali viac rozmýšľať o tom, čo dáme do úst. Pridajte si do jedálnička viac zeleniny a ovocia, orechov a strukovín. Pamätáte sa ešte ako vám stará mama varila šípkový čaj? Práve v šípkach nájdete céčko, ktoré váš organizmus potrebuje. Sušené šípky rozdrvíme a keď voda vrie, vložíme ich do nej. Povaríme zhruba pol hodinky a čaj  precedíme. Dodržiavať pitný režim je nutné najmä ak trpíte nízkym tlakom.

Nalaďte sa do pohody. Dokáže vás rozladiť, ak namiesto pekného slnečného víkendu za oknami zúri búrka, prehánky, silný vietor? Neplánujte program príliš dopredu, aby ste neboli sklamaní, ak vám počasie prekazí plány. Prípadne majte po ruke vždy aj záložnú verziu. Nepoddajte sa vlastnej podráždenosti a skúste spríjemniť si deň. Ak máte malé deti, snažte sa ovládať svoje znechutenie z počasia, lebo tie veľmi rýchlo preberú vaše reakcie a naučia sa na zlé počasie reagovať nepohodou. Pokiaľ to počasie trochu dovolí, obujte si gumáky, pršiplášte a skúste spolu s deťmi skákať po kalužiach. Výborným spôsobom ako sa zbaviť podráždenosti je fyzická aktivita, čerstvý vzduch a trocha zábavy. Doma si potom dajte teplé ponožky, urobte medovkový čaj a pekný (alebo aspoň znesiteľný) deň máte za sebou.

Psychická kondička

Pripraviť sa na dni „nepohody“ môžeme nielen udržiavaním fyzickej kondície, ale pod kontrolou by mali byť aj naše emócie, reakcie a prežívanie stresu. Reagujete prehnane na neočakávané situácie? Stres vo vás vyvoláva paniku? Často pociťujete úzkosť? Naučte sa pomalými krokmi ovládať svoje psychické prežívanie.

1.V prvom kroku skúste myslieť inak – negatívne myšlienky vypustite z hlavy. Pretože práve myslenie ovplyvňuje a utvára naše konanie a do istej miery aj povahu. Sme jednoducho takí, akým spôsobom myslíme.

2. Skúste skrotiť svoju výbušnosť. Na začiatok postačí ak narátate do desať pred tým, ako zareagujete na niečo, čo sa vám nepáči. Pomáha aj hlboký výdych a nádych, doprajte svojmu mozgu čas, kým zareaguje. Rovnako pomôže aj pomalé pitie vody z pohára.

3. Oklamte svoje zlé naladenie úsmevom. Silene, naširoko a môžete aj nahlas. Zasmejte sa, keď sa cítite pod psa – mozog začne s touto pozitívnou emóciou pracovať okamžite. Majte sa radi, buďte občas sebeckí a vyhýbajte sa ľuďom alebo situáciám, ktoré vás rozladia. Vytvorte si prostredie, v ktorom je vám dobre.

Nepriaznivé počasie môže byť objektívnou príčinou našej rozladenosti sprevádzanej fyziologickými ťažkosťami. Faktom je, že na počasie ešte zatiaľ nemáme „páky“, nemôžeme ním manipulovať a meniť podľa svojich očakávaní. Jedinou možnosťou ako prežiť je prispôsobiť sa. Tak, ako sme si už pomaly zvykli na to, že v lete nie je horúco a v zime nesneží, ale kvitnú čerešne.   

Vedeli ste, že: ideálnou teplotou pre organizmus je 22,2 stupňa Celzia?