Sója – áno či nie?

Sója – áno či nie?
12.7.2017 v kategórii Mama, autor Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Sója: Raz vyzdvihovaná, inokedy zatracovaná, zároveň milovaná aj nenávidená. Aká je naozaj?

Sója vo všetkých svojich farbách

Sóju zaraďujeme medzi strukoviny aj olejniny. Bôby tejto rastlinky, ktorá dorastá do výšky jedného metra, sú sfarbené čiernou, zelenou alebo červenou farbou. Strukovina pochádza z Číny, kde sa pestuje stáročia a táto krajina stále patrí medzi významných producentov tejto plodiny.

Je sója vhodná pre deti?

Sója namiesto mäsa?

Sója je v kultúrach krajín východnej a juhovýchodnej Ázie považovaná za akúsi náhradu živočíšneho mäsa. Mnohí sa domnievajú, že výživová hodnota sójových bielkovín je porovnateľná s obsahom bielkovín v živočíšnej potrave. Preto sa napríklad sójové mlieko podávalo deťom alergickým na kravské mlieko. Často po tejto potravine siahajú vegetariáni, aby si zabezpečili dostatočný prísun bielkovín a oproti konzumácii mäsa má sója mnohé výhody. Neobsahuje hnilobné baktérie, tyramín, xantín, cholesterol a mnohé iné škodlivé látky.

TOFU - bielkovinová bomba

Sójové produkty

Zo sóje sa vyrába množstvo polotovarov. Jedným z nich je už spomínané sójové mlieko, ďalej sú to sójové klíčky, múka či olej. Známy je syr získaný z plodov sóje – tofu. Vyznačuje sa neutrálnou chuťou, preto sa dochucuje soľou a aromatickými bylinkami. Na zvýraznenie chuti pokrmov výborne poslúži sójová omáčka. Nesmieme zabudnúť na sójové mäso, ktoré má podobu kociek, plátkov či granúl.

Vegetariánka s bruškom?

Pozitíva sóje

Pozitíva sóje sú predovšetkým v nutričných hodnotách. Obsah bielkovín, vitamínov skupiny B, železa, vápnika, fosforu, zinku, medi a horčíka robia zo sóje prospešnú potravinu. A to nie je všetko.

Okrem spomínaných látok obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, vlákninu a lecitín potrebný pre činnosť nervovej sústavy a znižovanie cholesterolu v krvi. Sója je zdrojom významného množstva kyseliny linolovej, ktorej nedostatok sa prejavuje oneskoreným rastom, suchou pokožkou, dermatitídou, nervovými a pohlavnými chorobami.

Pri výživových hodnotách nesmieme zabudnúť na fytoestrogény, ktoré sú predmetom výskumov a vedeckých i laických diskusií. Sójové estrogény resp. ich podskupina izoflavóny sú látky, ku ktorým existujú rôzne stanoviská. Všeobecným poznatkom je, že izoflavóny zmierňujú ťažkosti v menopauze, znižujú riziko vzniku osteoporózy, chorôb srdca a u žien konzumujúcich sóju sa vyskytuje v menšej miere rakovina prsníka. Avšak posledné expertízy uvádzajú, že tieto látky pre náš organizmus predstavujú nebezpečenstvo, pretože sa podieľajú na raste rakovinových buniek a dokonca zabraňujú ovulácii.

Ďalej sa potvrdila nebezpečnosť sójových produktov v súvislosti s dojčatami. Sójové produkty obsahujú inhibítory tripsínu, ktorý môže spôsobiť vývojové poruchy. Preto sa sójové mlieko dojčatám neodporúča podávať, hoci v minulosti slúžilo ako náhrada kravského mlieka. Na obhajobu sóje slúži fakt, že jej konzumácia znižuje hladinu LDL cholesterolu, ľudovo nazývaného aj zlý cholesterol. Za zmienku určite stojí vysoký podiel vlákniny (až 5%), ktorá pôsobí proti nadúvaniu a zápche. Nezanedbateľný je významný obsah vitamínov a minerálnych látok, pretože nie každá potravina sa môže pochváliť tak bohatou nutričnou hodnotou.

Dieťa - vegetarián?

Napriek všetkým negatívam by sa mala sója aspoň občas objaviť v našom jedálničku, pretože je skvelým zdrojom prospešných látok. Mali by sme ju však konzumovať s rozumom. Najvhodnejšia na prípravu pokrmov je bio-sója. Je síce drahšia, ale kvalitnejšia. Môžeme z nej pripraviť chutný sójovo-mäsový guláš, fašírky, omáčku alebo si len tak pochutnať na syre tofu.

Máte nejaký dobrý sójový recept? Podeľte sa oň v rubrike RECEPTY!