Nákupná vianočná horúčka v číslach
Vianočný zhon zavládol v nákupných centrách už v novembri. Nákup darčekov v predstihu má za sebou viac ako polovica Slovákov. Decembrové nákupy si naplánovala viac ako tretina z nás a 17 percent opýtaných chce s nákupom darčekov počkať až na povianočné výpredaje.
Vianočný zhon zavládol v nákupných centrách už v novembri. Nákup darčekov v predstihu má za sebou viac ako polovica Slovákov. Decembrové nákupy si naplánovala viac ako tretina z nás a 17 percent opýtaných chce s nákupom darčekov počkať až na povianočné výpredaje.
Čo sa týka našich peňaženiek, len päť percent Slovákov plánuje na vianočné darčeky minúť viac ako 800 eur. Každý desiaty Slovák je ochotný minúť 401 až 800 eur. Na opačnom konci v ochote míňať je sedem percent spotrebiteľov, ktorým na Vianoce bude stačiť menej ako 40 eur. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na vzorke približne dvetisíc respondentov nakupujúcich na internete urobila výskumná agentúra NMS Market Research a nezávislý nákupný radca Heureka.sk. 28 percent opýtaných sa zmestí do sumy 200 eur, rovnaké percento obdaruje svojich blízkych darmi v hodnote do 400 eur.
Internetový predaj v predvianočnom období vedie! Aspoň jeden darček kúpi na internete 93 percent opýtaných. Pred nakupovaním v kamenných predajniach dá prednosť internetovým obchodom 23 percent žien a 29 percent mužov. V internetovom predaji darčekov vedie jednoznačne elektronika. Druhé miesto obsadili osvedčené knihy. Potom nasleduje oblečenie, kozmetika, hračky, športové vybavenie, wellnes pobyty a hodinky. Väčšina Slovákov (79 percent) uprednostňuje klasické darčeky, zatiaľčo takmer polovica Čechov si s darčekmi na Vianoce hlavu neláme. Vystačia si s finančnou hotovosťou, prípadne darčekovým poukazom.
Ženy na Slovensku sú k svojim blízkym na Vianoce štedrejšie ako muži. 70 percent opýtaných žien kupuje darčeky pod stromček pre viac ako štyroch členov rodiny, kamarátov či známych. Iba 44 percent mužov venuje počas Vianoc pozornosť darčekom pre svoje širšie okolie.
Vedeli ste, že: Až 87 percent troj až desaťročných slovenských detí verí, že darčeky nosí Ježiško? My rodičia im túto myšlienku sprostredkujeme okrem iného aj tým, keď sa pýtame: „Čo ti prinesie Ježiško tento rok? Napíšeme Ježiškovi?“
Najštedrejšími rodičmi sú Íri. Prieskum, ktorý zrealizoval Ebay zistil, že írsky rodič minie priemerne 278 eur za vianočné darčeky pre deti, čo je najviac v Európe. Dokonca je to takmer dvojnásobok sumy, ktorú plánujú minúť Nemci (143 eur).
Celých 84 % Slovákov očakáva, že ich Vianoce budú tohto roku rovnako bohaté či dokonca bohatšie než minulého roku. 16 % ich plánuje sviatky v skromnejšej podobe než v minulom roku.
Vyplýva to z nedávneho prieskumu, ktorý medzi svojimi zákazníkmi urobil v priebehu mesiaca október popredný slovenský nákupný portál HEJ.sk. Najviac ľudí (40 %) pritom plánuje utratiť za vianočné darčeky sumu do 200 eur, 14 % viac než 400 eur. Väčšina respondentov (52 %) pritom bude zaobstarávať darčeky pre 2 – 4 osoby.
Nákupná horúčka vypukne už tradične v polovici novembra, keď svoje vianočné nákupy plánuje viac než polovica ľudí (57 %). 34 % Slovákov sa chystá darčeky nakupovať až v decembri a celých 17 % hodlá s nákupom darčekov počkať až na povianočné výpredaje
Najväčšia skupina účastníkov prieskumu plánuje nakupovať praktické darčeky, predovšetkým oblečenie, športové vybavenie a kozmetiku (46 %), prípadne elektroniku (31 %). Pätina ľudí (22 %) chce svojich blízkych obdarovať kultúrou či zážitkom a iba 1 % stavia na jedlo a pitie.
(tlačová správa Hej sk)
Pokiaľ patríte k tým nerozhodnutým, možno vás inšpirujú výsledky online prieskumu, ktorý vykonala výskumná agentúra NMS Market Research v spolupráci s nezávislým portálom Heureka.sk. Ukázalo sa, že tento rok letí najmä elektronika. Nejakú tú praktickú alebo zábavnú vecičku z tohto sortimentu plánuje do darčekového papiera zabaliť až 54 percent opýtaných.
Populárne sú najmä mobilné telefóny - o tie má záujem asi štvrtina ľudí, nakupujúcich cez internet. Druhé miesto obsadili osvedčené knihy. Svojim blízkym chce takto urobiť radosť 40 percent respondentov. Potom už nasleduje oblečenie, kozmetika, hračky, športové vybavenie, wellness pobyty a hodinky.
Prieskum, ktorý uskutočnila spoločnosť Microsoft na vzorke 10.431 respondentov z 18 európskych krajín vrátane Slovenska, ukázal, že notebooky a tablety patria na vrchol zoznamu želaní počas tohtoročných Vianoc. Paradoxom je, že pri rozhodovaní sa ohľadom výberu konkrétneho zariadenia necítia Európania dostatočnú sebaistotu.
Pokiaľ ide o štatistiky porovnania pohlaví, z prieskumu vyplýva ďalšia zaujímavosť. Aj keď je tradičné myslieť si, že najlepšie zariadenia chcú najmä muži, prieskum dokázal, že aj dámy túžia na Vianoce po technike. Tá je na samom vrchu zoznamu prianí ako u mužov, tak aj u žien, a to s viaž než polovicou (54 %) u mužov a viac ako tretinou (38 %) u respondentiek. Slováci v tom majú dokonca jasnejšie. Po novom zariadení túži až 71 % mužov a 52 % žien.
Prieskum tiež ukázal rôzne zaujímavé porovnania v rámci európskych národov:
Talianski muži považujú nakupovanie výpočtovej techniky za viac stresujúce (56 %) ako ženy (25 %), zákazníci z Bosny považujú nakupovanie techniky za najpohodlnejšie (61 %), nasledovaní Chorvátmi (57 %) a Bulharmi (56 %). Na druhom konci sú Rusi, z ktorých iba 18 % uviedlo, že nemá problém nakupovať techniku.
Notebooky sú najžiadanejším technickým darčekom v Bulharsku (25 %). Tablety sú tesne druhé (23 %), kým smartfóny obsadzujú tretiu priečku s 20 %. Približne 28 % Chorvátov považuje nakupovanie oblečenia za viac stresujúcejšie ako nakupovanie výpočtovej techniky (21 %). Iba 5 % slovenských mužov nerozumie výberu a možnostiam, ktoré sú na trhu k dispozícii.
Môže za to väčší počet sociálnych kontaktov
Podľa psychológov môže štedrosť žien súvisieť s väčším počtom ich sociálnych kontaktov či často vyšším emocionálnym angažovaním sa vo vzťahoch. Jedným z vysvetlení však môže byť aj to, že darčeky pre deti či svokrovcov nakupujú po dohode s manželom ženy už akosi zo zvyku.
Ako ďalej z prieskumu vyplýva, desať a viac členov rodiny a blízkych obdaruje na tohtoročné Vianoce zhruba pätnásť percent žien oproti štyrom percentám mužov. "Viac ako dvadsiatim blízkym plánuje dať darček zhodne jedno percento z oboch pohlaví,“ uviedol riaditeľ NMS Market Research Michal Osuský.
Obľúbené sú internetové obchody
Mnohí z oslovených respondentov budú aj v tomto roku nakupovať vianočné darčeky v internetových obchodoch. "Výhradne alebo prevažne v e-shopoch ich nakúpi 23 percent opýtaných žien a približne 29 percent mužov nakupujúcich online,“ dodal riaditeľ portálu Heureka.sk Tomáš Braverman.