Laktózovo intolerantným hrozí nedostatok vápnika a osteoporóza

28.9.2010 v kategórii Mama, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Najlepším a najdostupnejším zdrojom vápnika je mlieko a mliečne výrobky. Ako si však zabezpečiť dostatočný prísun vápnika, ak niekomu spôsobuje mlieko a mliečne výrobky tráviace ťažkosti?

Vápnik patrí medzi najdôležitejšie prvky potrebné pre zdravý rast a vývin ľudského tela. V prípade jeho nedostatočného príjmu číhajú na ľudí rôzne zdravotné riziká, ktoré môžu vyústiť do závažných problémov. Najlepším a najdostupnejším zdrojom vápnika je mlieko a mliečne výrobky. Ako si však zabezpečiť dostatočný prísun vápnika, ak niekomu spôsobuje mlieko a mliečne výrobky  tráviace ťažkosti?

Bratislava, 27.september 2010 – V ľudskom organizme hrá vápnik veľmi dôležitú úlohu. Táto látka zodpovedá nielen za výstavbu kostí a chrupu, ale aj za správne fungovanie svalov, nervov, imunitného systému, taktiež je potrebná pre zabezpečenie hormonálnej rovnováhy a zrážanlivosti krvi. Keďže laktózovo intolerantní ľudia nemajú šancu získať dostatok vápnika z mlieka, musia ho prijať z iných zdrojov.

Potravín bohatých na kalcium je mnoho, netreba sa hneď obávať, že intolerancia laktózy musí nevyhnutne viesť k ďalším zdravotným komplikáciám. Vysoký obsah vápnika má napríklad listová zelenina, strukoviny, šampiňóny, orechy, mak, ryby alebo slnečnicové semiačka. Na vstrebávanie vápnika do organizmu je potrebný vitamín D, ktorý sa taktiež nachádza v mlieku, jeho hlavným zdrojom je však slnečné žiarenie.

Vitamín D aj kalcium možno prijímať aj v tabletách. Ako však upozorňuje Rastislav Stolárik zo združenia Intolerancia laktózy, „ľudia s neznášanlivosťou mliečneho cukru musia byť pri nákupe výživových doplnkov opatrní, laktóza sa v nich totiž často používa ako sladidlo, preto treba sledovať zloženie na obale.“ V každom prípade je nutné prijímať dostatočné dávky vápnika každý deň počas celého života. Kým dojčatám stači denne prijať asi 600 mg vápnika, u starších detí a počas dospievania sa odporúča až 1200 mg za deň, v dospelosti stačí denná dávka asi 1000 mg. V staršom veku nad 50 rokov treba dávku zvýšiť až na 1500 mg. Nedostatok vápnika sa prejavuje mäknutím kostí a väčšou náchylnosťou na zlomeniny, nesprávnym vývojom chrupu, poruchami rastu a časom môže prerásť až do osteoporózy.

Podľa Rastislava Stolárika však stále existuje možnosť prijímať vápnik z mlieka aj pre laktózovo intolerantných. „Ak sa problémy s trávením objavia, treba si odsledovať svoj prah tolerancie mlieka a túto hranicu nikdy neprekračovať. Bezlaktózové mlieko sa dá vyrobiť aj doma, stačia na to kvapky s enzýmom laktáza, ktorý za pár hodín laktózu v bežnom mlieku rozloží, navyše je tento spôsob lacnejší ako kupovanie mlieka bez laktózy.“ Ďaľšou možnosťou je prijať enzým laktáza v tabletke, ktorá sa postará o rozloženie laktózy v mlieku. Po tejto tabletke možno piť mlieko a jesť mliečne výrobky bez rizika vzniku tráviacich problémov, pričom obsah vápnika nie je nijako ovplyvnený. Odporúčajú sa aj fermentované  mliečne výrobky, napríklad vyzreté syry, bryndza, alebo jogurty, ktoré obsahujú menej laktózy, prípadne je vhodné kombinovať mliečne výrobky s nemliečnymi, čím organizmus získa viac času na spracovanie mliečneho cukru.

Pozor!
Uvedené tipy sú určené pre ľudí s intoleranciou laktózy. Neplatia pre ľudí alergických na mliečnu bielkovinu, ktorých je u nás asi 1-3%.

Intolerancia laktózy nie je choroba, ide o stav, pri ktorom ľudské telo neprodukuje enzým laktáza v dostatočnom množstve. Telo tak nemôže štiepiť láktózu — zložený mliečny cukor, ktorý v prípade, že sa dostane do hrubého čreva, spôsobuje ťažkosti. Miera intolerancie laktózy stúpa vekom.