Dula v škole
Bez rozpakov otvorili témy tehotenstva, pôrodu, dojčenia, rolu otecka, ale i možnosti antikoncepcie či potratov. Niektoré otázky boli naozaj „silné kafe“ a musela som dlho rozmýšľať ako na ne odpovedať.
Prednedávnom ma oslovila jedna štvrtácka pani učiteľka. Už čo-to počula o činnosti, ktorú robievam a chcela deťom spestriť vyučovanie. Práve sa učili o rodičovstve a veciach s ním súvisiacimi. A tak som sa po siedmich rokoch venovania sa mamičkám a práci duly vrátila na chvíľu do školy, medzi deti...
Tatranská alternatívna škola v Poprade je známa svojimi zaujímavými a efektívnymi metódami práce široko ďaleko. To, čo ale nie je na prvý pohľad a z papierov vidno, je neuveriteľná atmosféra pohody a radosti z učenia, ktorá sála hneď ako do nej vstúpite.Pozbierala som si teda svoje saky paky pomôcky, na ktorých vysvetľujem mamičkám tehotenstvo i pôrod, bábiku – bábätko a prirobila som ešte trošku viac, aby deti názorne pochopili. Veď – ako bola moja predstava, keď som si spomenula na seba v tých rokoch – ešte o tom málo tušia. Ako veľmi som sa mýlila! Tieto desaťročné deti mali dokonalý prehľad. Začať so sexuálnou a rodičovskou výchovou v skoršom veku je podľa mňa veľkou výhodou. Vôbec sa nehanbili rozprávať o tom, ako sa plodí dieťatko. Nik sa pri tom nehihňal (ako my v siedmej triede :-), nik sa nečervenal a všetci vedeli ako to funguje. Dopodrobna!
A o priebeh tehotenstva a pôrodu sa zaujímali nielen dievčatá. Chlapci počúvali naozaj napäto a vypytovali sa na podrobnosti tohto fungujúceho mechanizmu. Určité rozdiely v pohlaví sa ale prejavili. Chlapcov zaujímalo najmä to, ako „to pracuje technicky“ :-)... A dievčatá sa empaticky vciťovali do mamičiek s bruškami. Úplne sami prišli na to, čo môže žene počas pôrodu pomôcť a čo ju ruší. Celkom pudovo cítia, že po pôrode chcú mamička a dieťatko hlavne pohodu a byť spolu. Ani jedna z malých dám sa nezaoberala myšlienkou dať dieťatku fľašku. Úplne prirodzene sa prikláňali k prsníku a... Ani vtedy sa nik nepochechtával.
Bez rozpakov otvorili témy tehotenstva, pôrodu, dojčenia, rolu otecka v celom procese, ale i možnosti antikoncepcie a potratov. Niektoré otázky boli naozaj „silné kafe“ a musela som dlho rozmýšľať ako odpovedať a zároveň nevyplašiť tieto malé otvorené dušičky. Dokonca i na AIDS došlo. Najviac otázok a zároveň ukážok, obrázkov a vysvetľovania sme ale venovali práve narodeniu dieťaťa. Poviem vám, tatko podrobne som pôrod už dlho neobjasňovala. :-)
Nakoniec som „besedu“ robila ešte i v ostatných štvrtáckych triedach a naozaj rada by som v tom pokračovala. Skvelí poslucháči. :-)
V závere vyučovacieho bloku sme sa vrhli na tvorivú prácu. Deti modelovali a kreslili, v jednej triede dokonca vytvorili celé projekty na tému materstva. Mám z tejto spolupráce výborný pocit.
Ďakujem pani učiteľkám, za možnosť tejto generácii priblížiť zrod života. Ďakujem im za to, že i mne dali možnosť stretnúť sa a otvorene sa porozprávať s deťmi, vypočuť si ich názory a pohľady na to, čo ich čaká. Posunulo ma to vpred míľovými krokmi.
Ďakujem im za to, že približujú deťom ozajstný život, lebo...
...naše deti sa dennodenne stretávajú a vidia na obrazovkách, v PC hrách a časopisoch (oni už vedia čítať! ) množstvo násilia, kradnutie, bitky, vraždy a iné veci , ktoré by do „normálneho“ života nemali patriť.
A to, čo JE normálne – milovanie, plodenie detí, tehotenstvo, pôrod, dojčenie – to je ešte stále v mnohých rodinách a školách tabu. V Tatranskej alternatívnej škole nie. :-)