4 tipy, ako sa vyhnúť stresu

4 tipy, ako sa vyhnúť stresu
22.2.2015 v kategórii Mama, autor redakcia MAMA a ja, foto: istockphoto.com

Imunitu znižuje stres. Byť v strese zjednodušene znamená byť vystavený silám či tlakom svojho okolia, pociťovaným ako úzkosť či tieseň, ktorá zapríčiňuje psychické vyčerpanie i zníženie imunity. Stres je v podstate zdravou reakciou, ktorej úlohou je nepriaznivú situáciu vyriešiť bojom, zmenou či útekom. Ak túto reakciu nedokážeme využiť a stresové situácie naberajú na sile či intenzite, potom pracuje proti nám a spôsobuje nepohodu, oslabenie imunity a psychosomatické ochorenia (napr. mozgovú príhodu, žalúdočné vredy, črevné ťažkosti...).

Veľa spite

Dostatočne dlhý čas na spánok poskytuje organizmu možnosť regenerácie a napravenia poškodení, ktoré vznikli počas náročného dňa. Kvalitný spánok je súčasťou zdravého životného štýlu, preto by sme si ho nemali kaziť neskorou večerou. Posledné jedlo je vhodné zjesť 2 až 3 hodiny pred spaním, inak organizmus nedokáže  jedlo dostatočne stráviť. Škodí to tráviacim orgánom, srdcu aj pečeni. Spánok pred polnocou podporuje detoxikáciu organizmu.

Jedzte kvalitné potraviny

Už pred 70 rokmi lekár Dr. Weston A. Price zistil, že vo viacerých jednoduchých kultúrach po celom svete sa nevyskytovali určité typy ochorení, ako napr. tuberkulóza, rakovina, zubný kaz, kŕčové žily, artritída... Jednotlivé skupiny spájali spoločné znaky

– konzumácia neupravenej stravy a fyzická aktivita. Po presťahovaní sa a zaradení upravenej stravy či rafinovaných potravín nastali problémy s výskytom infekčných a degeneratívnych ochorení. Súčasné moderné výskumy len potvrdzujú pozorovania Dr. Pricea. Zdravá strava a životný štýl sú základnými kameňmi silného imunitného systému.

Hýbte sa

Cvičenie prospieva nášmu organizmu hneď niekoľkokrát. Pri pravidelnom cvičení telo spáli 15-krát viac energie, ako keď sa nehýbe. A v čase pokoja metabolizmus pracuje oveľa rýchlejšie až 12 hodín po cvičení. Pohyb podporuje tok lymfy. Na rozdiel od krvného systému, lymfatický nemá pumpu, ktorá by jej s obehom pomáhala. Je závislá iba na sťahovaní svalových vlákien, čo sa deje len vďaka pohybu. Ďalším z bonusov pravidelného cvičenia je dobrá nálada. Tú spôsobia vyplavené endorfíny, tzv. hormóny šťastia, tak sa ich vplyvu netreba v žiadnom prípade brániť.

Otužujte sa, nikdy nie je neskoro začať

Otužilý človek sa oveľa ľahšie prispôsobí teplotným výkyvom okolia. Otužovanie je potrebné dlhodobo trénovať a najlepšie je začať už v detstve. Najúčinnejšie je otužovanie vodou. Malo by sa začať postupne, najlepšie ranným opláchnutím navlhčenou hubkou alebo uteráčikom po dobu 3 až 4 minút. Až keď si telo zvykne, vhodné je pristúpiť k minútovému až dvojminútovému polievaniu či sprchovaniu.