Potrebuje dieťa digitálneho veku jemnú motoriku?
Keď sa dieťatko narodí, držia ho pri živote iba základné reflexy, všetko ostatné sa musí naučiť, natrénovať.
Má na to predispozície, veľkú chuť a očakávanie. Učí sa od rodičov, hlavne od mamy pozorovaním a tréningom. Ale za posledných sto rokov sa niečo zmenilo.
Deti prestali byť našimi pokračovateľmi v povolaní. Súčasná doba je iná , digitálna, ale displeje iba zaplnili uprázdnené miesto.
Kedysi rodičia väčšinou pracovali doma. Deti ich od najútlejšieho veku pozorovali pri práci a hrali sa pri tom. Napodobňovali ich. Ich jemná motorika sa prirodzene vyvíjala, mali dosť času na jej natrénovanie. Rodičia ich cieľavedome učili a deti získavali istotu.
„Ten veľký ma pripravuje pre život, má o mňa záujem, chce aby som bol ako on...“ Takéto je prirodzené očakávanie malého mozgu, ktorý je pripravený celý sa zaplniť a rozvinúť. Zastavme sa a uvedomme si, či teraz naše dieťa má nasýtenú prirodzenú túžbu zažiť pocit, že ho rodič pripravuje pre život. Lebo pre dieťa je rodič a jeho pracovné činnosti jeho celý svet a ono sa chce všetko naučiť, aby bolo dobre pripravené. Ak sa to nedeje, následkom je neistota – „to, čo teraz robím, je príprava na život?“
Materiálne zabezpečenie nestačí – istotu dieťa získava, keď má jeho mozog pocit, že sa v primeranom veku naučil potrebné zručnosti. Niektoré zručnosti sledujeme a porovnávame sa s ostatnými rovesníkmi – vyprázdňovanie, sedenie, batolenie, chôdza, reč atď. Sú dôležité a keď sa nedarí, tak sa snažíme dieťatku pomôcť.
Jemná motorika – je vôbec dôležitá?
Ak si predstavíme výchovu malého človiečika ako stavbu lode, tak jemná motorika je ako položenie kýlu – základnej časti, na ktorú sa upevňujú rebrá, paluba... až po stožiar s vlajkou na konci. Bez kýlu budú všetky časti ledabolo pospájané a pri každom vlnobití bude hroziť, že sa loď rozpadne.
Je to vlastne natrénovaná schopnosť spolupráce rúk, očí a ďalších častí tela, ktoré mozog dokáže precízne riadiť. Predstavte si jeden z najnáročnejších pohybov - pohyb ruky s kladivom. Každá ruka sú vlastne dve páky uchytené v dvoch otočných bodoch a nástroj je ďalšia páka so závažím. A dve ruky s dvoma nástrojmi?
Ak si spomeniete na hodiny fyziky ako je komplikované prepočítať pohyby páky – mozog musí zautomatizovať množstvo operácií, aby doviedol koniec kladiva na správne miesto. A to je činnosť, ktorá nás odlíšila od opice.
Je v mozgu prednastavená, už dvaapolročné dieťa má obrovskú záľubu v zatĺkaní kolíkov, vydrží pritom neuveriteľne dlho a neustále sa zlepšuje v presnosti. Zvládnutá jemná motorika podporuje celkový kognitívny rozvoj, akoby sa rýchlejšie vrstvili, prepájali a spolupracovali časti mozgu, podporuje aj rozvoj reči atď. Nepredurčuje deti na výber povolania orientovaného na manuálnu prácu, naopak.
Podporuje sebavedomie a dieťa je motivované, nemá obmedzenia a môže sa slobodnejšie rozhodovať vo všetkých aktivitách ak si mozog verí, že ovláda telo.
Ak má Vaše dieťa šťastie a vy sa s ním hráte podobne, ako som naznačoval v predchádzajúcom texte, blahoželám. Mnoho detí toto šťastie nemá, ani mnoho z Vás, ich rodičov toto šťastie nemalo. Nešikovnosť nie je vrodená.
MOY TOY – trenažér na rozvoj jemnej motoriky
Ponúkame riešenie – naše stavebnice MOY TOY – trenažér na rozvoj jemnej motoriky a ďalších zručností. Niektoré sety obsahujú aj nábytok, ktorý je najjednoduchším produktom a môže sa ním začať od dvaapol roka. Ale s postavenou hračkou sa dá hrať aj skôr, je robustná a príjemná na dotyk, veď je z dreva.
Stavebnice sú výnimočné tým, že sa hrá s dvoma nástrojmi, najprv len s kladivom, potom pribudne vyrážač do druhej ruky, ktorým sa rozoberajú spoje. Hračky sú variabilné, ľahko sa prestavujú.
Menšie sety v papierových krabiciach obsahujú jednu hračku v niekoľkých variantách. Väčšie sety v preglejkových krabiciach sú určené pre použitie v rodine na spoločnú hru viacerých účastníkov a máme aj veľké sety pre celé triedy s metodikou.
Stavebnice Vás vyzývajú hrať sa s Vašimi deťmi – najprv Vás budú pozorovať pri stavaní, skúšať, trénovať a potom im to pôjde samým.
Úroveň zručnosti sa dá merať. Na drevených kolíkoch z lipy sú farebné konce, aby sa dali dobre odlíšiť dĺžky. Na ploske kladiva budú od nich farebné odtlačky - najprv roztrúsené, potom sa skoncentrujú v strede.
Preskúšajte aj seba, ako bude vyzerať Váš obrazec farebných škvŕn.
Nikdy nie je neskoro začať.
Pre členky klubu ponúkame zľavu 10% z ceny pri použití hesla mama a ja a do každej Vašej objednávky pribalíme jednoduchú stavebnicu stoličky, ktorá zaujme a postavia ju deti od 2,5 roka.