Elektromobilita je v kurze

Daniela Klamová | 28. október 2020
Renault Captur
foto: Clio E-TECH Hybrid

Klimatické zmeny a téma ochrany našej planéty nenecháva chladnými čím ďalej tým viac ľudí. Každá kvapka snahy sa stáva súčasťou potoka nádeje, rieky dôležitosti a mora budúcnosti.

Dni pandémie len znásobili potrebu chrániť seba, svojich najbližších a miesta, kde žijeme. Je to nadlho, ale snáď nie neskoro. 

Elektromobilita je témou, ktorá v dnešnej dobe dostáva zelenú viac a viac

Obrovské investície všetkých automobiliek do nových technológií elektromobilov, hybridov či ďalších riešení, ktoré prinesú menej ekologickej záťaže, svedčia o nástupe ekologickejších modelov v čoraz väčšej miere. Zelené ŠPZ-etky sa objavujú v uliciach častejšie. Vedeli ste, že ide práve o elektromobily? 

Aby bolo úplne jasné, ujasnime si pojmy:

ELEKTROMOBIL / BEV

Automobil poháňaný výlučne elektrickou energiou z batérie/akumulátora, ktorú nabíja z nabíjacej stanice, alebo z domácej zásuvky, doplnkovo aj vlastnou rekuperáciou, napr. pri brzdení a spomaľovaní. Batériové články sú umiestňované na nápravu, pod sedadlami v podlahe. Dôležitá je ich účinnosť a tiež spôsob nabíjania. Dojazd podľa typu a značky, už aj cez 400 km.

BEV skratka je Battery Electric Vehicle. 

Renault Captur

HYBRID / HEV

Tento typ používa benzínový aj elektrický pohon. Elektrický pomáha benzínovému pri rozjazde, čím znižuje jeho spotrebu a, naopak, pri brzdení a spomaľovaní sa dobíja.

PLUG-IN HYBRID / PHEV

Taktiež kombinácia benzín/elektrika, ale má už väčší akumulátor, ktorý je možné dobíjať z externého zdroja a tiež rekuperáciou, a len na elektrický pohon prejde okolo 50 km.

NABÍJANIE batérií 

Pri hybridoch nabíjanie riešiť nemusíte. Pri plug-in hybridoch a čistých elektromobiloch áno.  Hybrid môže mať dojazd na elektriku až 40 km. Je to výhodné,  cez deň jazdíte v meste len na elektriku, tá sa sama dobije cez motor a takto dookola. Na diaľnici potom jazdíte na benzín.

Dynamika rozvoja práve tohto odvetvia si pýta riešenia čo najrýchlejšieho a najdostupnejšieho nabíjania.  Hlavne jeho rýchlosť je samostatnou veľkou témou, v skratke však závisí od dvoch faktorov:

  • Akumulátora/baterky, jej nabíjacej schopnosti a kapacity
  • Zdroja nabíjania

Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC). DC rýchlonabíjačky od 44 kW nabijú auto na kapacitu od 100 do 540 km/h – závisí, akú rýchlosť nabíjania dokáže batéria prijať. Nabíjate zvyčajne od pol hodiny do hodiny na 100 %. 

Okrem čerpacích staníc, nabíjačky dnes nájdete aj v nových nákupných centrách, rekreačných oblastiach, dokonca niekde aj s nabíjaním zadarmo. Inak sa ceny dosť rôznia.  Často sú nabíjačkové mapy v navigáciách alebo rôznych aplikáciách. 

Výhody elektromobilov

  • Eko pohľad – žiadne emisie
  • Tichý chod – nielen z pohľadu posádky auta, ale aj z pohľadu „zvonku“
  • Jednoduché ovládanie – auto sa ovláda podobne ako pri automatickej prevodovke, veľmi jednoducho. Myslím si, že záujem o nové autá s manuálnou prevodovkou bude čím ďalej tým menší.
  • Okamžitá akcelerácia – výborné ovládanie hneď od štartu auta
  • Jednoduchšia údržba a servis - tým pádom nižšie prevádzkové  a servisné náklady 

Nevýhody elektromobilov

  • Relatívne vyššia nákupná cena – limitované dotácie poskytuje aj štát, záujem o ne však vysoko prevyšuje ponuku. 6 miliónový balík poslednej výzvy koncom minulého roku sa minul cca za 4 minúty. Určité akcie a dotácie nájdeme aj u predajcov.
  • Dobíjanie – časová náročnosť pri každom dobíjaní, to znamená že na to musíte myslieť vopred, resp. zabehnúť si nejaký systém, pri domácom nabíjaní možno aj technické riešenie. 
  • Dlhé jazdy – potrebné plánovanie dobíjania
  • Obmedzený výber jednotlivých značiek
  • Tichý chod – paradoxne je to aj výhoda aj nevýhoda – z pohľadu chodcov, cyklistov, ktorí sú zvyknutí riadiť sa aj podľa sluchu, napr. pri vstupe na vozovku, cyklisti pri odbočovaní.

Renault Captur


Značka Renault je Lídrom v predaji elektických automobilov v EURÓPE. Čo hovorí na  trend elektromobility Richard Evanson, generálny riaditeľ Renault Slovensko?

"Elektromobilita je prioritou Skupiny Renault už od roku 2009, v tom čase sme ako prvý výrobca ponúkli model ZOE, od začiatku konštruovaný ako čisto elektrické vozidlo a od tej doby sa ZOE vyvíjal, vylepšoval a zdokonaľoval tak, aby bol zároveň prístupný čo najväčšiemu počtu užívateľov. 

Dnes je vlajkovou loďou  nášho elektrického radu. Vďaka našim 10-ročným skúsenostiam, know-how a špičkovým odborníkom a dizajnérom vieme ponúknuť stále nové nielen produkty, ale aj prístupy, myslenie, projekty. Napr. v oblasti používania elektrických vozidiel ich zdieľaním, alebo používaním recyklovaných materiálov. Osobne som veľmi hrdý na to, že je ZOE najpredávanejší elektrický automobil v Európe.  Predalo sa ho už viac ako 200 000 kusov. Mobilita je určite témou zajtrajška, a na ten sa tešíme. Práve teraz máme novinky, ktoré by mohli mladé rodiny zaujímať, pozrite sa na našej stránke www.renault.sk.“

  • Clio E-TECH Hybrid ponúka až 80% času jazdy v meste na elektrický pohon, čo je až 40% úspory paliva v porovnaní so spaľovacím motorom v mestskom cykle. Od 18 100 €.
  • Plug-in Hybridný Captur E-TECH, prvý v segmente B, ponúka až 50 km 100% elektrickej jazdy v zmiešanom cykle a až 65 km elektrickej jazdy v meste. Má spotrebu paliva 1,5 l / 100 km a 32 g CO2 / km emitovaného v kombinovanom cykle WLTP. Dostupný od 28 000 €.
  • Plug-in hybridný Megane E-TECH, s výkonom až 160 k má dojazd 50 km na plne elektrický pohon pri 135 km/h rýchlosti v kombinovanom cykle. Má 100% štartov v elektrickom režime. Už od 27 290€.

Viac info a zdroje: www.seva.skwww.mojelektromobil.skMinisterstvo hospodárstva SR www.e-mobility.skwww.renault.sk   

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: