Elektromobilita je v kurze
Klimatické zmeny a téma ochrany našej planéty nenecháva chladnými čím ďalej tým viac ľudí. Každá kvapka snahy sa stáva súčasťou potoka nádeje, rieky dôležitosti a mora budúcnosti.
Elektromobilita je témou, ktorá v dnešnej dobe dostáva zelenú viac a viac
Obrovské investície všetkých automobiliek do nových technológií elektromobilov, hybridov či ďalších riešení, ktoré prinesú menej ekologickej záťaže, svedčia o nástupe ekologickejších modelov v čoraz väčšej miere. Zelené ŠPZ-etky sa objavujú v uliciach častejšie. Vedeli ste, že ide práve o elektromobily?
Aby bolo úplne jasné, ujasnime si pojmy:
ELEKTROMOBIL / BEV
Automobil poháňaný výlučne elektrickou energiou z batérie/akumulátora, ktorú nabíja z nabíjacej stanice, alebo z domácej zásuvky, doplnkovo aj vlastnou rekuperáciou, napr. pri brzdení a spomaľovaní. Batériové články sú umiestňované na nápravu, pod sedadlami v podlahe. Dôležitá je ich účinnosť a tiež spôsob nabíjania. Dojazd podľa typu a značky, už aj cez 400 km.
BEV skratka je Battery Electric Vehicle.
HYBRID / HEV
Tento typ používa benzínový aj elektrický pohon. Elektrický pomáha benzínovému pri rozjazde, čím znižuje jeho spotrebu a, naopak, pri brzdení a spomaľovaní sa dobíja.
PLUG-IN HYBRID / PHEV
Taktiež kombinácia benzín/elektrika, ale má už väčší akumulátor, ktorý je možné dobíjať z externého zdroja a tiež rekuperáciou, a len na elektrický pohon prejde okolo 50 km.
NABÍJANIE batérií
Pri hybridoch nabíjanie riešiť nemusíte. Pri plug-in hybridoch a čistých elektromobiloch áno. Hybrid môže mať dojazd na elektriku až 40 km. Je to výhodné, cez deň jazdíte v meste len na elektriku, tá sa sama dobije cez motor a takto dookola. Na diaľnici potom jazdíte na benzín.
Dynamika rozvoja práve tohto odvetvia si pýta riešenia čo najrýchlejšieho a najdostupnejšieho nabíjania. Hlavne jeho rýchlosť je samostatnou veľkou témou, v skratke však závisí od dvoch faktorov:
- Akumulátora/baterky, jej nabíjacej schopnosti a kapacity
- Zdroja nabíjania
Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC). DC rýchlonabíjačky od 44 kW nabijú auto na kapacitu od 100 do 540 km/h – závisí, akú rýchlosť nabíjania dokáže batéria prijať. Nabíjate zvyčajne od pol hodiny do hodiny na 100 %.
Okrem čerpacích staníc, nabíjačky dnes nájdete aj v nových nákupných centrách, rekreačných oblastiach, dokonca niekde aj s nabíjaním zadarmo. Inak sa ceny dosť rôznia. Často sú nabíjačkové mapy v navigáciách alebo rôznych aplikáciách.
Výhody elektromobilov
- Eko pohľad – žiadne emisie
- Tichý chod – nielen z pohľadu posádky auta, ale aj z pohľadu „zvonku“
- Jednoduché ovládanie – auto sa ovláda podobne ako pri automatickej prevodovke, veľmi jednoducho. Myslím si, že záujem o nové autá s manuálnou prevodovkou bude čím ďalej tým menší.
- Okamžitá akcelerácia – výborné ovládanie hneď od štartu auta
- Jednoduchšia údržba a servis - tým pádom nižšie prevádzkové a servisné náklady
Nevýhody elektromobilov
- Relatívne vyššia nákupná cena – limitované dotácie poskytuje aj štát, záujem o ne však vysoko prevyšuje ponuku. 6 miliónový balík poslednej výzvy koncom minulého roku sa minul cca za 4 minúty. Určité akcie a dotácie nájdeme aj u predajcov.
- Dobíjanie – časová náročnosť pri každom dobíjaní, to znamená že na to musíte myslieť vopred, resp. zabehnúť si nejaký systém, pri domácom nabíjaní možno aj technické riešenie.
- Dlhé jazdy – potrebné plánovanie dobíjania
- Obmedzený výber jednotlivých značiek
- Tichý chod – paradoxne je to aj výhoda aj nevýhoda – z pohľadu chodcov, cyklistov, ktorí sú zvyknutí riadiť sa aj podľa sluchu, napr. pri vstupe na vozovku, cyklisti pri odbočovaní.
Značka Renault je Lídrom v predaji elektických automobilov v EURÓPE. Čo hovorí na trend elektromobility Richard Evanson, generálny riaditeľ Renault Slovensko?
"Elektromobilita je prioritou Skupiny Renault už od roku 2009, v tom čase sme ako prvý výrobca ponúkli model ZOE, od začiatku konštruovaný ako čisto elektrické vozidlo a od tej doby sa ZOE vyvíjal, vylepšoval a zdokonaľoval tak, aby bol zároveň prístupný čo najväčšiemu počtu užívateľov.
Dnes je vlajkovou loďou nášho elektrického radu. Vďaka našim 10-ročným skúsenostiam, know-how a špičkovým odborníkom a dizajnérom vieme ponúknuť stále nové nielen produkty, ale aj prístupy, myslenie, projekty. Napr. v oblasti používania elektrických vozidiel ich zdieľaním, alebo používaním recyklovaných materiálov. Osobne som veľmi hrdý na to, že je ZOE najpredávanejší elektrický automobil v Európe. Predalo sa ho už viac ako 200 000 kusov. Mobilita je určite témou zajtrajška, a na ten sa tešíme. Práve teraz máme novinky, ktoré by mohli mladé rodiny zaujímať, pozrite sa na našej stránke www.renault.sk.“
- Clio E-TECH Hybrid ponúka až 80% času jazdy v meste na elektrický pohon, čo je až 40% úspory paliva v porovnaní so spaľovacím motorom v mestskom cykle. Od 18 100 €.
- Plug-in Hybridný Captur E-TECH, prvý v segmente B, ponúka až 50 km 100% elektrickej jazdy v zmiešanom cykle a až 65 km elektrickej jazdy v meste. Má spotrebu paliva 1,5 l / 100 km a 32 g CO2 / km emitovaného v kombinovanom cykle WLTP. Dostupný od 28 000 €.
- Plug-in hybridný Megane E-TECH, s výkonom až 160 k má dojazd 50 km na plne elektrický pohon pri 135 km/h rýchlosti v kombinovanom cykle. Má 100% štartov v elektrickom režime. Už od 27 290€.