Vývin dieťaťa medzi 2. – 3. rokom života dieťaťa: TOTO už viem
foto: istockphoto.com
Všetky tieto informácie tvoria rámec schopností, ktoré by si malo dieťa osvojiť a zručností, ktoré by malo získať. Avšak každé dieťa je jedinečné a jeho vývin prebieha individuálnym spôsobom. Prílišný nátlak na dieťa môže viesť k jeho frustrácii a zbytočnému zaťažovaniu.
Motorika:
- Chôdza je stabilná;
- Dieťa dokáže prekonávať prekážky;
- Chodí po schodoch hore aj dolu
- Behá – rozbehne sa aj zastaví bez spadnutia.
- Obľubuje pohybové a manipulačné hry;
Prečítajte si tiež:
Rozvoj reči: HRY, ktoré pomôžu dieťaťu so správnou výslovnosťou
Sebaobsluha:
- Kontrola vyprázdňovania;
- Samostatnosť pri jedle a pití;
- Základy hygieny;
- Relatívna samostatnosť pri obliekaní – pomáha pri ňom
Percepcia
- Rozvíjanie vizuomotorickej koordinácie;
- Presnejšie vníma
- Zlepšuje sa pozornosť
- Je schopné hrať sa asi ½ hodiny
- Je otvorené skúšať nové chute a veci
Sociálne zručnosti
- Uvedomenie si seba
- Prejavovanie vlastných želaní – chcem, nechcem
- Testovanie hraníc a snaha manipulovať s ostatnými;
- Ja, moje, ja sám – časté slová a frázy
- Schopnosť prejaviť súcit a poskytnúť útechu
- Pozná základné pravidlá správneho správania – hovorí samé čo sa smie a čo nie
- Egocentrizmus
- Záchvaty agresívneho správania medzi rovesníkmi
Emocionálne zručnosti
- Presadzovanie vlastnej vôle
- Obdobie vzdoru
- Slabá schopnosť sebakontroly
- Nestálosť emócií – prechádzanie z jedného extrému do druhého
- Zapamätávanie si pozitívnych aj negatívnych zážitkov
- Separačná úzkosť ustupuje
Komunikácia
- Sémantická nepresnosť
- Krátke vety – 2 – 3 slovné
- Vytváranie si a používanie vlastných slov
- Generalizácia gramatických pravidiel – budeme ísť apod.
- Dieťa dokáže slovne klamať a vymýšľať si
- Slovná zásoba je 200-400 slov, ale aspoň 100 je ich rozpoznateľných
Kognitívne schopnosti
- Aha-zážitok – riešenie úloh vhľadom;
- Schopnosť zovšeobecňovať
- Symbolická hra
- Využívanie predstáv a pojmov
- Dokáže vyplniť zložitejšie inštrukcie
Kedy navštíviť lekára alebo odbornú pomoc?
- Ak dieťa nekomunikuje slovami ani si ich nespája do jednoduchých slovných spojení;
- Nevyužíva gestá;
- Chýba konštrukčná hra;
- Nereaguje na pokyny, neukazuje obrázky, nerozumie reči
- Nezaujíma sa o sociálnu interakciu a komunikáciu, nezapája sa do spoločných aktivít;
- Nesnaží sa získať si pozornosť druhej osoby;
- Nezaujíma sa o reakcie iných;
- Nie je zvedavé;
- Je pasívne
- Jeho pohyby sú nekoordinované.
- Nehrá sa – nevyužíva predmety akoby – bábika ako dieťa apod.
- Častejšie sa utieka do „svojho sveta“ ako interaguje s ostatnými;
- Nedokáže sa samé najesť;
Prečítajte si tiež: