Vývin dieťaťa medzi 2. – 3. rokom života dieťaťa: TOTO už viem

Andrea Baranovská | 27. Jun 2019
Vývin dieťaťa medzi 2. – 3. rokom života dieťaťa: TOTO už viem

Všetky tieto informácie tvoria rámec schopností, ktoré by si malo dieťa osvojiť a zručností, ktoré by malo získať. Avšak každé dieťa je jedinečné a jeho vývin prebieha individuálnym spôsobom. Prílišný nátlak na dieťa môže viesť k jeho frustrácii a zbytočnému zaťažovaniu.

Motorika: 

  • Chôdza je stabilná;
  • Dieťa dokáže prekonávať prekážky;
  • Chodí po schodoch hore aj dolu
  • Behá – rozbehne sa aj zastaví bez spadnutia.
  • Obľubuje pohybové a manipulačné hry;

Sebaobsluha:

  • Kontrola vyprázdňovania;
  • Samostatnosť pri jedle a pití;
  • Základy hygieny;
  • Relatívna samostatnosť pri obliekaní – pomáha pri ňom

Percepcia 

  • Rozvíjanie vizuomotorickej koordinácie;
  • Presnejšie vníma
  • Zlepšuje sa pozornosť
  • Je schopné hrať sa asi ½ hodiny
  • Je otvorené skúšať nové chute a veci

Sociálne zručnosti 

  • Uvedomenie si seba
  • Prejavovanie vlastných želaní – chcem, nechcem
  • Testovanie hraníc a snaha manipulovať s ostatnými;
  • Ja, moje, ja sám – časté slová a frázy
  • Schopnosť prejaviť súcit a poskytnúť útechu
  • Pozná základné pravidlá správneho správania – hovorí samé čo sa smie a čo nie
  • Egocentrizmus
  • Záchvaty agresívneho správania medzi rovesníkmi

Emocionálne zručnosti 

  • Presadzovanie vlastnej vôle
  • Obdobie vzdoru
  • Slabá schopnosť sebakontroly
  • Nestálosť emócií – prechádzanie z jedného extrému do druhého
  • Zapamätávanie si pozitívnych aj negatívnych zážitkov
  • Separačná úzkosť ustupuje

Komunikácia 

  • Sémantická nepresnosť
  • Krátke vety – 2 – 3 slovné
  • Vytváranie si a používanie vlastných slov
  • Generalizácia gramatických pravidiel – budeme ísť apod.
  • Dieťa dokáže slovne klamať a vymýšľať si
  • Slovná zásoba je 200-400 slov, ale aspoň 100 je ich rozpoznateľných

Kognitívne schopnosti

  • Aha-zážitok – riešenie úloh vhľadom;
  • Schopnosť zovšeobecňovať
  • Symbolická hra
  • Využívanie predstáv a pojmov
  • Dokáže vyplniť zložitejšie inštrukcie 

Kedy navštíviť lekára alebo odbornú pomoc?

  • Ak dieťa nekomunikuje slovami ani si ich nespája do jednoduchých slovných spojení;
  • Nevyužíva gestá;
  • Chýba konštrukčná hra;
  • Nereaguje na pokyny, neukazuje obrázky, nerozumie reči
  • Nezaujíma sa o sociálnu interakciu a komunikáciu, nezapája sa do spoločných aktivít;
  • Nesnaží sa získať si pozornosť druhej osoby;
  • Nezaujíma sa o reakcie iných;
  • Nie je zvedavé;
  • Je pasívne
  • Jeho pohyby sú nekoordinované.
  • Nehrá sa – nevyužíva predmety akoby – bábika ako dieťa apod.
  • Častejšie sa utieka do „svojho sveta“ ako interaguje s ostatnými;
  • Nedokáže sa samé najesť;

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: