Vyučovanie by malo začínať neskôr
To si povie väčšina rodičov, keď v pondelok ráno „šmátra“ po budíku. A vedci im opäť dávajú za pravdu.
Už niekoľko štúdií potvrdilo, že neskorší začiatok školského vyučovania má kladný vplyv najmä na deti v tínedžerskom veku (ext. zdroj štúdia). Niektoré z nich dokonca navrhujú u starších tínedžerov začínať s vyučovaním až okolo 10. – 11. hodiny. V týchto štúdiách sa ukázalo, že študenti začínajúci deň neskôr boli vyrovnanejší, bdelší, dokázali sa lepšie sústrediť a celkovo boli viac v pohode.
Nová štúdia (ext. zdroj štúdia), ktorá prebiehala vo Švajčiarsku počas pandémie a online vyučovania, tieto výsledky podporuje. Izolácia mala na deti aj dospievajúcich rozhodne negatívny dopad, no objavilo sa aj jedno pozitívum.
Dlhší spánok - lepšie výsledky v škole
Vďaka lockdownu mali možnosť spať dlhšie – v priemere o 90 minút. Spávať chodili neskôr, priemerne o 15 minút, čo znamená, že mali denne asi 75 minút extra spánku, ktorý pri bežnej školskej dochádzke nemali. Podľa štúdie sa kvalita života súvisiaca so zdravím výrazne zlepšila a u tínedžerov klesla aj konzumácia kofeínových nápojov a alkoholu. Deti cítili, že majú viac energie a tiež viac času na seba a svoje záľuby.
Jedného dňa sa možno tieto štúdie prevedú do praxe a doprajú deťom (a ich rodičom) o čosi ozdravujúceho spánku navyše.