Radíme školákom: Ako sa učiť naspamäť?
foto: istockphoto.com
Naučiť sa určité súvislosti a obsahy naspamäť patrí k dôležitej súčasti vzdelávania v škole. Pritom nejde len o obsahy textov alebo historické dátumy, ale aj o gramatické pravidlá, matematické úkony, odborné výrazy a pod. Kto má dobrú pamäť a rýchlu schopnosť chápať, ten je väčšinou v škole úspešný. Prečítajte si, aké tipy a triky pomôžu vášmu dieťaťu pritom, keď si má uchovať v hlave aj ťažšie učebné obsahy.
- Označiť si kľúčové informácie – nechajte, aby si dieťa označilo v texte kľúčové informácie a potom si ich niekoľko krát zopakovalo – písomne aj ústne. Tak sa dostanú do dlhodobej pamäti aj ťažké slovíčka alebo komplikované odborné výrazy či molekuly, chromozómy a pod. Koncentrujte sa pritom pri každej látke na pár výrazov, aby sa pamäť nepreťažovala. Pri úplne ťažkých slovíčkach stačí jedno za deň.
- Vymýšľať názorné príbehy – Mená významných osobností sa najlepšie pamätajú pomocou vizualizácie. Čím bláznivejšie asociácie vymyslíte, tým ľahšie sa pamätajú. Napríklad EnBé (začiatočné písmená mena Napoleon Bonaparte) bol v roku 1813 porazený v bitke pri Lipsku, krajine, kde rástli samé lipy. Trvajte na tom, aby malo dieťa vlastné nápady, inak metóda nefunguje.
- Robiť prestávky a opakovať – Opakovania sú pri učení sa naspamäť mimoriadne dôležité. Medzi jednotlivými fázami opakovania potrebuje mozog čas, aby si oddýchol a natankoval novú energiu. Pomôcť pritom môže čerstvý vzduch a pohyb.
- Chápať súvislosti – Chápe dieťa to, čo sa má naučiť naspamäť? Pokojne sa ho na to opýtajte, lebo učiť sa naspamäť fakty bez zmyslu a potom ich reprodukovať, nemá význam. Len ak dieťa látku skutočne pochopí, ak sa stanú súvislosti jasnejšími, môžu sa vytvoriť dôležité väzby na už naučené vedomosti.
- Učiť sa dá aj v posteli – Aby sa dieťa vedelo lepšie koncentrovať na učenie, pomôže niekedy aj zmena miesta. Niekedy vyskúšajte učiť sa s dieťaťom matematické vzorce v kuchyni, básne v obývačke, gramatiku na vlastnom písacom stole a slovíčka v posteli. A násobilka sa dá učiť pri rýchlej prechádzke, pretože sa príklady môžu vymýšľať do taktu s krokmi.