Hry pred vstupom do školy

Hry pred vstupom do školy
23.3.2010 v kategórii Dieťa, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Pripravili sme pre vás niekoľko hier, ktoré pútavým a zároveň výchovným spôsobom podporujú osvojenie schopností. Ich zvládnutie povedie k zvládnutiu činností na začiatku školskej dochádzky.

Deti sa rady učia a objavujú nové veci, ak k tomu dostanú zaujímavú príležitosť a podporu vo svojej rodine.

My sme pre vás pripravili niekoľko hier, ktoré pútavým a zároveň výchovným spôsobom podporujú osvojenie schopností, ktorých zvládnutie povedie i k zvládnutiu činností na začiatku školskej dochádzky. Vybrané hry sú zamerané hlavne na prípravu na budúce čítanie.

SPOMIENKY Z VÝLETOV

SCHOPNOSTI: rozvíjanie predstavivosti, rozoznávanie slov, ich triedenie a klasifikácia
Dieťa si lepšie zapamätá všetky výlety, ktoré vaša rodina podnikla, keď bude zhromažďovať z každej akcie suveníry a vlepovať ich do albumu, ktorý spoločne vyrobíte. Do tvrdých kresliacich dosiek prepichnete symetricky dva otvory a spojíte ich šnúrkou alebo stuhou. Zbierajte cestovné lístky, cestovné poriadky, brožúrky, fotografie, pohľadnice, netradičné servítky z reštaurácií a pomôžte ich dieťaťu do albumu nalepiť. Pokiaľ ste cestovali vlakom, spoločne vyhľadajte v časopise obrázok vlaku alebo obrázky koľajníc, semaforov, dopravných značiek, mostov, tunelov. Všetky detaily výletov môžete na stránkach albumu označiť názvom, a tak upevniť vizuálnu (zrakovú) pamäť dieťaťa. Rozhovor, ktorý s dieťaťom pri tejto spoločnej činnosti povediete, bude pre vás istotne peknou odmenou.

RADOSŤ Z ČÍTANIA

SCHOPNOSTI: predstavivosť, rozvíjanie slovnej zásoby, porozumenie čítanému textu
Rozoznávanie písmen a ich zvukovej podoby prispieva k rozvíjaniu schopnosti čítať, ale nemôžete zabúdať na to, že akékoľvek technické schopnosti smerujúce k čítaniu musia byť spojené so zmyslom čítaného. Malé dieťa niekedy dokáže rozoznávať, čítať a písať písmena alebo slová, ale pokiaľ nedokáže vyjadriť a vysvetliť zmysel tlačených slov, chýba mu motív k tomu, aby začalo čítať. To sa týka hlavne literatúry – a knihy pre deti sú veľmi významným zdrojom poznávania. Ak budete dieťaťu pravidelne čítať, budete ho motivovať k čítaniu. Domov je miestom, kde sa dieťa učí prežívať radosť z čítania dlho predtým, než zvládne techniku čítania, pretože oceňuje rozprávky a príbehy, ktoré mu rodičia predčítavajú.

STAŇTE SA SPISOVATEĽMI

SCHOPNOSTI: tvorivé myslenie, rozširovanie slovnej zásoby, kreslenie
Ak chcete u dieťaťa vzbudiť záujem o knihy a upevniť v nich vedomie, že knihy sú v živote dôležité, pusťte sa spolu s ním do písania malých literárnych diel. Vašej fantázii sa medze nekladú. Začať môžete knižkou o dieťati, psíkovi alebo mačičke, ktoré žijú vo vašej domácnosti. V každom prípade začnite s dieťaťom hovoriť o tom, že chcete napísať knihu. Knižka, ktorú dieťa vyrobí samo alebo s vašou pomocou, môže mať len tri alebo štyri strany. Ak budete písať o zvieratku, dajte si od dieťaťa nadiktovať, opísať alebo priamo napísať niekoľko viet o tom, ako zvieratko vyzerá. Potom spoločne nakreslite a napíšte, s čím sa hrá, ako sa živí a kde spí. Môžete použiť i fotografie alebo výstrižky z časopisov či novín. Stránky podlepte tvrdým papierom v potrebnej veľkosti. Vložte ich do dosiek, na ktorých hornej strane bude názov knihy a meno autora. Občas túto vlastnoručne vyrobenú knižku dieťaťu prečítajte a majte ju uloženú v knižnici medzi ostatnými knihami.

VEČERNÁ KNIŽKA

SCHOPNOSTI: predstavivosť, rozširovanie slovnej zásoby, kreslenie
Čo takto vytvoriť knižku o tom, čo robí dieťa večer? Váš syn alebo dcérka môžu nakresliť na svetlý papier všetko, čím sa každý večer zaoberajú, s vašou pomocou obrázky vystrihnú a nalepia na tmavý tvrdý papier. Vy potom napíšete bielou ceruzkou na spodný okraj stránky jednoduchý text tak, aby písmená dobre vynikli.

Alebo vyvolajte dojem okna tým, že na čierny papier nalepíte obrysy okna, vystrihnuté z bieleho papiera. Pod ním nechajte miesto na text. Tým môže byť i otázka, napríklad: „Čo robí Hanka, kým ide spať?“ Keď dieťa odklopí okno, uvidí svoj obrázok, zachytávajúci, ako si v postieľke prezerá knižku, alebo ako si čistí zuby. Na poslednú stránku napíšte otázku: „A čo robíHanka o ôsmej hodine?“ A za posledným okienkom bude spiaca Hanka s medvedíkom v náručí.

BÁBKOVÉ DIVADLO

SCHOPNOSTI: rozširovanie slovnej zásoby, predstavivosť, kreslenie
Iným spôsobom, ako prehĺbiť záujem o knihy, môže byť ich dramatizácia. Deti veľmi rady hrajú divadlo. Môžete im navrhnúť, aby si zahrali bábkové predstavenie zdramatizovanej rozprávky alebo hru podľa ich obľúbenej knihy. Bábky nakreslite na kartón a potom na ne prilepte drievka z nanukov. Scénu vytvoríte tým, že prikryjete stôl veľkým obrusom, ktorý siaha až na zem, takže deti môžu za stolom kľačať a pohybovať bábkami na úrovni stola. Texty takých hier by mali byť veľmi jednoduché, aby deti mali možnosť improvizovať. Majú totiž veľmi dobrú pamäť, takže budú potrebovať len jednu alebo dve skúšky. Organizácie skúšok i predstavenia by sa malo ujať staršie dieťa alebo dospelý. Tieto predstavenia sa veľmi hodia na rodinné oslavy a detské stretnutia.

DETSKÉ PREDSTAVENIE

SCHOPNOSTI: rozširovanie slovnej zásoby, kreslenie a maľovanie, dramatizácia
Jednou z možností dramatizácie rozprávok sú herecké výkony samotných detí. Vhodným kostýmom môže byť maska vyrobená z veľkej papierovej tašky. Nasaďte ju dieťaťu na hlavu, nahmatajte a označte veľkými kruhmi oči. Potom tašku zložte a vystrihnite dva okrúhle otvory. Dbajte na to, aby boli dostatočne veľké a dieťa v maske dobre videlo. Tieto masky vyzdobte tak, aby charakterizovali jednotlivé postavy. Použite bavlnené strapce, prúžky šnúrok a stúh, farebný papier, celofán, alobal a pod. Výzdobu ukončite pomaľovaním plochy. V týchto maskách sa dobre hrajú rozprávky o zvieratkách, ktoré majú jednoduchý text a jasný obsah.

O SKOROM ČÍTANÍ - POZNAŤ PÍSMENKA MÁ EŠTE ĎALEKO DO ČÍTANIA
I veľmi malé dieťa sa dokáže naučiť rozoznávať písmenká a správne ich pomenovať. Presne tak, ako sa naučí, že takto vyzerá psík a takto mačka. O čítaní však možno hovoriť až vtedy, keď je dieťa schopné písmenká spájať do ucelených celkov, čiže slov. Keď vo vyslovenom slove dokáže „počuť“ jednotlivé hlásky, dokáže slovo rozložiť do týchto hlások a z jednotlivých písmen zase toto slovo zložiť.

KTO SÚ TO HYPERLEKTICI?
Sú to deti, ktoré sa naučili čítať pred štvrtým rokom života. Vo väčšine prípadov sa tak naučia úplne samy, bez pomoci rodičov. Týmto skorým čitateľom trvá približne pol rokaaž rok, než sa od jednotlivých písmen dostanú ku skutočnému čítaniu. Podľa výskumu, ktorý pred rokmi robil v Čechách známy detský psychológ profesor Zdeněk Matějček, sú medzi týmito skorými čitateľmi i mimoriadne nadané deti, a naopak, u niektorých z nich ide o viac-menej jednostrannú schopnosť. Navyše medzi hyperlektikmi majú jednoznačnú prevahu chlapci a tí „najlepší geniálni čitatelia“ boli podľa Zdeňka Matějčeka iba chlapci.

SPRACOVALA REDAKCIA PODĽA KNIHY WEAVEROVEJ: 300 HER A CVIČENÍ PRO ÚSPĚŠNÝ VSTUP DO ŠKOLY, VYDAVATEĽSTVO PORTÁL