Chronologický vývoj dieťaťa - 30.- 33. mesiac života

30.5.2009 v kategórii Batoľa, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Čo dieťa dokáže a ako ho stimulovať v tomto veku? Čítajte ďalšiu časť chronologického vývoja dieťaťa a podeľte sa v diskusii o svoje skúsenosti!

Dvaapolročné dieťa sa už pravdepodobne zbavilo plienok počas dňa a vy môžete začať s „nočným“ tréningom. Samozrejme, každé dieťa sa vyvíja individuálne a vy sa nesnažte nič uponáhľať. Aj keď ešte stale dochádza k občasným nehodám aj počas dňa, nezabudnite dieťa chváliť za to, že sa ráno prebudilo suché, alebo za to, že sa dokázalo samo obslúžiť na toalete. Karhanie ho nepovzbudí, naopak, vyvolá u neho iba frustráciu.

Jeden je taký, druhý onaký
To dieťa, ktoré výborne napreduje v jednej oblasti, býva obvykle pozadu v niečom inom. Nakoniec sa ale aj tak navzájom vo svojich schopnostiach a vedomostiach dobehnú.
Deti si v tomto veku už veľmi dobre uvedomujú svoju osobnosť, nazývajú sa svojím krstným menom a nepoužívajú pri svojej identifi kácii tretiu osobu („Peťko ti doniesol lyžičku.“). Dieťa dobre pozná aj jednotlivé časti svojho tela a vie ich veľmi presne pomenovať. Dokonca vie, na čo slúžia.

Čo dieťa dokáže?
Ten ale narástol!
Ostatným členom rodiny a priateľom sa môže stať, že po dlhšom časovom období, kedy dieťa nevideli (u niekoho to môžu byť aj tri dni), sú veľmi prekvapení, „ako to dieťa veľmi narástlo...“ A je to naozaj tak. Deti približne vo veku dva a pol roka strácajú typické znaky batoliat, ako sú guľatučké líca a zárezy na rukách a nohách. Viditeľne sa vytiahnu do výšky a zoštíhlejú. Menia sa svojim rodičom pred očami takpovediac každý mesiac.

Čo dostali do vienka
Aj povaha dieťaťa sa začína ukazovať v jasnejších farbách. Už môžeme rozlíšiť smelé dieťa od hanblivého, urozprávané od tichého, aktívne od kľudnejšieho, vidíme na dieťati, či je viac tvorivé, citlivé a podobne.

Náš malý šibal si začína uvedomovať aj pocity iných ľudí a reaguje na ne citlivo. Rozlíši, ak je niekto smutný a nešťastný a snaží sa ho v rámci svojich možností upokojiť.

Kamarátstva
Deti si veľmi ľahko utvárajú nové priateľstvá, ktoré sú ale poväčšine iba chvíľkové. Majú však svojho ozajstného kamaráta a je to dieťa, s ktorým sú v kontakte najčastejšie. Dieťa sa už pokúša samo organizovať a viesť hry, či už v malej, alebo o niečo väčšej skupinke detí. Každé dieťa v skupinke sa však snaží o vedúce postavenie, a tak ich spolupráca a hra nevydrží dlho a nezriedka sa končí zvadou.

Ako riešiť spory?
Pri hádke detí nedávajte žiadnemu z nich za pravdu a žiadneho z nich neobviňujte. Skúste celý spor vyriešiť diplomaticky a radšej jednoducho deťom vysvetlite situáciu, ktorá práve nastala: „Vidím, že sa na seba veľmi hneváte, čo keby ste sa na chvíľu hrali každý sám a potom to skúsite znovu spoločne?“
Fyzické útoky jednoznačne zakazujte, ale dajte dieťaťu možnosť, aby dostalo svoju agresivitu
von iným spôsobom. Takým, ktorý nebude ubližovať druhým.

 TIP Mama a ja
Vezmite svoje dieťa na návštevu materskej školy v blízkosti vášho bydliska, alebo do ktorej bude časom chodiť. Určite mu to prospeje, zistí, ako funguje spoločná hra detí v jeho veku a čiastočne spozná nové hračky a nové pravidlá.

Čo môžete s dieťaťom robiť?

Čítajte spolu knihy
Dieťa už ovláda spamäti jednoduché básničky a zaujíma sa o všetko nové. O farby, obrázky...
Čo takto prihlásiť sa do knižnice a zaviesť svoje dieťa do detského oddelenia? V knižnici mu doprajte
voľnosť a zároveň potešenie z toho, že si môže samo vybrať knihy, ktoré ho zaujali. Vy buďte iba jeho sprievodcom.

Zložitejšie skladačky
Dieťa má už dokonalejšiu koordináciu oka a ruky, to znamená, že pri skladačkách a vkladačkách sa
najprv pozrie, aký diel bude potrebovať a potom takmer vždy presne siahne po tom správnom.
Určite ho budú baviť rôzne skladačky v podobe farmy, miestnosti, mesta, kde musí určovať, kam ktorá časť
patrí. Popri tom si precvičuje vedomosti, pamäť a slovnú zásobu.

Čísla, čísla, čísla
Počítajte spoločne s dieťaťom všetko, čo uvidíte na prechádzke, počítajte fľaše v obchode, schody na schodisku, počítajte autá a deti na ulici. Používajte čísla pri všetkom, čo robíte. Dieťa si ich zábavnou formou lepšie osvojí.

Hudba
Deti už veľmi pekne vnímajú pesničky a hudbu všeobecne. Zaraďte medzi jeho hračky detské
rytmické nástroje a zadovážte mu aj jeho magnetofón. Dieťa sa bude zaujímať o to, ako funguje a bude
veľmi rado počúvať obľúbené rozprávky a pesničky.

Hráme sa aj vonku
Okrem „bežných“ činností a hier, ktoré sa vám ponúkajú na prechádzke alebo pri pobyte na čerstvom vzduchu, zamestnávajte pozornosť a pamäť dieťaťa aj informáciami o prírode. O východe a západe slnka, o kvitnutí kvietkov, o tom, kde bývajú vtáčiky a zvieratká, ako sa
pracuje v záhradke za domom a ako sa zbierajú rôzne plody. Po návrate domov sa dieťatka spýtajte na to, čo ste videli a zažili. Dieťa si pamätá opakovaním.

Rozvíjame fantáziu
Ponúknite dieťaťu na hru veľa rôznorodých materiálov rôznych veľkostí a tvarov. Papier, kusy látok, korkové zátky do fl iaš, kartónové škatule, plastové poháriky a tanieriky, plastové fľaše... S tým všetkým sa dieťa bude hrať dlhšie ako s hračkou, ktorá má nemenný tvar a jej použitie je obmedzené a stanovené výrobcom.

Pexeso
Čo tak už vyskúšať spoločenskú hru a skúsiť to s pexesom, na ktorom sú jednoduchšie obrázky? Dieťa už dokáže pochopiť pravidlá jednoduchých spoločenských hier a rado sa bude s vami zabávať. Uvidíte, že sa budete musieť veľmi snažiť, aby ste nakoniec neprehrali!

Opakovací papagáj
Posaďte sa k svojmu dieťaťu na podlahu a presne napodobnite jeho pozíciu. Keď zmení polohu nohy alebo hlavy, urobte to aj vy. Vždy, keď dieťa niečo urobí, napodobnite ho. Sledujte, ako dlho mu potrvá, kým príde na to, čo vlastne robíte. Na oplátku môžete vyzvať dieťa, aby opakovalo po vás. Zatlieskajte, urobte nejaké gesto, pridajte pohyby a nabádajte dieťa, aby ich zopakovalo. Napodobňovanie je jeden zo spôsobov, ktorým sa dieťa učí.

Tvorivé hry
Oboznámte dieťa s viacerými technikami maľovania a modelovania (maľovanie odtlačkami, machuľami, pomocou špagátika, špongiami namočenými vo farbách). Dovoľte mu použiť detské nožnice so zaoblenými koncami. Nechajte ho, nech sa realizuje aj v kuchyni a zapojte ho do prác, ktoré už zvládne. Nech vykrajuje koláčiky, nech mieša cesto, váži potraviny, nech zdobí jedlo kúskami zeleniny.

Koordinácia tela
Učte dieťa skákať na jednej nohe. Možno bude preň táto činnosť ešte náročná a nezvládne ju dokonale, veľmi dobre však podporuje koordináciu celého tela. Hrajte sa na pochodovanie, nechajte ho chodiť po bezpečnom obrubníku alebo po úzkom kamennom chodníčku. Ak bude žiadať o to, aby ste ho držali za ruku, vyhovejte mu. Toto cvičenie však veľmi dobre posilňuje jeho rovnováhu.

Vhodné hračky:
Farby, farbičky, pastelky a čokoľvek, s čím dokáže dieťa tvorivo pracovať na papieri, knižky, stavebnice, skladačky, manipulačné hračky. Plastelína – kontakt a práca s jemnou a poddajnou hmotou je príjemná a podporuje jemnú motoriku rúk. Tabuľa a kriedy. Detské záhradné náradie – hrabličky, lopatka, krhlička, vedierko...

Riekanky

V záhrade
Mrkvičku aj petržlen
okopať ti pomôžem.
Nech nám rastú ako z vody,
budeme mať potom hody.
Zeleninka je vždy zdravá,
veď sa do polievky dáva!

Na vojaka
Ľavá, pravá, ľavá, pravá,
dobrý vojak pozor dáva!
Aby mal vždy pevný krok,
zastaviť stáť – vľavo vbok!

V kuchyni
Chlebík maslom namažem,
už to sama dokážem!
Dve uhorky budú očká,
paprika je na ústočka.
Noštek bude z paradajky,
všetko spapám na raňajky.