Ako sa správne starať o nohy? Toto musíte vyskúšať!

Ako sa správne starať o nohy? Toto musíte vyskúšať!
12.7.2016 v kategórii Mama, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Neupravené nechty na nohách, silné stehná, opuchnuté členky, skrátené svaly lýtok, popraskané žilky – a takto by sme ešte mohli ďalej pokračovať a vymenovať všetky problémy týkajúce sa našich nôh, za ktoré je zodpovedný hlavne sedavý spôsob života a zlá životospráva. Je však veľmi potešujúce, že aj ak vás niektoré zo spomínaných problémov trápia, ešte vždy je čas urobiť niečo pre zdravý a atraktívny vzhľad vašich nôh.

Práve leto je obdobím, keď sú naše nohy v centre pozornosti. Aj tie najkrajšie sandále vyniknú iba na pestovaných nohách. Zatvrdnutá koža na pätách je veru veľmi zlou vizitkou. Pedikúru si môžete urobiť aj sama doma, ale nikdy nedosiahnete taký výsledok, ako keď sa zveríte do rúk odborníka v kozmetickom salóne. Toto ošetrenie trvá asi 1 hodinu a vhodné je absolovovať ho približne raz za tri týždne.

S letom striehne na naše nohy aj  nebezpečenstvo plesňových ochorení (na kúpaliskách, nosenie nevetranej obuvi, prezúvanie sa do papúč na návšteve – vyhnite sa tomu a radšej zostaňte naboso!).

Ako predchádzať plesňovým ochoreniam nôh?

Starajte sa každý deň o dostatočnú hygienu nôh a používajte vždy iba vlastný uterák určený na tento účel, noste obuv, v ktorej môžu vaše nohy „dýchať“, dávajte prednosť bavlneným ponožkám, pri pedikúre používajte len vlastné nástroje (v kozmetickom salóne sa presvedčte, či nástroje dezinfikujú), pri návšteve kúpaliska, plavárne alebo sauny používajte vlastné prezuvky, ak máte podozrenie na plesňové ochorenie, navštívte lekára.

Ako bojovať proti opuchom?

Opuchy nôh,  najčastejšie v oblasti členkov, sú zapríčinené poruchami cirkulácie krvi a oslabeným žilným systémom. Tohto problému sa však nezbavíte za dva dni či týždeň.

Ako prevencia je veľmi dôležitá výživa:  vyhýbajte sa všetkým potravinám, ktoré pomáhajú zadržiavaniu vody v organizme. Sú to napríklad: červené mäsá, omáčky na dochucovanie pokrmov s vysokým obsahom soli, údeniny, syry s vysokým obsahom soli, vyprážané jedlá,  čokoláda, alkohol.

Jedzte veľké množstvo ovocia a zeleniny, najlepšie v surovom stave, príprava varených jedál  by mala byť čo najjednoduchšia.

Vhodná je tiež konzumácia rôznych zeleninových a ovocných štiav riedených vodou a minimálne 2 l vody denne.

MASÁŽ A AUTOMASÁŽ

Výborným prostriedkom na uvoľnenie napätých a stuhnutých svalov, odstránenie opuchov a tiež na redukciu tukovej vrstvy je masáž. Zverte sa však vždy iba do rúk odborníka. V kozmetických salónoch, kde tieto služby ponúkajú, vyskúšajte napríklad masáž s použitím éterických olejov, ktoré zlepšia prekrvenie nôh, stimulujú prietok lymfy a zmierňujú opuchy.

Veľmi účinná je však aj pravidelne prevádzaná automasáž, ktorú môžete robiť ráno tesne po prebudení alebo večer pred spaním: Prstami rúk  masírujeme nohu od končekov prstov (masírujte každý prst zvlášť) smerom nahor. Použite niektorý z krémov alebo gelov na rastlinnej báze (napr. s mätou, rozmarínom, či pagaštanom), ktorý nohy upokojí a osvieži.

POHYB

Veľmi vhodným športom je plávanie, pri ktorom je naše telo v horizontálnej polohe a krv môže bez problémov správne cirkulovať. Voda naše telo taktiež jemne masíruje, čo cirkulácii krvi ešte pomáha. Ak nemáte z nejakého dôvodu možnosť pravidelne plávať,  vhodné je aj bicyklovanie, či už v prírode alebo na stacionárnom bicykli, a to 30 minút trikrát týždenne.

Čo ešte pomôže:

  • zvyknite si na záver každého sprchovania ešte „masírovať“ nohy silným prúdom studenej vody
  • po celodennej námahe, vždy alebo ak máte pocit „ťažkých nôh“, si ľahnite si na chrbát a vyložte si nohy čo najvyššie, prípadne spávajte s nohami podloženými vankúšom
  • zacvičte si zopár cvikov na uvoľnenie a zrýchlenie cirkulácie: ľahnite si na chrbát a strihajte nohami, krúžte členkami striedavo na jednu a druhú stranu, snažte sa nohou uchopiť malú loptičku a stačiť ju

 

OSLABENÉ, POPRASKANÉ ŽILKY

Príčinou tohto problému môže byť dedičnosť alebo obehové problémy, ktoré ešte viac zhoršuje nesprávna životospráva, sedavé zamestnanie, fajčenie, nadváha, horúce kúpele, dlhý čas strávený na slnku príliš tesné oblečenie, ktoré bráni správnemu prietoku krvi.

Výživa zohráva veľmi dôležitú úlohu aj pri prevencii obehových problémov. Udržať si správnu váhu alebo schudnúť o niekoľko nadbytočných kilogramov je veľmi dôležité, pretože nadváha je pre žilný systém nežiadúcou záťažou. Odporúčaným pohybom je hlavne pravidelná rýchla chôdza.

Ako sa stravovať?

VHODNÉ: citrusové plody, biele mäso, zeleninové šťavy, tvarohové netučné syry, čerstvé ovocie, pohánka (má vysoký obsah rutínu), lesné ovocie (hlavne čučoriedky, ríbezle a brusnice), hríby, odstredené mlieko, zelenina, celozrný chlieb, ryby, ovocné šťavy, netučný jogurt

OBMEDZIŤ: maslo, kávu, červené mäsá, tučné syry, sušené ovocie, morské plody, plnotučné mlieko, baklažány, soľ, príliš korenené jedlá, vajcia, víno

VYLÚČIŤ: údeniny, tučné mäsá, konzervované potraviny, čokoládu, vyprážané jedlá, šľahačku, lístkové cesto, sladkosti, dressingy, destiláty


Cesta k štíhlym nohám

Samotné aerobikové cvičenie nám nepomôže pekne vytvarovať celé nohy a cvičenie v posilňovni s veľkými záťažami môže problém silných nôh dokonca ešte zhoršiť. Dôležité je preto pripraviť si cvičebný program (pozri Cviky pre krásne nohy), ktorý sa skladá z veľkého počtu opakovaní jednotlivých cvikov. Tento program je nutné precvičiť minimálne trikrát do týždňa. Veľmi vhodná je tiež joga, ktorá krásne uvoľní svaly nôh. Účinné je aj bicyklovanie, beh, chodenie po schodoch a jazda na in-line korčuliach.

CVIKY pre krásne nohy

Máte pocit, že sú vaše nohy prisilné, boky príliš vyčnievajúce a vlastne celkovo by ste si tieto partie svojho tela predstavovala úplne ináč. Zmena je vždy možná. Jediné, čo vám nemôžeme sľúbiť, je, že sa na vašich nohách zmení ich dĺžka. No štíhlejšie nohy vždy pôsobia opticky dlhšie. Cvičte túto zostavu minimálne trikrát do týždňa a už po štyroch týždňoch uvidíte rozdiel. Prvý týždeň odporúčame precvičiť každý cvik 10 až 15-krát, dve až tri série a v ďalších týždňoch 15 až 20-krát tri série.

  • 1. Mierny stoj rozkročmý, ruky v bok. Preneste váhu na prednú časť chodidiel a pomaly si „sadajte na stoličku“. V tejto polohe vydržte päť sekúnd. Zdvinite sa do východiskovej polohy a unožte (ťahom) pravou nohou. Vráťte sa do východiskovej polohy a celý cvik zopakujte a unožte ľavou nohou.
  • 2. Široký stoj rozkročmý, chodidlá vytočte smerom von. Ruky vbok (pokročilé môžu cvičiť s kilogramovými činkami). Stiahnite bruško, podsaďte panvu a pomaly sa spúšťajte do podrepu. Pozor! Kolená nikdy nesmú presahovať úroveň vašich špičiek! Pomaly sa zdvíhajte do východiskovej polohy.
  • 3. Na kotníky si natiahnite gumový pás, ľahnite si na chrbát a roznožujte nohy tak, aby guma zostala napnutá.
  • 4. Ľahnite si na chrbát, zdvihnite nohy pokrčené v kolenách, päty pritlačte k sebe, špičky vytočte smerom von. Silou ťahajte nohy smerom k trupu a potom ich vracajte späť do východiskovej polohy. Päty nôh tlačte smerom dohora. Pozor! Tento cvik je najúčinnejší, ak ho robíte pomaly a silou!
  • 5. V stoji mierne pokrčte nohy a jednu nohu vysuňte dopredu. Horná časť tela je vzpriamená a zdvíhajte predsunutú nohu ako na obrázku. Po ukončení cvičenia zopakujte to isté aj druhou nohou.
  • 6. Stojte vzpriamene, spevnite chrbát, stiahnite bruško, päty sú pri sebe a špičky vytočené von. Pomaly unožujte jednou nohou a ešte pomalšie ju vracajte nadol. Najprv zacvičte cvičenie jednou nohou a potom druhou.
  • 7. Roznožte tak, aby roznoženie bolo širšie než šírka vašich ramien. Choďte do podrepu a mierne sa v ňom pohupujte jednu minútu.

Na záver cvičenia si poriadne uvoľnite svalstvo nôh.

 

VŽDY OHOLENÉ!

Ak aj máte perfektný tvar nôh, ale nemáte ich oholené, radšej ich nevystavujte na obdiv. Naozaj to nepôsobí esteticky. Zvyknite si odstraňovať chĺpky pravidelne a nečakajte, kým sa vám na nich urobí nepekné strnisko. Najideálnejší čas na holenie je večer. Ďalším dôležitým krokom po holení je dostatočná hydratácia pokožky.

VYBERTE SI, ČO VÁM VYHOVUJE:

DEPILÁCIA: odstraňovanie chĺpkov z povrchu pokožky napr. holiacim strojčekom, depilačným krémom. Chĺpok odstránite len povrchovo, jeho podkožná časť zostane, pokračuje ďalej v raste a po niekoľkých dňoch sa objaví „strnisko“.

EPILÁCIA: je vytrhnutie chĺpku z vlasovej cibuľky. Trhnutím cibuľku poškodíte, takže väčšinou chĺpok nevyrastie taký silný ako predtým (je možné, že nevyrastie už vôbec). Silnejšie ochlpenie môžeme týmto spôsobom aspoň eliminovať, no odstrániť úplne sa vám ho nepodarí.

EPILÁCIA ELEKTROKOAGULÁCIOU: ide o zavedenie ihličkovej elektródy vlasovým kanálom až k cibuľke a jej následné zničenie prúdom. Z takejto „usmrtenej“ cibuľky už chĺpok nevyrastie. Ak sa rozhodnete pre túto metódu, potrebné informácie vám poskytnú v kozmetických salónoch.