Slováci skonzumujú ročne viac ako 1200 ton čaju
Zaujímavé čítanie, možno práve pri šálke dobrého čaju.
Takmer 90% Slovákov konzumuje pravidelne alebo občasne čaj. Prevažná väčšina (97 percent) z nich uprednostňuje porcovaný čaj. Slováci skonzumujú ročne viac ako 1 200 ton porcovaného čaju. Najobľúbenejšími sú stále ovocné čaje, ktoré pije viac než polovica Slovákov.
Druhým najobľúbenejším druhom sú bylinné čaje, ktoré pije štvrtina Slovákov. Na treťom mieste sú čierne čaje, ktoré má v obľube 12 percent Slovákov a ako posledné v rebríčku obľúbenosti sa umiestnili zelené čaje, ktoré pije zatiaľ iba každý desiaty Slovák. Tieto informácie vyplynuli z prieskumu nákupného správania domácností GfK Consumer Tracking .
Podľa prieskumu obľubuje najviac Slovákov, až 53 percent, ovocné čaje rôznych príchutí, ktoré na rozdiel od čiernych a zelených čajov neobsahujú kofeín. Podľa vyjadrenia Viliama Matušeka zo spoločnosti Baliarne obchodu Poprad, ktorá má dominantné postavenie na slovenskom čajovom trhu, predstavuje najvyšší podiel v predaji ovocného čaju v prvom polroku 2008 lesná zmes a veľmi obľúbená kombinácia chutí jablko – škorica.
„Napriek stálej obľube ovocných čajov trendy na Slovensku aj vo svete naznačujú, že s rastúcim trendom zdravého životného štýlu postupne klesá spotreba ovocných čajov. V porovnaní s rokom 2006 sa spotreba ovocných čajov znížila o 4 percentá. Očakávame, že segment ovocných čajov bude v budúcnosti postupne klesať na úkor zdravších bylinných alebo zelených čajov,“ dodáva Viliam Matušek.
S trendom postupného odklonu od lekárskej medicíny ku tradičnej bylinárskej, sa spotrebitelia čoraz častejšie spoliehajú na liečivé účinky bylinných čajov. Tohtoročné prieskumy potvrdili, že v porovnaní s rokom 2006 pozorujeme 6 percentný nárast objemu spotreby porcovaných bylinných čajov na Slovensku, z 19 percent v roku 2006 na súčasných 25 percent. „Postupne sa z bylinného čaju stáva čaj moderného životného štýlu ľudí, ktorí sledujú trendy fitnes a wellness. Nárast spotreby bylinných čajov odzrkadľuje aj nástup trendu prevencie voči chorobám prostredníctvom klasických domácich bylín, ktoré Slováci veľmi dobre poznajú odpradávna.“ komentuje výsledky prieskumu Viliam Matušek, marketingový riaditeľ spoločnosti Baliarne obchodu Poprad.
Celosvetovo bol zaznamenaný postupný pokles spotreby čierneho čaju, ktorý bol po dlhé desaťročia ďaleko pred ostatnými druhmi čajov. 12 percent Slovákov dáva v súčasnosti prednosť čiernemu čaju, čo je o 3 percentá menej ako v minulom roku. Pokles v pití čierneho čaju pravdepodobne spôsobuje nárast veľkého množstva iných alternatív, ako sú bylinné alebo zelené čaje.
V súvislosti so zmenou životného štýlu sa predpokladá, že záujem o zelený čaj sa v budúcnosti postupne zvýši aj kvôli vysokému podielu antioxidantov, ktoré sa tak často skloňujú v súvislosti so zdravým životným štýlom. „Spotreba zeleného čaju si drží 10% podiel, ale v budúcnosti predpokladáme jeho výrazný rast v porovnaní so spotrebou čierneho a ovocného čaju“, potvrdil Viliam Matušek, marketingový riaditeľ Baliarní obchodu Poprad. Nasvedčuje tomu aj úspešné odštartovanie čajovej novinky na trhu z radu MISTRAL – Zelený čaj s limetkou a eukalyptom, ktorý si hneď na začiatku našiel svojich priaznivcov nielen kvôli lahodnej chuti, ale aj pre svoje blahodárne účinky.
Kvantitatívny, kontinuálny prieskum trhu Consumer Tracking je založený na meraní nákupného správania domácností v rámci monitorovaného rýchloobrátkového tovaru. Panel domácností zaznamenáva a analyzuje nákupy 1 500 domácností. Výskum sa kontinuálne realizuje od roku 1993 a sleduje 65 tovarových skupín.
Informácie o spoločnosti Baliarne obchodu Poprad:
Spoločnosť Baliarne obchodu, a.s. Poprad je najväčším výrobcom a spracovateľom kávy a čaju na slovenskom trhu. Spoločnosť so 100% slovenským kapitálom pôsobí úspešne na trhu už viac ako 50 rokov a zamestnáva 270 zamestnancov v dvoch výrobných závodoch v Poprade a v Spišskej Belej. Baliarne obchodu Poprad si dlhodobo udržiavajú vedúcu pozíciu na trhu kávy so značkami ako Popradská káva Extra špeciál, Brasil, Colombia, ako aj na trhu čaju. Spoločnosť ponúka široký sortiment čiernych, zelených, ovocných, bylinných a rooibos čajov pod klasickými značkami ako Popradský čaj, Pigi čaj či pod novinkami značiek MISTRAL, BOP Wellness tea atď. Baliarne obchodu, a.s. Poprad dosiahli v roku 2007 obrat vo výške 752 mil. SKK. Ročná produkcia spoločnosti predstavuje 3000 ton kávy a 600 ton čaju.