Dojčím, preto jem alebo Piknik dojčiacej ženy

Dojčím, preto jem alebo Piknik dojčiacej ženy
2.8.2016 v kategórii Mama, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Ešte sa len blížite k termínu pôrodu a už teraz vás okolie poúča, čo budete a čo nebudete môcť konzumovať, keď sa vám dieťatko narodí a budete ho dojčiť? Alebo sa práve narodilo a šťastná babička vám servíruje dvojnásobné porcie rascovej polievky nasledovanej zemiakovým prívarkom? Riešite, či si môžete dať kávu, colu, cigaretku? Pozývame vás na malý piknik dojčiacej ženy.

Musíš jesť za dvoch!

Myslím, že túto vetu počulo nemálo žien krátko po pôrode od svojej mamy, starej mamy alebo svokry. Verím, že tieto dámy to myslia dobre a čerstvej mamičke chcú byť nápomocné aj tým, že jej navaria jedlo, aby sa ona mohla venovať dieťatku. Otázne je, čo jej vo svojom dobrom úmysle ponúknu. Predsa len za posledných 10- 15 rokov sa zmenil ako postoj k dojčeniu, tak odporúčaná výživa dojčiacej ženy.

Čítajte tiež: Mliečne peripetie? Zážitok dojčiacej matky.

Naše telo je počas dojčenia nastavené na to, aby čerpalo živiny zo stravy. Máme tiež hormonálne podmienenú relatívne nízku spotrebu energie. Počas tehotenstva sme si „uložili“ tuky ako energetickú zásobu pre toto obdobie. Tento fakt vás možno krátko po pôrode neteší, najmä keď ide leto a tohto roku sa projektu „Štíhla do plaviek“ nezúčastníte... Čo však z toho vyplýva je, že v žiadnom prípade nie je potrebné jesť za dvoch.

Pred kvantitou je vhodnejšie uprednostniť kvalitu. Ak práve začínate dojčiť, mali by ste:

  • prijímať stravu v menších porciách rozdelených do 5 – 6 za deň, dať si aj ľahkú „druhú“ večeru,
  • jesť dostatok vlákniny (celozrnné obilniny, ovocie, zelenina) a piť dostatok tekutín, aby ste predchádzali zápche,
  • prijímať stravu bohatú na kalcium (zelená zelenina, sezam, sójové produkty, tofu, figy), pretože jeho spotreba sa v období dojčenia zvyšuje,
  • nepoužívať dráždivé korenia, príliš nesoliť a nesladiť

Je to jednoduché, nie? Že vám tam chýbajú tá rascová polievka a prívarok? Nuž áno, tieto dve veci, spoločne s tmavým pivom patria do kategórie mýtov, ktoré sa spájajú s kvalitou a dostatkom materského mlieka. Rasca (podobne ako fenykel a aníz), o ktorej sa traduje,  že má protinafukovacie účinky na dieťatko, môže – ak sa konzumuje vo zvýšenej miere, mať práve opačný efekt. Z častých mliečnych prívarkov môže dieťatko tak isto nafukovať, prípadne môže dôjsť k alergickej reakcii na koži.

Čoho sa vyvarovať?

Mamičkám na kurzoch zvyknem hovoriť, že je vhodné upraviť stravu a „dietovať“ najmä počas šestonedelia. Pokiaľ mama, prípadne obaja rodičia netrpia vážnymi alergiami alebo inými ochoreniami a nie je predpoklad, že by dieťa mohlo mať nejaký problém, je vhodné, aby po šestonedelí žena začala postupne do stravy zavádzať aj „problematické potraviny“ (strukoviny, alergény). Je dobré robiť to tzv. jednozložkovo, teda dať si napr. na raňajky ½ rajčiny a počkať 24 hodín na prípadnú reakciu. Toto opatrenie je dôležité pre prípadné vylúčenia možného zdroja problémov dieťaťa.

Na začiatku dojčenia sa oplatí vyvarovať tiež toho, čo vám nerobilo dobre počas tehotenstva (nafukovalo, prípadne robilo „kyselinu“). Odsledujete si sama, čo „na to a tamto“ povie váš potomok. Na jednej strane treba naháňať dostatočné množstvo vitamínov, no k tým bežných „céčkovým bombám“ ako sú citrusy sa radšej neutiekajte. Môžu spôsobiť alergie a niektoré dojčatá z nich majú dokonca aj kŕče v žalúdku. Vo všeobecnosti platí zásada, že treba konzumovať ovocie a zeleninu, ktorá pochádza z nášho podnebného pásma. Neskúšajte teda nové cudzokrajné plody práve v období dojčenia.

Ak je predpoklad, že vaše dieťa môže mať sklon k vzniku alergií, odborné knihy uvádzajú celkom hrozivo dlhý zoznam potravín, ktoré by ste v období dojčenia nemali konzumovať:

exotické ovocie (citrusy, kiwi, ananás, mango), drobné červené bobuľovité (ríbezle, maliny, jahody, ostružiny), orechy, mandle, pistácie, med, rajčiny, zeler, reďkovka, chren, morské ryby, čokoláda, kakao, vajcia...

Je však potrebné mať na pamäti, že u detí sa problém s danou potravinou nemusí prejaviť hneď, ale až o niekoľko mesiacov, napr. sklonom k atopii. Preto, ak sa vo vašej rodine alergie objavujú, zvýšte opatrnosť a jedlo si dobre vyberajte.

Nevhodné potraviny spôsobujúce bolesti bruška:

(spôsobujú ich najmä nafukujúce sírové zlúčeniny, ktoré prechádzajú do materského mlieka):

  • listová zelenina (kapusta, kel, karfiol, kaleráb, brokolica),
  • strukoviny,
  • aromatické potraviny (cesnak, cibuľa, veľmi kyslé, pikantné jedlá, koreniny).

Ako som už spomínala, je dobré skúšať postupne zaraďovať do vašej stravy aj takéto veci. Sú detičky, ktoré ani nezaznamenajú, že mama obedovala šošovicovú polievku a žiadne bruchabôle riešiť nebudete. Vaša strava tak môže byť vo veľmi krátkom čase oveľa pestrejšia. Naproti tomuto ideálnemu dojčaťu je potom to, ktoré bude mať problém aj keď zjete neošúpané jablko.

Je vaše bábäto dehydrované? Takto to zistíte.

Čo teda môžete jesť?

Vhodné je preferovať „našu“ stravu, teda jesť to, čo sa v našich prírodných podmienkach urodí, dopestuje a dochová. Je to preto, že na takéto plodiny a mäso sme generácie zvyknutí a nemali by sme mať väčšie problémy s prijímaním takejto stravy. Také Španielky sú zase generačne disponované práve na spomínané citrusy alebo morské ryby, ktoré sú „ich“ stravou už niekoľko generácií.

Tipy, čo všetko môžete konzumovať:

  • chudé mäso, chudá hydina, sladkovodné ryby, vajcia (len tepelne upravené),
  • semená tekvice, slnečnice, orechy (v prípade, že v rodine máte alergické ochorenia, orechy radšej vynechajte,
  • celozrnná múka a výrobky z nej (pečivo, cestoviny), ryža (Natural), zemiaky, rôzne vločky (pozor na kupované müsli, často obsahujú veľa jednoduchého cukru), občas možno osladiť medom,
  • tuzemské druhy ovocia (hrušky, jablká, melóny, čerešne, hrozno, borievky, slivky), banán (neskoršie po pôrode),
  • zelenina (uhorka, cuketa, tekvica, baklažán, mrkva, kaleráb, čakanka, zelený šalát, mangold, červená repa, pór, kaleráb),
  • droždie - skúste zabudnúť na „dobré rady starých mám“ o B vitamíne z piva a urobte si drožďovú nátierku, alebo praženicu s droždím (ak by sa u vás vyskytli kvasinkové infekcie, vaginálne alebo na bradavkách, droždie vynechajte!!!).
  • vyskúšajte pohánku, špaldu, pšeno, sezam a rôzne potraviny, ktoré sa dajú veľmi ľahko pripraviť.

Myslím, že zo stravy počas dojčenia netreba robiť nejakú modlu a žiť len na dusenom mäse a tri dni starých rožkoch. Treba zvážiť predispozíciu k alergii a podľa toho stravu upraviť. Niekedy sa mamičky veľmi obmedzujú najmä z presvedčenia, že dieťa bude bolieť bruško len kvôli tomu, že oni dačo nevhodné zjedli. Áno, sú detičky, ktoré sú nesmierne senzitívne a vašu stravu budete musieť veľmi veľmi zvažovať. Na druhej strane je takýchto detičiek málo.

Preto by som vás chcela povzbudiť, aby ste svoje stravovanie v období dojčenia poňali s rozumom, ale pestro!

Pri spracovávaní tohto článku som použila voľne dostupné zdroje na internete a literatúru z vydavateľstva ERA, Grada a Portál.