PODVOD na slovenských rodinách: Kupujeme nekvalitné výrobky
Ten istý výrobok, ten istý obal, tá istá značka, len obsah je iný. Slovenský spotrebiteľ nedostáva rovnanú kvalitu ako napríklad susedia v Rakúsku.
Nadnárodný výrobcovia majú dvojaký meter na spotrebiteľov. Na Slovensku bohužiaľ ťaháme za kratší koniec. Za viac peňazí kupujeme menej kvalitné potraviny a drogériu, ako napr. v susednom Rakúsku.
Ochutnajte populárny orieškovo-čokoládový krém kupovaný u nás a skúste ten, ktorý si zadovážite za hranicami. Rozdiel pocítite hneď! Ako je to možne?
Ten istý produkt, značka, rovnaký obal, názov a predsa rôzne zloženie. Inak prevonia bielizeň prací prášok z Nemecka ako rovnaký kupovaný v našich reťazcoch. Ako inak nazvať toto neetické konanie výrobcov, ako podvod?
Dvojitá kvalita výrobkov pred pár mesiacmi pobúrila nielen Slovákov, ale aj okolité krajiny bývalej V4.
Takmer u polovice testovaných výrobkov testy potvrdili, že rovnaké potraviny sú v Rakúsku kvalitnejšie ako tie, čo sa predávajú na Slovensku. Najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.
Čítajte aj: Žena doma: Potravinový biznis na deťoch
Postoj slovenských orgánov je jednoznačný:
Spotrebiteľ má právo na rovnakú kvality tej istej značky. Určite neočakáva umelé sladidlá a farbivá, viac éčok alebo menší podiel mäsa ako ten rakúsky!
Nákupná turistika
Vzhľadom k týmto potravinovým škandálom sa čoraz viac Slovákov rozhodlo nakupovať za hranicami. Za nákupmi "na západ" sa v priemere vyberáme 9 krát ročne.
Ak sa rodina rozhodne ísť nakúpiť do zahraničia, zvyčajne pri jednom nákupe minie 3-krát viac než pri priemernom nákupe doma, čo znamená, že Slováci nakupujú kvalitu do zásoby.
V nákupoch slovenských domácností prevláda „viac západoeurópska krajina“ – Rakúsko, kde je hlavným dôvodom vnímaná vyššia kvalita tovaru v porovnaní so Slovenskom.
Čo nakupujeme v zahraničí?
V košíkoch Slovákov prevažujú cukrovinky, ako sú bonboniéry, čokolády alebo cukríky. Nadpriemerne sa však nakupujú aj pracie prostriedky a produkty osobnej starostlivosti ako dezodoranty, sprchové gély, či zubné pasty. Rodiny s malými deťmi nakupujú papierové produkty, najmä detské plienky.
Nechcete nekvalitu? Nekupujte ju!
Mnohí argumentujú veľmi jasne: My, teda spotrebitelia, sme tí, čo ovládajú trh. Je našou voľbou, či sa pri nákupe budeme riadiť kvalitou alebo cenou. Či zvolíme lokálny výrobok, ktorého výrobca sa dá dopátrať, alebo produkt, ktorého pôvod a kvalita sú nejasné.
Pokiaľ by sme nenakupovali lacný odpad, prestal by sa u nás tento odpad predávať. Reťazce sú tiež nútené nám ponúkať iba to, čo ich my ako spotrebitelia "nútime" od iných nakupovať
(zdroj: www.gazduj.sk).
Prečítajte si aj: Aké sú výhody lokálnych potravín a prečo by ste ich mali jesť?
Aj čítanie etikety môže priniesť zaujímavé zistenia (slivky z Talianska sú vlastne poľské slivky prevezené za hranice a balené v ďalšej krajine).
Množstvo mlieka v syroch, mäsa v "mäsových výrobkoch" či percento čokolády v čokoláde. Nie je jedno, čo jeme a čo dávame jesť našim deťom. Kedy konečne pochopíme, že kvalita potravín je základný prvok nášho zdravia?
zdroj: www.gfk.com