Nároky na potraviny rastú. Slováci dnes už viac dbajú na kvalitu a zloženie potravín

Nároky na potraviny rastú. Slováci dnes už viac dbajú na kvalitu a zloženie potravín
11.10.2018 v kategórii Infošky, autor Tlačová správa/BILLA, foto: BILLA

Slováci zmenili za posledných 25 rokov svoje zmýšľanie pri nákupe potravín. Kým pred štvrťstoročím sme v obchodoch potraviny vôbec hľadali a najdôležitejším kritériom bola cena, dnes na prvé miesto dávame kvalitu a zloženie potravín.

Zdravé, bio, racio a špeciálne potraviny pre zákazníkov s potravinovou intoleranciou. Tieto druhy potravín zaznamenali od 90-tych rokov výrazný nárast v našich košíkoch. Slovákom jednoducho dnes viac záleží na tom, aby jedli zdravšie a hodnotnejšie, vyplýva z prieskumu zmien nákupného správania za posledných 25 rokov, ktorý pre BILLA pripravila spoločnosť 2muse na vzorke 1 009 respondentov.

Najradšej máme výrobky z mlieka

Prieskum odkryl, že denne najčastejšie kupujeme mliečne výrobky, chlieb, pečivo, ovocie a zeleninu. V nákupných košíkoch nechýbajú ani mäsové výrobky a vajcia.  

Pristupujú k svojmu zdraviu rovnako zodpovedne ženy i muži?

 „Sú to práve ženy, ktoré venujú väčšiu pozornosť tomu, čo si v obchode vyberú. Okrem bežných potravín siahnu aj výrazne častejšie po zdravých produktoch, bio výrobkoch a potravinách bez lepku a laktózy,“ vysvetľuje Eva Savinová z prieskumnej agentúry 2muse. „Slováci medzi 46 až 55 rokov zas najviac kupujú kávu,“ dodáva E. Savinová.

Prieskum ukázal, že až 43 % opýtaných Slovákov zájde denne alebo takmer denne do obchodu doplniť svoje zásoby a minie menej ako 10 €. Ďalších 43 % tak urobí 2 až 3-krát týždenne, pričom priemerná suma jedného nákupu sa pohybuje okolo 22 €. 

Aj potraviny sú dostupnejšie, aj my žijeme inak

Bio produkty, zdravé produkty či potraviny vhodné pre ľudí s rôznymi intoleranciami – to je zoznam potravín, ktoré dnes nakupujeme častejšie ako v 90-tych rokoch. Medzi favoritov sa dostalo aj ovocie, zelenina a slané pochutiny. 

Až tretina Slovákov si myslí, že sme sa v minulosti rozhodovali na základe ceny tej ktorej potraviny a až potom sme prihliadali na ich kvalitu. Dnes sme však ako spotrebitelia náročnejší a v potravinách  hľadáme už aj niečo viac ako iba výhodnú kúpu. Aj keď cena hrá stále dôležitú úlohu, na prvé miesto kladieme kvalitu potravín. 

Čím ďalej, tým viac sa u nás prejavuje aj potravinový lokálpatriotizmus, samozrejme za predpokladu konkurencieschopnej ceny a očakávanej kvality. Viac ako 10 % z nás radšej podporí domácu ekonomiku a vyberie si výrobok od slovenských dodávateľov. 

Nakupujeme viac, ale chceme zároveň aj ušetriť

Nákupné správanie nie je len o tom po akých potravinách v obchode siahneme. Dôležité je aj akým spôsobom nakupujeme. Kladieme stále veľký dôraz na to, ako a kde ušetriť a vyhľadávame akciový tovar či „študujeme“ letáky.

„Preferencia kvality a čerstvosti je spojená s trendom zdravšieho životného štýlu. Vo všeobecnosti obľubujú ovocie a zeleninu od našich domácich pestovateľov a mäso od slovenských farmárov, ktoré v Bille predávame pod značkou Slovenská farma, dopĺňa riaditeľka hovorí výkonná riaditeľka BILLA, s.r.o. Albena Georgieva. 

BILLA oslavuje 25 rokov pôsobenia na slovenskom trhu

Spoločnosť BILLA otvorila v roku 1993 svoju prvú filiálku a tento rok oslavuje 25-ročné pôsobenie na slovenskom trhu. Obchodný reťazec sa zároveň stal významným zamestnávateľom, ktorý zamestnáva celkovo viac ako 5 300 pracovníkov. BILLA za posledných päť rokov otvorila 22 predajní a radí sa medzi najrýchlejšie rastúce maloobchodné siete.

Pôsobenie na slovenskom trhu za posledných 25 rokov

Slovenský obchod prešiel za posledné štvrťstoročie radikálnymi zmenami.

„Pôsobíme v tomto prostredí od začiatku formovania moderného obchodu, vnímame neustále zmeny a ustavične hľadáme kompromis medzi potrebami zákazníkov, investora a požiadaviek štátu. Pre zákazníkov sú stále dôležité ceny produktov, čo sa však výraznejšie zmenilo je vnímanie kvality, možnosti výberu a sledovanie pôvodu potravín. Záujem rastie hlavne o čerstvé potraviny a sortiment zohľadňujúci nároky zdravého životného štýlu,“ objasňuje hovorí generálny riaditeľ BILLA s.r.o. Dariusz Bator.
Najväčšia filiálka vzhľadom na predajnú plochu sa nachádza Bajkalskej ulici v Bratislave a naopak tá najmenšia v rovnakom meste, v budove známeho hotela Carlton. 
*Prieskum bol realizovaný prieskumovou agentúrou 2muse na reprezentatívnej vzorke 1 009 respondentov v termíne od 5. do 10. septembra 2018. 

Fotogaléria