Nároky na potraviny rastú. Slováci dnes už viac dbajú na kvalitu a zloženie potravín
Slováci zmenili za posledných 25 rokov svoje zmýšľanie pri nákupe potravín. Kým pred štvrťstoročím sme v obchodoch potraviny vôbec hľadali a najdôležitejším kritériom bola cena, dnes na prvé miesto dávame kvalitu a zloženie potravín.
Zdravé, bio, racio a špeciálne potraviny pre zákazníkov s potravinovou intoleranciou. Tieto druhy potravín zaznamenali od 90-tych rokov výrazný nárast v našich košíkoch. Slovákom jednoducho dnes viac záleží na tom, aby jedli zdravšie a hodnotnejšie, vyplýva z prieskumu zmien nákupného správania za posledných 25 rokov, ktorý pre BILLA pripravila spoločnosť 2muse na vzorke 1 009 respondentov.
Najradšej máme výrobky z mlieka
Prieskum odkryl, že denne najčastejšie kupujeme mliečne výrobky, chlieb, pečivo, ovocie a zeleninu. V nákupných košíkoch nechýbajú ani mäsové výrobky a vajcia.
Pristupujú k svojmu zdraviu rovnako zodpovedne ženy i muži?
„Sú to práve ženy, ktoré venujú väčšiu pozornosť tomu, čo si v obchode vyberú. Okrem bežných potravín siahnu aj výrazne častejšie po zdravých produktoch, bio výrobkoch a potravinách bez lepku a laktózy,“ vysvetľuje Eva Savinová z prieskumnej agentúry 2muse. „Slováci medzi 46 až 55 rokov zas najviac kupujú kávu,“ dodáva E. Savinová.
Prieskum ukázal, že až 43 % opýtaných Slovákov zájde denne alebo takmer denne do obchodu doplniť svoje zásoby a minie menej ako 10 €. Ďalších 43 % tak urobí 2 až 3-krát týždenne, pričom priemerná suma jedného nákupu sa pohybuje okolo 22 €.
Aj potraviny sú dostupnejšie, aj my žijeme inak
Bio produkty, zdravé produkty či potraviny vhodné pre ľudí s rôznymi intoleranciami – to je zoznam potravín, ktoré dnes nakupujeme častejšie ako v 90-tych rokoch. Medzi favoritov sa dostalo aj ovocie, zelenina a slané pochutiny.
Až tretina Slovákov si myslí, že sme sa v minulosti rozhodovali na základe ceny tej ktorej potraviny a až potom sme prihliadali na ich kvalitu. Dnes sme však ako spotrebitelia náročnejší a v potravinách hľadáme už aj niečo viac ako iba výhodnú kúpu. Aj keď cena hrá stále dôležitú úlohu, na prvé miesto kladieme kvalitu potravín.
Čím ďalej, tým viac sa u nás prejavuje aj potravinový lokálpatriotizmus, samozrejme za predpokladu konkurencieschopnej ceny a očakávanej kvality. Viac ako 10 % z nás radšej podporí domácu ekonomiku a vyberie si výrobok od slovenských dodávateľov.
Nakupujeme viac, ale chceme zároveň aj ušetriť
Nákupné správanie nie je len o tom po akých potravinách v obchode siahneme. Dôležité je aj akým spôsobom nakupujeme. Kladieme stále veľký dôraz na to, ako a kde ušetriť a vyhľadávame akciový tovar či „študujeme“ letáky.
„Preferencia kvality a čerstvosti je spojená s trendom zdravšieho životného štýlu. Vo všeobecnosti obľubujú ovocie a zeleninu od našich domácich pestovateľov a mäso od slovenských farmárov, ktoré v Bille predávame pod značkou Slovenská farma,“ dopĺňa riaditeľka hovorí výkonná riaditeľka BILLA, s.r.o. Albena Georgieva.
BILLA oslavuje 25 rokov pôsobenia na slovenskom trhu
Pôsobenie na slovenskom trhu za posledných 25 rokov
„Pôsobíme v tomto prostredí od začiatku formovania moderného obchodu, vnímame neustále zmeny a ustavične hľadáme kompromis medzi potrebami zákazníkov, investora a požiadaviek štátu. Pre zákazníkov sú stále dôležité ceny produktov, čo sa však výraznejšie zmenilo je vnímanie kvality, možnosti výberu a sledovanie pôvodu potravín. Záujem rastie hlavne o čerstvé potraviny a sortiment zohľadňujúci nároky zdravého životného štýlu,“ objasňuje hovorí generálny riaditeľ BILLA s.r.o. Dariusz Bator.