Deti a mladí ľudia sa vyrovnávajú s pandémiou ťažšie. Ako s nimi navyše zvládnuť stratu blízkeho?

VšZP | 17. január 2022
VšZP
foto: VšZP

Dopady dlhotrvajúcej pandémie sa prejavujú aj na našom psychickom zdraví.

Pociťujú to všetci, ale so situáciou sa najťažšie vyrovnávajú mladí ľudia a deti, o čom svedčia tak údaje najväčšej zdravotnej poisťovne, ako aj preťažené linky pomoci, ktoré sa stále viac stretávajú s témou straty blízkeho.

Na zhoršujúcu sa situáciu poukazujú dáta VšZP, podľa ktorých lekári v roku 2020 predpísali takmer o 32-tisíc psychiatrických liečiv viac ako v predkoronovom období. „Uplynulé dva roky zamávali s každým z nás. Avšak deti sa s krízovými situáciami vyrovnávajú ťažšie, keďže im chýbajú životné skúsenosti, vďaka ktorým ich my, dospelí, dokážeme ľahšie prijať, spracovať a prežiť. Do novembra minulého roka evidujeme niečo cez 17-tisíc mladých poistencov, ktorí vyhľadali pomoc psychiatra alebo psychológa,“ hovorí manažérka oddelenia komunikácie VšZP Eva Peterová. 

Mladí vyhľadávajú odbornú pomoc najmä v online svete

To, že situácia je vážna, ukazujú aj dáta OZ IPčko, ktoré vlani uskutočnilo na linkách pomoci približne 72-tisíc pomáhajúcich a krízových komunikácií. 75 % z nich bolo s mladými ľuďmi do 30 rokov. „Rodičia, zdieľajte preto emócie, hovorte o svojich pocitoch, komunikujte s deťmi o tom, čo cítite a čo prežívajú ony. Ak potrebujete, poplačte si.

Tak môžete nabrať novú silu, aby ste dokázali plniť rodičovskú úlohu – ochrániť a byť tu pre svoje deti, byť pre ne istotou v neistých časoch. Starajte sa o seba. Pre vaše deti ste „superhrdinami“, ale aj vy potrebujete mať silnú duševnú imunitu, preto so svojimi pocitmi nezostávajte osamote,“ radí psychológ a riaditeľ OZ IPčko Marek Madro.

5 tipov ako ostať v čase Covidu v duševnej pohode:

  1. Robte to, z čoho máte radosť. Alebo na to aspoň myslite.
  2. Menej správ, viac hudby. Melódia mení náladu človeka a dodá energiu.
  3. Choďte von! Aspoň pol hodinu strávte každý deň na čerstvom vzduchu.
  4. Hýbte sa. Šport  má pozitívny vplyv aj na naše duševné zdravie.
  5. Buďte vďační. Zoberte pero a papier a spíšte zoznam vecí, za ktoré ste vďační.

Krehké duše detí čoraz častejšie čelia strate blízkych

Pre pandémiu boli mnohí z nás v uplynulých mesiacoch konfrontovaní so smrťou oveľa viac. Ako sa vyrovnať so stratou blízkeho človeka? Ako sa o tom rozprávať s deťmi a je vôbec vhodné, aby sme ich vťahovali do tejto reality?

„Čím sú deti menšie, tým viac sa u nich bolesť zo smrti rodiča, súrodenca, či iného blízkeho prejavuje na fyzickej úrovni. Nezvyknú plakať a zdanlivo vyzerajú ako šťastné deti, ale začnú byť chorľavejšie, často idú do vývinového regresu. Deti do osem rokov zase smútia cez hru alebo kresby – nerozprávajú o tom, ale hrajú sa napríklad na pohreb alebo svoje vnútorné prežívanie nakreslia. Detí však smútia rovnako intenzívne ako dospelí. Keď o tom nebudeme rozprávať my, uzatvoria sa do seba aj ony, čo nie je dobré. Smútok je  liečivý, len ho netreba potláčať, treba si ho prežiť,“ radí smútková terapeutka Lucia Kraľovičová.

O tom, ako vyzerajú jednotlivé fázy smútenia, o rituáloch, ktoré smútiacemu pomôžu úspešne nimi prejsť, ale aj o tipoch na to, ako sa s deťmi rozprávať o smrti odborníčka porozprávala v podcaste VšZP Všeobecne o zdraví, ktorý má pozitívne účinky od prvého počutia. Ako konkrétne vieme deťom pri strate pomôcť, sa dočítate aj na preventivne.sk.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: