Čaká ma pracovný pohovor! Ako sa naň čo najlepšie pripraviť?
foto: istockphoto.com
Je to tu... Roky na materskej a rodičovskej ubehli rýchlejšie, ako ste si predstavovali. Nastal čas vrátiť sa späť do pracovného života. Niektoré maminy majú možnosť vrátiť sa späť do svojho pôvodného zamestnania, niektoré nie. Ak chcete skúsiť niečo nové, je dôležité sa popri hľadaní novej práce dobre pripraviť aj na pracovný pohovor.
Absolvovanie pracovného pohovoru je pre mnohých stresujúci krok. Je však zbytočné dopredu sa negatívne naladiť, pretože sa potrebujete odprezentovať čo najlepšie, ak má byť vaším ziskom nová práca. Ak teda daná firma reagovala na vašu žiadosť a pozvala vás na pohovor, ešte pred tým než otvoríte skriňu a začnete rozmýšľať nad tým, čo si oblečiete, pripravte sa, ako sa budete prezentovať.
Prečítajte si tiež:
Flexibilita v práci je pre rodičov kľúčová
Aký ste typ?
Ste extrovert a nemáte problém s komunikáciou? Alebo ste skôr introvert a prekážajú vám davy ľudí? Pracujete systematicky či skôr uvítate voľnejší štýl a neobľubujete byť pod tlakom? Potrebujete nad sebou kontrolu alebo ste natoľko samostatná, že bez problémov zvládnete aj homeoffice?
Existuje tzv. farebná typológia, podľa ktorej sa ľudia rozdeľujú do 4 komunikačných štýlov. Táto typológia sa používa nielen na pracovných pohovoroch, ale využívajú ju aj firmy na rôznych školeniach, napr. na zlepšenie komunikácie medzi zamestnancami. V rámci tejto typológie môžete zapadať do jedného typu, alebo môžete byť kombináciou dvoch. Je to veľmi individuálne.
- Zelená = láskavá
V kolektíve ste obľúbená, trpezlivá, taktná. Ste dôležitým ohnivkom v tíme.
- Žltá = expresívna
Ste komunikačne zdatná, kreatívna, viete to s ľuďmi. Ste orientovaná na vzťahy.
- Modrá = analytička
Máte rada čísla, fakty, argumenty. Komunikujete stručne, jasne, riešite podstatné veci.
- Červená = vodkyňa
Ste vodcovský typ, zmýšľate pragmaticky, zodpovedne, máte veci pod kontrolou. Plníte plán.
Spoznajte svoje soft skills
Personálny manažment rozlišujte hard skills (tvrdé zručnosti) – programovanie, dátová analýza... a soft skills (mäkké zručnosti), ktoré odrážajú váš pracovný štýl, komunikáciu a morálku. Soft skills ukazujú, ako v bežnom živote pôsobíte na ľudí. Na niektorých pracovných pozíciách sú soft skills podstatnou zložkou úspechu, najmä ak ide o pozície zahŕňajúce prácu s klientmi. Ak viete, že práve soft skills sú vaším benefitom, stavajte na tom pri pohovore. Ak tušíte, že sú vašou slabinou, no zamestnávateľ by ich mohol požadovať, popracujte na nich.
Čo sa ma môžu opýtať pri pohovore?
Na pracovnom pohovore vás chcú spoznať čo najlepšie, aby zistili, či sa na dané pracovné miesto hodíte. Aj preto vám môžu klásť rôzne otázky, ktoré súvisia (ale aj nemusia) s vybranou pozíciou. To, ako dokážete na ne odpovedať, veľa naznačí o vašej osobnosti, morálnych zásadách. Medzi najčastejšie kladené otázky patria:
- Na akých pracovných pozíciách ste doposiaľ boli?
- Akú najvyššiu zodpovednosť ste mali?
- V čom vás táto práca obohatila?
- Prečo ste sa rozhodli pre zmenu a čo od nej očakávate?
Môžu to však byť aj otázky týkajúce sa vašich vzťahov na pracovisku, schopnosti riešiť konflikty, ak ide o vedúcu pozíciu – otázky motivácie zamestnancov a krízového manažmentu. Zvyčajne nechýbajú ani otázky, ktoré sa v súvislosti s pracovnou ponukou zamerajú na vaše finančné očakávania, aký prínos môžete do novej práce priniesť, do akej miery ste schopná splniť špeciálne požiadavky, ktoré dané zamestnanie má (napr. nutnosť častého cestovania, dovzdelávania sa ap.)
Prečítajte si tiež:
Flexibilita v práci: Mamy, nebojme sa vypýtať si pomoc
Ako sa odprezentovať?
Pri svojom predstavení sa držte hlavne pravdy. Neprikrášľujte, nedomýšľajte veci, ktoré nezodpovedajú skutočnosti. Neviete totiž, aké informácie o vás potenciálny zamestnávateľ má a môžete sa tak vykresliť v zlom svetle. O svojich pracovných skúsenostiach hovorte vecne. Z osobného života môžete povedať iba zásadnú informáciu (napr. či máte rodinu).
Po tom, ako zodpoviete otázky personalistu, nebojte sa aj vy pýtať... Napríklad keď potrebujete zostať doma s chorým dieťaťom, či je možnosť homeoffice ap. Otázky flexibility sú na mieste, preto sa ich nebojte klásť, pretože vyfiltrujú zamestnávateľa, ktorý je naozaj „parent-friendly“.
Vaše otázky by mali, samozrejme, smerovať aj k záujmu o danú spoločnosť. Vyhýbajte sa však osobným otázkam, či otázkam týkajúcim sa konkrétnych zamestnancov. Môžete sa opýtať na možnosť profesijného rastu, kariérneho postupu, ďalšieho vzdelávania.
5 tipov, ako uspieť na pracovnom pohovore:
- Pripravte sa už doma – naštudujte si informácie o spoločnosti, v ktorej sa o prácu uchádzate.
- Prejdite si všeobecné otázky na pohovoroch a napíšte si svoje odpovede, trénujte si sebaprezentáciu. Prezentujte svoje skúsenosti, schopnosti a vízie, zamerajte sa na svoje silné stránky. Pozor na preceňovanie sa i podceňovanie sa.
- Na pohovor príďte presne, dbajte na profesionálny prístup, pozitívne naladenie, primerané gestá, komunikujte otvorene (neskáčte do reči) a úctivo.
- Nepodceňujte oblečenie – primerane zvoľte šaty (nevhodné sú veľké výstrihy, krikľavé farby...), make-up aj účes – mali by dokresľovať vašu osobnosť.
Čaká vás virtuálny pohovor? Moderné technológie umožňujú aj to. Nič nepodceňte a pripravte sa naň tak, ako by ste ho absolvovali naživo.
Tip odborníka: Sandra Balážiková
Head of Human Resources, ING Hubs Slovakia
„Prvý pracovný pohovor po materskej dovolenke môže byť a vo väčšine prípadov je veľmi stresujúci. Za posledné roky sa v mnohých spoločnostiach zmenil prístup k výberovým procesom. To, čo platilo pred troma rokmi, dnes už nemusí byť aktuálne. Určite sa mnohé pasujete s myšlienkami, ako sa odprezentujete, čo si oblečiete, ako pristúpiť k téme platu, čo sa máte pýtať a pod. Takisto ako potenciálny zamestnávateľ chce zistiť informácie o vás, je vaše právo zistiť o firme a pracovnej pozícii informácie, ktoré potrebujete, aby ste sa správne rozhodli. Už máte jednu prácu na plný úväzok, prácu matky, a potrebujete ju efektívne zladiť so zamestnaním.
Pred pohovorom vždy odporúčam, aby ste si zistili informácie o spoločnosti a pozorne si prečítali popis pracovnej pozície. Stalo sa mi osobne, že si uchádzačka pomýlila ING Banku s poisťovňou. Takáto zásadná chyba nepridá na dôveryhodnosti a ani vašej motivácii.
Určite vám vznikne veľa otázok, nebojte sa ich opýtať! Je samozrejmé, že vás zaujímajú aj benefity, plat a pracovný čas. Odporúčam, aby ste sa najskôr pýtali otázky týkajúce sa práce samotnej, alebo tímu, v ktorom by ste mohli v budúcnosti pracovať. Podporia vašu motiváciu.
Súčasťou rozhovoru je aj prezentácia vás ako kandidátky. Na pohovoroch nechceme počuť to, čo už vidíme v životopise. Zaujíma nás, kto ste, čo robíte rada, a čo, naopak, považujete za vaše slabé a silné stránky. Zaujíma nás, ako sa staviate k problémom, výzvam či konfliktom. Častou „chybou” kandidátov je, že nevedia odpovedať priamo na niektoré priame otázky. Preto počúvajte a skúste tento druh otázok zodpovedať čo najpriamejšie a najúprimnejšie. Ideálne podporte svoje tvrdenia príkladmi z praxe.
Ďalej je tu otázka vizuálu. Na pohovor príďte upravená. Nie je nevyhnutné oprášiť nohavicový kostým, ale „business casual dress code“ je v tomto prípade zlatá stredná cesta pri osobnom aj online pohovore. Mimochodom, online pohovory si mnohé firmy obľúbili kvôli rýchlosti a väčšej časovej flexibilite. Pri online pohovore sa uistite, ideálne ešte pred pohovorom, či sa cez pozvánku viete pripojiť a či vám funguje mikrofón a kamera. Nájdite si na tento hovor čas, nech vás nikto a nič nebude rušiť. Zvoľte neutrálne pozadie ako napríklad čistú stenu u vás doma, alebo zvoľte jedno z pozadí, ktoré ponúkajú komunikačné platformy. Prajem veľa šťastia!“
Prečítajte si tiež: