10 najznámejších mýtov o priberaní

10 najznámejších mýtov o priberaní
10.11.2018 v kategórii Infošky, autor Andy Mániková, foto: istockphoto.com

Ktorá z nás by nechcela mať ideálnu postavu? Osí pás, stehná a zadok bez celulitídy či pevné prsia? Pohľad do zrkadla ale jasne vraví, že postava má od ideálu dosť ďaleko. Preto často siahame po „zaručených“ diétach, ktoré v konečnom dôsledku spôsobia viac škody ako úžitku.

Počas jesene a zimy len krútime hlavou nad jo-jo efektom, kedy sa stratené kilá objavia späť a navyše aj s bonusom navyše. Kde robíme chybu a akým mýtom o jedle veríme?

Mýtus č. 1: Po 5. hodine už nejedz!

Ak nechodíte o ôsmej spávať a ste aktívni aj vo večerných hodinách, úplné vynechanie jedla vám skôr poškodí. Telo si začne vytvárať energetické zásoby a pripravovať sa na ďalšie „hladovanie“. Jesť teda môžete aj večer, ak dodržíte pravidlo všetko s mierou.

Preto by večera mala byť ľahká, zložená najmä z bielkovín, vyhnúť by ste sa však mali cukrom a tukom. Večerajte najneskôr 2-3 hodiny pred spaním, inak sa môžu objaviť problémy so zaspávaním. Úplné vynechanie večere spôsobí spomalenie metabolizmu a únavu.

Mýtus č. 2: Kofeín a dehydratácia

Nápoje s kofeínom spôsobujú dehydratáciu. Väčšina výskumov bola realizovaná na ľuďoch, ktorí neboli pravidelnými konzumentmi kofeínu, a tak boli výsledky skreslené.

Človek, ktorý každodenne pije nápoje obsahujúce kofeín, je na jeho účinky zvyknutý, a preto jeho organizmu dehydratácia nehrozí. Ich primeraná konzumácia teda nemá negatívny vplyv na hladinu tekutín v tele.

Naopak, u pravidelných konzumentov sa aj nápoje s kofeínom započítavajú do celkového denného príjmu tekutín.

Mýtus č. 3: Jedz light potraviny, schudneš!

Light potraviny majú síce menej cukru alebo tuku, ale niektoré ich zložky (napr. zahusťovadlá) energetický obsah naopak zvyšujú. Vôbec teda neplatí, že namiesto jednej klasickej tyčinky môžete zjesť dve v „light verzii“. Inak je to s nápojmi.

Nápoje so zníženým obsahom cukru obsahujú minimum kalórií a ich kalorická hodnota je často porovnateľná s vodou. Denne by sme mali vypiť až 2 litre tekutín, a preto si pitný režim môžete sem-tam spestriť aj iným nápojom, ktorý navyše zaženie chuť na sladké.

Mýtus č. 4: Držanie hladoviek

Myslíte si, že ak nepociťujete hlad, nikdy neschudnete, a tak svoje telo trápite hladovkami? Opak je pravdou. Vyhladované telo, vďačné za každú porciu jedla, si začne vytvárať zásoby na horšie časy a živiny ukladať vo forme tukov. Preto by ste mali jesť skôr menej ale častejšie. Optimálny variant je 5 menších jedál denne, v pravidelných intervaloch po 3 až 4 hodinách.

Mýtus č. 5: Vďaka diétam budem štíhlejšia

Pri diétach síce schudnete, ale iba krátkodobo. Pokiaľ si chcete váhu udržať dlhodobo, mali by ste zmeniť svoj jedálniček. Bez telesnej námahy a zmeny životného štýlu to jednoducho nepôjde.  

Mýtus č. 6: Konzumácia cukrov spôsobuje cukrovku

Cukry sú jednou zo zložiek potravy. Mali by predstavovať 45 – 60 % denného energetického príjmu. Ich odporúčaná denná dávka je 300 – 420 g. Telo potrebuje cukry pre správnu činnosť mozgu, obličiek, krvného obehu a svalovej sústavy. Cukrovku môže spôsobiť dlhodobá nadmerná konzumácia cukru, ale aj nadmerná konzumácia tukov.

Preto by ste mali dbať o vyvážený, pestrý jedálniček, zahŕňajúci všetky živiny v pomere 60 % cukry, 25 – 30 % tuky a 10 – 15 % bielkoviny.

Mýtus č. 7: Hýbať sa netreba

Ak sa nehýbete, robíte chybu, pretože športovaním stimulujete nárast svalovej hmoty a tým urýchľujete metabolizmus, lebo vyvinuté svaly rýchlejšie spaľujú prijatú energiu. Navyše, pri zvýšenej telesnej námahe dochádza k uvoľňovaniu endorfínov – hormónov šťastia, ktoré vám zlepšia náladu a budete sa cítiť lepšie.

Bez športovania dochádza k úbytku hmotnosti pomaly a nerovnomerne. Pohyb by ste si naozaj mali dopriať niekoľkokrát týždenne (3x a viac) aspoň po 45 minút, pretože až po 30 až 40 minútach cvičenia dochádza k spaľovaniu tukov.

Mýtus č. 8: Raňajky možno pokojne vynechať

Telo ráno potrebuje energiu, aby mohlo normálne fungovať. Ak ju nedostane, siaha po uložených zásobách a pracuje v „úspornom režime“. Aj keby sa niekomu zdalo, že vynechávanie raňajok smeruje k štíhlej línii, smeruje, naopak, k nadváhe až obezite. Navyše, pri obede vďaka hladu zjete oveľa viac, ako keby ste sa ráno naraňajkovali.

Mýtus č. 9: Tuky sú nezdravé a priberá sa z nich

Je pravdou, že tuky majú oproti iným živinám dvojnásobnú kalorickú hodnotu, preto sú výdatnejšie ako cukry a bielkoviny. Predstavujú dôležitú súčasť potravy, mali by tvoriť 25 – 30 % denného príjmu energie.

Problém obezity, zvýšeného cholesterolu v krvi, či zlého stavu cievneho systému spôsobuje hlavne ich nadmerná konzumácia a konzumácia tzv. nezdravých, teda nasýtených tukov. Telo totiž množstvo tuku, ktorý nedokáže spracovať, ukladá vo forme tuku podkožného a obaľuje ním orgány, čo vedie k ďalším zdravotným problémom. Zdraviu prospešné sú však rastlinné tuky a nenasýtené mastné kyseliny, obsiahnuté napríklad v rybách.

Mýtus č. 10: Umelé sladidlá sú škodlivé a podporujú chuť do jedla

O umelých sladidlách sa traduje, že podporujú chuť do jedla a sú zdraviu škodlivé. Žiadny z výskumov tieto mýty nepotvrdil. Obsahujú minimum kalórií, preto znižujú energetickú hodnotu potravín, či nápojov, tak si ich v rozumnej miere môžete pokojne dopriať.

Ako som schudla JA!
Prečítajte si tiež:

Ako som schudla JA!

Fotogaléria