Máte doma hypochondra? Aj deti môžu prežívať veľké obavy o svoje zdravie

Hypochonder dieťa

Urobte si tento krátky test, aby ste zistili, či vaše dieťa nezápasí s úzkosťou a obavami o svoje zdravie.

Zdravotná úzkosť, známa tiež ako hypochondria, je stavom, v ktorom sa ľudia prehnane zameriavajú na svoje zdravie. Mnoho ľudí si neuvedomuje, že aj u detí sa môže vyskytovať táto forma úzkosti. Bohužiaľ, je to tak a znepríjemňuje život nielen rodičom, ale samozrejme aj samotnému dieťaťu, ktoré tieto obavy o svoje zdravie prežíva.

„Takéto deti sa obávajú, že bežné menšie ochorenie alebo príznaky znamenajú, že majú život ohrozujúci stav,“ uviedla Dr. Boylan na portáli essentialkids.com.au. „Je to menej časté u detí, vyskytuje sa však občas u detí školského veku a malo by to byť posúdené praktickým lekárom, ktorý v prípade potreby môže odporučiť odoslanie detskému psychológovi.“ 

Trpia vaše deti úzkosťou o svoje zdravie? 

Máte svojho detského lekára na rýchlej voľbe v mobile? Pri návšteve detského lekára vám zvyčajne povie, že sa nemusíte obávať? Žiada vaše dieťa, aby ste s ním často chodili k lekárovi? Ak je to tak, možno máte čo do činenia s úzkostným prežívaním zameraným na zdravie.  Ako uvádza portál https://childrenstreatmentcenter.com/: “Tieto deti zažívajú extrémne obavy z telesných reakcií, ktoré väčšina ľudí považuje za samozrejmé. Napríklad môžu byť presvedčení, že niečo také jednoduché ako kýchanie je príznakom, že majú hroznú chorobu.“

Urobte si tento krátky test, aby ste zistili, či vaše dieťa nezápasí s úzkosťou a obavami o svoje zdravie 

Nižšie je uvedených 13 príznakov anxiozity, ktoré z praxe detskej terapie uvádza Natasha Daniels v článku o detskej hypochondrii. Je zrejmé, že deti môžu mať niekoľko z týchto príznakov bez toho, aby prežívali úzkosť o svoje zdravie (najmä č. 5), ale ak väčšina týchto príznakov znie veľmi povedome, zdravotná úzkosť môže byť problémom. 

[Tento zoznam nie je určený na diagnostiku a slúži iba na informačné účely. Ak máte obavy z úzkosti vášho dieťaťa, obráťte sa na miestneho odborníka na duševné zdravie].

# 1. Vaše dieťa má takmer každý týždeň novú fyzickú sťažnosť a lekár dospel k záveru, že vaše dieťa je zdravé.

# 2. Vaše dieťa sa každý deň obáva o svoje zdravie.

# 3. Vaše dieťa vás často žiada, aby ste mu zmerali teplotu.

# 4. Vaše dieťa sa obáva vecí, ako je rakovina, nádory mozgu a srdcové choroby.

# 5. Vaše dieťa má na sebe neustále bandážovú pomôcku

# 6. Vaše dieťa nájde na svojom tele záhadné hrče, ktoré nikto iný nemôže cítiť.

# 7. Vaše dieťa skúma choroby na internete.

# 8. Vaše dieťa vie viac o choroboplodných zárodkoch a chorobách ako priemerné dieťa.

# 9. Vaše dieťa je často neprítomné v škole (alebo by bolo, keby ste ho nechali).

# 10. Vaše dieťa má často ostré bolesti, ktoré sa nedajú identifikovať.

# 11. Vaše dieťa sa dlho zotavuje po chorobe.

# 12. Vaše dieťa má záchvaty úzkosti, keď si myslí, že je choré.

# 13. Vaše dieťa sa veľmi obáva, keď je v blízkosti niekoho, kto je chorý.

Ako deťom pomôcť 

Znie to ako vaše dieťa? Ak áno, čo môžete urobiť, aby ste mu pomohli? Čím skôr deti s týmto typom úzkosti dostanú pomoc, tým lepšie. 

Čo môžete urobiť:

  • „Nekŕmte“ starosti vášho dieťaťa. Ak začnete mať obavy o zdravie vášho dieťaťa, nehovorte o nich dieťaťu, sledujte ich bez obáv.
  • Vysvetlite svojmu dieťaťu, ako funguje úzkosť. Dajte mu vedieť, že niektoré deti sa príliš obávajú o svoje zdravie. Povedzte mu, že niekedy nás môže úzkosť prinútiť sústrediť sa na každú bolesť. Keď sa kvôli úzkosti priveľmi sústredíme na tieto bolesti, tieto pocity môžu byť intenzívnejšie. Úzkosť nám hovorí, že je to niečo strašné a smrtiace ako napríklad nádor. To naša úzkosť nám hovorí, že ak nedostaneme pomoc ihneď, môžeme byť veľmi, veľmi chorí. Tieto myšlienky zvyšujú naše obavy a paniku. Vysvetlite dieťaťu, že hoci sú pocity skutočné, situácia nie je vážna. Úzkosť je podvodník, ktorý nás rád znepokojuje.
  • Nehovorte o svojich vlastných bolestiach pred dieťaťom. Snažte sa minimalizovať zameranie  sa na zdravotné problémy vo vašej domácnosti/ rodine.
  • Naučte svoje dieťa poraziť úzkosť a poraziť úzkostné myšlienky .
  • Ak sa vaše dieťa po celý deň sťažuje na rôzne bolesti, požiadajte ho, aby si ich zapísalo a zoznam vám dalo raz denne. Pomáha to odvrátiť pozornosť od fyzických ťažkostí a zároveň pomáha dieťaťu cítiť sa vypočuté.
  • Zamerajte sa na vonkajšie aktivity, pohyb, šport a pod., rozvíjajte záľuby  svojho dieťaťa. (Zvyčajne, ak je dieťa sústredené na nejakú činnosť, nevšíma si natoľko svoje telesné príznaky).
  • Snažte sa dieťaťu pomôcť rozpoznať, že rôzne telesné pocity nie sú ničím zlovestným, ale sú normálnou súčasťou nášho prežívania. Každý pocit má aj svoj sprievodný signál v tele, učte svoje dieťa rozpoznávať tieto signály.
Zdroje:
https://www.anxioustoddlers.com/signs-of-health-anxiety/#.Xq612agza70
http://www.essentialkids.com.au/health/allergies-illness/what-to-do-if-your-child-is-a-hypochondriac-20180525-h10jb3
https://childrenstreatmentcenter.com/signs-child-hypochondriac/

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: