Láska ku knihám sa začína doma: Spoločné čítanie
Veľmi dôležité je, aby sme si ako rodičia uvedomili, že spoločné čítanie nie je len o vzdelávaní a čitateľských návykoch. Sú to vzácne strávené chvíle, počas ktorých dieťa zažíva pocit bezpečia, dôvery a ochrany.
Záujem o knihy
„Mami, poď mi, prosím, prečítať rozprávku z knižky!“ zavolala na mamku malá Lucka. Pravou rukou mávala knižkou a vzápätí sa pohodlne usadila na svoje obľúbené miesto na gauči. V očkách sa jej zrkadlilo veľké očakávanie. „A o čom si budeme dnes čítať?“ spýtala sa jej mama. „Chcela by som vedieť, či sa už Kubo vrátil domov zo sveta a či princezná Jasmínka našla svoj stratený prsteň....“
Rozvíjajte mozog svojho dieťaťa: Čítanie tromfne akúkoľvek počítačovú hru
Spoločné čítanie a jeho benefity
Pri spoločnom čítaní si dieťa vytvára emocionálne puto so svojimi najbližšími. Cez príbehy a obrázky rodič s dieťaťom zažíva neopakovateľné chvíle radosti, zvedavosti, ale aj napätia a obáv, ako príbeh dopadne a či opäť zvíťazí dobro nad zlom. Prežívanie spoločných zážitkov s rodičom či objavovanie neznámeho v dieťati vyvoláva pocit vzájomnej dôvery, bezpečia a istoty, ktoré tak veľmi potrebuje. Melódia hlasu, dramatické pauzy, mimika rodiča či zvýrazňovanie niektorých slov len zvyšujú záujem dieťaťa o čítanie a o takto strávené spoločné chvíle.
Postupom času sa do čítania zapojí aj samotné dieťa, spočiatku zvedavými otázkami, neskôr dokončovaním slabík a slov známych básničiek, pesničiek či rozprávok. Keď sa dieťa naučí čítať, začnite sa v čítaní striedať. Najskôr po vetách, odsekoch a neskôr môžete dieťa vyzvať, aby čítalo samo a vy sa dostanete do role počúvajúceho. O prečítanom príbehu si s dieťaťom môžete zahrať scénku. Nechajte ho, aby určilo, akú postavu bude hrať ono, vy, súrodenec, prípadne iný člen domácnosti. Zabavte sa!
Láska ku knihám sa začína doma
Kedy a kde sa vôbec začína budovať vzťah dieťaťa ku knihe? Odpoveď je vcelku jednoduchá: Doma! A najlepšie je začať hneď odmalička, čím skôr, tým lepšie. Malé deti vnímajú knihy ako hračky. Začať môžeme senzorickými a textilnými knižkami, interaktívnymi vzdelávacími knižkami pre najmenších, kde dieťa knižočku otvára, listuje a manipuluje s otváracími prvkami. Postupne, vzhľadom na pribúdajúci vek a vyspelosť dieťaťa, môžeme pridávať farebné obrázkové knižky, tematicky zamerané knižky, leporelá, rozprávky a pútavé detské časopisy.
Kým je dieťa malé, vyberáme a ponúkame mu knihy sami. Neskôr pomerne ľahko zistíme, akú oblasť dieťa preferuje, čo ho najviac zaujíma. Ponúknutím obľúbenej témy môžeme záujem dieťaťa o knihu, a neskôr aj o samotné čítanie, zvýšiť. Základom úspechu je žiadosť dieťaťa o spoločné prezeranie a neskôr čítanie knižky neodmietnuť a nezahasiť tak prvé plamienky jeho záujmu o knihy