AVOKÁDO: Vhodná potravina pre malé deti?

AVOKÁDO: Vhodná potravina pre malé deti?
2.7.2019 v kategórii Batoľa, autor MUDr. Katarína Vicianová, foto: istockphoto.com

O avokáde vieme menej ako o banánoch. V poslednom období sa objavujú dojčenské recepty s pridaním tohto ovocia. Ako to s ním teda je? Patrí do jedálnička našich detí alebo s jeho zaradením radšej počkať?

Avokádo patrí k ovociu, ktoré nie je na našom trhu až tak dávno. Nie je to naše typické ovocie. Do jedálnička našich detí určite patrí, ale najskôr ku koncu prvého alebo až po prvom roku života. 

Vzorový jedálniček dojčaťa
Prečítajte si tiež:

Vzorový jedálniček dojčaťa

Avokádo: Prečo je v súčasnosti hitom vo výžive? 

Avokádo obsahuje veľké množstvo vlákniny. Má vysoký obsah minerálov, a to hlavne draslíka, horčíka, vápnika, železa a medi. Avokádo je dokonca výrazne bohatším zdrojom draslíka ako banány.

Z vitamínov je bohaté na  vitamíny A, B6, C, E, K. Obsahuje foláty, cholín a luteín (má antioxidačné účinky). Avokádo sa nazýva aj kalorická bomba. Má  vyšší obsah tuku (preto aj kalórií), ale väčšina tukov sú pre ľudský organizmus zdravé mononenasýtené mastné kyseliny v 71 % ( MUFA) a poly-nenasýtené mastné kysliny (PUFA) v 13 %.  Avokádo obsahuje iba 16 %  zlých nasýtených mastných kyselín (SFA). 

Ako avokádo dozrieva, nasýtený tuk sa znižuje a mononenasýtená kyselina olejová sa zvyšuje. Podľa výskumov tuk v avokáde zvyšuje schopnosť organizmu vstrebať zdraviu prospešné karotenoidy (betakarotén v mrkve) a lykopén (v paradajkách) zo surovej zeleniny. Teda umocní spracovanie živín z iných zelenín. Avokádo obsahuje minimum cukru, čo je tiež jeho výhodou.     

Zdravotné benefity avokáda                                                                    

Zo zloženia avokáda vyplývajú jeho mnohé zdravotné prínosy. Podporuje zdravie očí, kože a pomôže aj v boji proti rôznym formám rakoviny a v prevencii ochorení srdca. Jednoducho znižuje zlý a zvyšuje dobrý cholesterol. Avokádo má vysoký obsah draslíka, ktorý riadi srdcový rytmus a krvný tlak a spolu so sodíkom reguluje rovnováhu tekutín.                                                                                                                                                  

Avokádo je vhodné najmä pre deti, lebo majú malý objem žalúdka a vysokú potrebu živín a kalórií v malom množstve potravy. V strave našich detí máme celkovo príliš veľa nežiaducich nasýtených mastných kyselín. Zámena menej zdravých nasýtených mastných kyselín za mononenasýtené zlepší rovnováhu tukov v detskej strave a v neskoršom veku pomôže predchádzať srdcovo-cievnym chorobám. 

Aké avokádo si vybrať?

Jediný problém v súvislosti s avokádom je jeho zrelosť. Avokádo sa zberá nezrelé. Síce rastie na strome, ale dozrieva mimo neho, plody sa musia obrať skôr, než začnú padať na zem. 

Pri nákupe treba vyberať plody bez hnedých škvŕn. Ako pomôcka nám môže poslúžiť aj šupka. Keď ju odlúpneme, mala by sa nám ukázať pekná žltá farba, nie zelená (ešte nedozreté avokádo) a ani hnedá (už prezreté avokádo). U nás v obchodoch nájdeme hlavne tvrdé avokádo, ktoré nie je chutné. Musíme ho nechať doma dozrieť.         

Skladujeme ho pri izbovej teplote, aby dozrelo. Trvá to i niekoľko dní. Pokiaľ dáme avokádo do chladničky, mali by sme ho spotrebovať do štyroch dní.  

Zrelé avokádo má mať rovnomerne zmäknutú dužinu. Ak chceme urýchliť zrenie, vložíme  ho do misy s ovocím – vylučuje látky, ktoré urýchľujú tento proces.

Avokádový šalát
Prečítajte si tiež:

Avokádový šalát

i Pri spracovaní avokáda treba vedieť, že  najviac cenných živín sa vyskytuje v tmavozelenej vrstve pod šupkou, preto ju treba odstrániť čo najšetrnejšie. Pomôže nám malý trik. Avokádo pozdĺžne rozrežeme na dve polovice. Trošku nimi pootočíme a opatrne ich rozpolíme. Vyberieme kôstku a obe polovice pokrájame na menšie kusy, z ktorých potom poľahky a iba prstami odstránime šupu. Aby dužina nezhnedla, odporúča sa pokvapkať ju citrónom (nie však deťom do 1. roku života!).

Ako avokádo pripraviť? 

Avokádo sa tepelne neupravuje! A keď, tak veľmi krátko. Stráca štruktúru, výživovú hodnotu a zhorkne. Najmenším deťom pripravíme banán s avokádom, neskôr nátierky (napr. avokádo s tvarohom). Väčším deťom môžeme tenkými plátkami avokáda dochutiť zapečené tousty.

Môžeme použiť roztlačené avokádo ako dresing z dužiny do sendvičov alebo šalátov namiesto majonézy, masla alebo nátierky. Chutné je avokádo s paradajkou a citrónovú šťavu na pečenom zemiaku. Avokádo sa v našich končinách podáva najmä naslano. V Mexiku či Argentíne kúsky plodov pridáva do uvarenej kuracej polievky. V Austrálii vkladajú plátky avokáda do sendvičov s kuracím mäsom, čím nahrádzajú tučné syry.

Viete, že…?

Avokádo je veľmi zriedkavý alergén. Avšak pre ľudí s alergiou na latex platí to isté ako v prípade konzumácie banánov.

Banány: Sú vhodné pre deti?
Prečítajte si tiež:

Banány: Sú vhodné pre deti?