Fejk? Ďakujem, neprosím.
Zdá sa, že nosenie fejkov je spoločensky akceptované. Podľa prieskumu GfK len tretina Slovákov a Čechov má voči napodobeninám značkových výrobkov odmietavý postoj. Nielen že väčšine opýtaných imitácie neprekážajú, nemali by problém s nosením „nepravých“ značiek za predpokladu, že by o tom okolie nevedelo.
Moja známa si prednedávnom objednala tašku z internetového obchodu. Krásna, praktická, značková, za prijateľnú sumu. To, čo jej prišlo poštou sa síce na prvý pohľad zdalo byť v poriadku, ale po podrobnejšom preskúmaní prešívania, farieb, označenia – bola to len napodobenina známej značky. Obratom vysnívanú tašku vrátila. Značkový outlet. S tými sa roztrhlo vrece. Internetové stránky, ktoré ponúkajú niekedy naozaj neuveriteľné zľavy na tovar, ktorý si bežne nekúpite, ak musíte premýšľať o tom, ako miniete peniaze. Inzeráty typu: kvalitne prepracovaná nová Gucci taška za 25 Eur. Kto vie, ten vie, že toto ani náhodou nemôže byť pravé. Kto nevie, kúpi si a vyjde na posmech. Alebo aj nie.
Imitácie Slováci neodmietajú
Zdá sa, že nosenie fejkov je spoločensky akceptované. Podľa prieskumu GfK len tretina Slovákov a Čechov má voči napodobeninám značkových výrobkov odmietavý postoj. Nielen že väčšine opýtaných imitácie neprekážajú, nemali by problém s nosením „nepravých“ značiek za predpokladu, že by o tom okolie nevedelo. Medzi fejkami sú najpopulárnejšie značky športového oblečenia a výrobky od známych svetových návrhárov. Kabelka s iniciálami, hoci tlačenými naopak a vyťahanými nitkami, je pre niekoho trendy. Vylepšiť si svoje spoločenské postavenie pomocou napodobeniny drahého výrobku by boli ochotní traja zo štyroch Slovákov, ale opäť za predpokladu, že by o tom ich okolie nevedelo. Značka oblečenia a doplnkov totiž často odzrkadľuje spoločenský status ich majiteľa. Hoci ľudia prevažne hodnotia kvalitu nepravých tovarov ako priemernú až nízku, necelá polovica z nich zvažuje v budúcnosti kúpu týchto falošných tovarov. Zistenia vyplynuli z novembrového prieskumu agentúry GfK, ktorý bol realizovaný na vzorke 1300 respondentov na Slovensku a v Českej republike. Nákup takéhoto tovaru odmieta približne tretina ľudí a falošný tovar si určite nekúpi viac mužov a ľudia s vyššími platmi, ktorí si môžu dovoliť zakúpiť originálne oblečenie.
Ako rozoznať pravé od nepravého
Zdravý rozum hovorí, že dovolenkový suvenír v podobe značkovej kabelky, trička, či topánok kúpených na trhovisku, alebo na ulici, pravý nebude. Tento typ pouličných fejkov je možné identifikovať na prvý pohľad. Podozrivo nízka cena, nekvalitný materiál, často skomolené názvy značiek, neprepracované detaily. Pri nákupe cez internet sa zamerajte na detaily ako je umiestnenie loga, nápisov, štítkov a visačiek. V prípade kabeliek štepovanie, šitie, vypracovanie, futro, zipsy, monogramy, umiestnenie loga, zapínanie. Certifikát originality by pri drahých značkových tovaroch nemal chýbať. V prípade pochybností sú k dispozícii na internete aj videá, v ktorých značky priamo demonštrujú rozdiely medzi napodobeninou a originálom.
Cena je tiež smerodajná. Niektoré značky totiž nezlacňujú viac ako tridsať percent a ak nájdete kabelku s pôvodnou cenou niekoľko tisíc zlacnenú na sto eur, dali ste sa nachytať. Je pravda, že cena niektorých fejkových výrobkov je len o niečo nižšia ako cena pravej značky. Za nekvalitu tak zaplatíte veľkú sumu peňazí a fajnšmekri vás ľahko odhalia. Počuli ste už vyjadrenie: „je to fejk, ale drahý fejk“? To výrobku nepridáva na hodnote, skôr naopak. Fejkové produkty zahŕňajú nielen oblečenie, ale aj elektroniku, parfumy, doplnky, dokonca sa nájdu aj predajcovia napodobením liečiv. Predaj napodobením kvitne najmä na internete. Tam sa v hojnom počte nachádzajú predajcovia, ktorí nakúpia lacný nekvalitný tovar za pár eur a následne ho predajú s niekoľkonásobným ziskom značkychtivým záujemcom. Tí potom hrdo pobehujú s abibasmi na nohách a znetvoreným krokodílom na tričku po meste. Zaplatili veľa za málo. Chcete naozaj zainvestovať do kvalitného značkového výrobku? Originál kúpite v originálnych obchodoch a u autorizovaných predajcov. Ak máte akékoľvek pochybnosti, tovar môžete vrátiť.
Falšovať značku je protizákonné
Predaj napodobenín originálov je u nás nezákonný. Colná správa a Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje, či je dodržaný zákon o ochrane na vnútornom trhu. Minimálne ide o klamanie spotrebiteľa, keďže predávaný tovar tovar by bol spôsobilý vyvolať dojem, že ide o originálny výrobok konkrétneho výrobcu. Ak máte takúto skúsenosť s predajcom, podajte podnet na SOI. Slovenská obchodná inšpekcia v súčinnosti napríklad s výrobcom kontroluje, či predávané tovary sú napodobeninami, alebo falzifikátmi. Podľa informácii colnej správy sa zisky z predaja falzifikátov dostávajú do obchodu so zbraňami, bielym mäsom, sú v rukách gangov, či teroristických skupín. Vo veľkom je pri ich výrobe využívaná nútená detská práca.
Veľké spoločnosti po celom svete spolupracujú pri odhaľovaní falzifikátov v záujme ochrany vlastnej značky. Nosením napodobenín sa spoločenské postavenie človeka nevylepší, navyše ich kúpou podporuje nelegálny obchod. Aj v záujme zachovania vlastnej dôstojnosti možno stačí povedať: „fejk? Ďakujem, neprosím“.