Vreckové je výbornou investíciou do života. Koľko dávajú deťom rodičia?
Finančné vzdelávanie detí nie je veľmi bežnou témou medzi rodičmi ani učiteľmi. O peniazoch sa veľmi „nepatrí“ hovoriť. A nehovoríme o nich veľmi ani so svojimi deťmi. Česť výnimkám. Ukazuje sa však, že je to v konečnom dôsledku proti nám všetkým.
Pretože, ak deti pochopia dôležitosť a zmysel financií a to, ako s nimi narábať, tým skôr sa budú vedieť samostatne správne rozhodovať v dospelosti. Digitalizácia aj v tomto smere nabrala plné obrátky už dávno, takže sa naše deti veľmi rýchlo stretnú s peňažnými operáciami na internete. Internetové platby, prepojené platobné karty, účty, vyskakujúce ponuky na rýchly nákup už dnes nie sú ničím výnimočným. Ľahko môžete prísť o peniaze pri nákupe „veľmi potrebných“ kreditov na hru, však? Deti často ani netušia, čo znamená kúpiť si kredity v určitej výške. Preto nielen digitálna, ale aj finančná gramotnosť a s tým súvisiace vzdelávanie je viac než potrebné.
Digitálna gramotnosť
Podľa prieskumov 365.bank sa naozaj týmto témam venujú rodičia menej ako raz mesačne, aj to skôr v teoretickej ako v praktickej rovine. Prieskum ďalej dokázal:
- Deti málo poznajú významy: SPORENIE, ÚVER
- Málo skúseností majú deti s: PLATOBNOU KARTOU, VÝBEROM V HOTOVOSTI, VÝPISOM Z ÚČTU
- Deti sporia NEPRAVIDELNE
- Rodičia si myslia, že ich deti rozumejú sporeniu viac, ako to je v skutočnosti, ich vedomosti v tejto oblasti preceňujú, podceňujú ich však v oblasti úverov a finančných pojmov
Zaujímavé sú tiež tieto čísla:
- Viac ako polovica rodičov dáva deťom vreckové vo výške 11 – 20 eur. Pri 15-ročných deťoch tak robia viac ako 2/3 rodičov.
- Účet v banke má takmer polovica detí, z toho 63 % sú deti vo veku 15 rokov.
- Vreckové na účet dostáva však len 21 % 15-ročných detí.
- Až 42 % rodičov nedáva deťom žiadne vreckové, ako dôvod udávajú, že ho podľa nich nepotrebujú.
Možno aj preto sa naše deti vo finančnej gramotnosti nachádzajú pod priemerom krajín OECD. Rozdiely sú spôsobené socio-ekonomickými podmienkami, domácim zázemím a prístupom rodičov, nedostatočným vzdelávaním o financiách na školách a aktuálne aj sťaženými podmienkami vzdelávania v dôsledku pandémie. Práve u slovenských detí sú veľké rozdiely vo vedomostiach. Aby boli deti dobre pripravené na život v oblasti narábania s financiami tak, aby zvládli bežný život bezpečne a zodpovedne, musíme teda zabrať. Je to predsa jeden z najdôležitejších aspektov po ich osamostatnení sa.
Čo môžeme teda urobiť?
- Viesť deti k aktívnemu narábaniu s financiami. V niektorých školách sa učitelia téme venujú viac, inde menej.
- Učiť ich prostredníctvom zážitku v reálnych situáciách, tak aby sa stretli s týmito vecami v praxi. Nechajte deti zaplatiť v obchode. Hovorte nahlas o cenách. Samozrejme, nekúpte im hneď všetko, na čo ukážu prstom. Rozprávajte sa s nimi o peniazoch, o výdavkoch, o hypotékach, o sporení, o úrokoch. V rámci možností ich zasväťte do rozpočtu domácnosti.
- Deti majú blízko k technológiám, tak to využime.
- Ak sa naučia na vlastných chybách v malých číslach v tomto veku, je to v poriadku.
Až 91 % detí vlastní smartfóny, a z toho 96 % používa aplikácie. Je preto jasné, že touto cestou je ideálne viesť ich aj k tomu, aby sa naučili narábať napr. so svojimi úsporami. Je teda v poriadku, ak deti dostávajú vreckové, šetria si na vytúžené veci, oblečenie, hračky. Ideálne je, ak tieto pohyby vidia na svojom telefóne, napr. na svojom účte. Dokonca vo svojej aplikácii. Takú dnes ponúka napr. 365.bank.
SMARTIE
Do 8 rokov môžete deťom šetriť na ich účet, potom im sprístupníte účet a mobilnú aplikáciu Smartie a od 15 rokov majú svoj študentský účet. Aj starí rodičia možno radšej prispejú na účet vnúčaťa namiesto kupovania nezmyselných darčekov.
K účtu SMARTIE má dieťa okrem prístupu do aplikácie aj parádnu platobnú kartu a náramok s micro kartou, s ktorým môžu platiť bezkontaktne, napr. ak si kúpia desiatu/olovrant, či vodu. Deťom je prispôsobená grafika aj funkcie a nájdu si tam aj hravé kvízy, vďaka ktorým sa naučia o hospodárení s peniazmi ešte viac. Rodič samozrejme kontroluje pohyby na účte a môže aj zadávať nejaké úlohy. Ide o ideálny spôsob, ako naučiť dieťa hospodáriť so svojimi peniazmi, sporiť si napr. na vytúžený bicykel či slúchadlá.
Peniaze hýbu svetom, našimi životmi a preto bude fajn, ak to naše deti správne pochopia a začnú vnímať čo najskôr.