Slovenskí žiaci zaostávajú: Čitateľská gramotnosť slovenských žiakov sa nachádza pod priemerom

CEEV Živica. Minedu.sk | 6. december 2023
Slovenskí žiaci zaostávajú: Čitateľská gramotnosť slovenských žiakov sa nachádza pod priemerom

Testovanie PISA ukázalo, že deti zo sociálne slabších rodín u nás nemajú šancu na dobré vzdelanie.

Slovenskí žiaci zaostávajú

OECD zverejnilo výsledky medzinárodného testovania žiakov PISA a Slovensko sa opäť nemá čím pochváliť. Pri oficiálnom predstavení výsledkov sme sa dostali do centra pozornosti ako negatívny príklad. Patríme totiž k najhorším štátom pokiaľ ide o prístup ku kvalitnému vzdelávaniu pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Žiaci na Slovensku sa zhoršili vo všetkých troch sledovaných oblastiach – prírodovednej gramotnosti, matematickej gramotnosti aj čitateľskej gramotnosti. Na reprezentatívnej vzorke 15-ročných žiakov na všetkých druhoch škôl sa sledovala úroveň ich vedomostí a zručností z matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti.

Čitateľská gramotnosť slovenských žiakov sa nachádza pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Výkon je porovnateľný s výkonom krajín Čile, Malta a Srbsko. V rizikovej skupine sa nachádza vyše 35 percent žiakov, to znamená že nedisponujú ani základnými čitateľskými zručnosťami, ktorých nadobudnutie je nevyhnutné pre ďalšie vzdelávanie.

Deti zo sociálne slabších rodín na Slovensku nemajú šancu na dobré vzdelanie

„Je to alarmujúce zistenie. Vplyv socioekonomického status žiaka na jeho výkon je na Slovensku signifikantne silnejší než v priemere krajín  OECD. Inými slovami, ak sa dieťa na Slovensku narodí do dobre zabezpečenej rodiny, dosahuje výborné výsledky a ak sa dieťa narodí do sociálne slabej rodiny, je odsúdené na neúspech. Školám sa nedarí vyrovnávať rozdiely medzi deťmi a panuje u nás priepastný rozdiel v ich možnostiach a príležitostiach na úspech,“ upozorňuje riaditeľka mimovládnej organizácie Živica a manažérka programu Komenského inštitút Zuzana Labašová. 

Zatiaľ čo Slovensko bolo uvedené ako negatívny príklad, na opačnom póle bolo vyzdvihnuté Švajčiarsko, ktoré úspešne dokáže socioekonomické zázemie detí vyrovnávať prostredníctvom vzdelávania.  

Potrebujeme dobrých učiteľov na všetkých školách

„Recept na zmiernenie socioekonomických rozdielov žiakov prostredníctvom vzdelávania nie je žiadna raketová veda. Potrebujeme dostať najtalentovanejších učiteľov a učiteľky do tried s najväčšími výzvami,” riaditeľ OECD pre vzdelávanie  Andreas Schleicher

„Výnimoční a inšpiratívni učitelia sú tí, ktorí otvárajú brány vzdelávania deťom z náročných podmienok. Práve tieto učiteľky a učitelia otvárajú príležitosti a rozvíjajú talent tých detí, ktoré nemajú podporné zázemie a dostatočné finančné zabezpečenie," dodala Zuzana Labašová.

Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré majú najvyššiu koncentráciu znevýhodnených žiakov na konkrétnych školách. Radí sa tak do skupiny s krajinami ako Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko či Kolumbia, Guatemala a Peru, kde dochádza k výraznému oddeľovaniu znevýhodnených žiakov od ich rovesníkov z podnetnejšieho prostredia. 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: