Nákupy Slovákov: Sami, s partnerom alebo s deťmi?
Na čo dbáme pri výbere potravín? Kto má na nás pri nákupoch najväčší vplyv? S kým najradšej nakupujeme? A majú muži a ženy naozaj rozdielny spôsob nakupovania? Odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky poskytol reprezentatívny prieskum, ktorý si dala vypracovať BILLA na vzorke 1 016 ľudí koncom mája tohto roku. S akým výsledkom?
Nákupy potravín s príchuťou citu
Pozorní, ohľaduplní k potrebám svojich blízkych a starostliví. Sedem z desiatich opýtaných dbá pri nákupe potravín na chute svojej partnerky, partnera alebo najbližších členov rodiny. Vyše 53 % Slovákov nakupuje pre celú rodinu.
Najviac dáme práve na názor a odporúčania niekoho z našej rodiny alebo prihliadame na dobré rady priateľov, známych či kolegov.
Najčastejšie a najradšej nakupujeme buď sami alebo v prítomnosti našej polovičky a náš nákup máva hodnotu približne 20 eur. Deti cielene berieme na nákupy potravín iba v 5 % prípadov. Aj tak sa dá v skratke charakterizovať nákupné správanie Slovákov.
„Vysoká miera ohľaduplnosti a snaha splniť priania našich blízkych je niečo na čo môžeme byť naozaj pyšní. Prieskum však naznačil aj to, že ženy viac ako muži dovolia svojim deťom vybrať si pri nákupe aj niečo len pre seba. Pravdepodobnosť, že deti dostanú svoju drobnosť do košíka je pri nákupe s mamou o 60 percent vyššia ako pri nákupe s otcom,“ vysvetľuje Michal Vyšinský z prieskumnej agentúry 2muse.
Ženy pritom len s deťmi nakupujú až 5-krát častejšie ako muži. Vyberáme si predovšetkým na základe čerstvosti, kvality a chuti potravín. Tieto faktory sú dôležité až pre 9 z 10 Slovákov. Samozrejmosťou je však aj výhodná cena, čistota a poriadok v predajniach.
Muži sú z Marsu a ženy z Venuše. Naozaj?
Muži a ženy sa niekedy zdajú byť z rôznych planét. Avšak nájdu sa rozdiely aj v nakupovaní potravín? Prieskum prezradil pár zaujímavých faktov. Až 55 % mužov nakupuje cielene a v predajni smerujú priamo za konkrétnym tovarom.
Pri veľkom nákupe nakupujú častejšie práve alko a nealko nápoje, pri čom ženy do košíkov zas vložia viac sladkostí. 31 % členov silnejšieho pohlavia tvrdí, že iba výnimočne nakúpi to, čo nepotrebujú. Štyria z piatich mužov pritom pripúšťajú, že im pri nákupe aspoň občas pomáha práve nákupný zoznam, ktorým sa riadia. Ženy na to idú trošku inak. Orientujú sa viac podľa usporiadania predajne a systematicky ňou prechádzajú. Rozhodujú sa viac impulzívne a priamo na mieste. Často nakupujú pre celú rodinu a možno práve preto do košíka vložia aj položky, ktoré pôvodne nemali v pláne kúpiť.
„Veľmi pozorne sledujeme najnovšie trendy a potreby našich zákazníkov a preto postupne meníme usporiadanie oddelení v našich predajniach. Už do predajne vchádzajú naši zákazníci s nádychom čerstvosti. Víta ich široký sortiment ovocia a zeleniny, ktoré kontrolujeme každé dve hodiny. Sme radi, že máme v našej ponuke privátnu značku Slovenská farma, ktorá je 100 %-nou garanciou slovenského pôvodu ovocia a zeleniny a je výsledkom spolupráce s rokmi osvedčenými farmármi,“ uvádza hovorkyňa spoločnosti BILLA Kvetoslava Kirchnerová a dopĺňa, že po ovocí a zelenine nasleduje oddelenie s viac ako 50 druhmi čerstvého chleba a pečiva, ktoré sa pripravuje každých 30 minút.
„Čerstvý úsek je doplnený zákazníkmi obľúbeným pultom s lahôdkami, mäsovými výrobkami, šalátmi a syrmi. Výber je naozaj široký a môžeme sa pochváliť vynikajúcimi šunkami s vysokým podielom mäsa až na úrovni 96 %. Na mnohých predajniach je aj mäsový pult s vlastným mäsiarom,“ uzatvára K. Kirchnerová.