Benefity učenia hrou iniciovanou dieťaťom
Zákaz vychádzania. Dištančné vzdelávanie. Aké obdobie prežívame? Nonstop, bez prestávky, bez času pre seba. Zúfalo sa snažíme nájsť spôsoby, ako zabaviť svoje deti, zamestnať ich, urobiť ich šťastnými. Čo ešte pre nich spravíme? Ale komu patrí toto vnímanie a oči, ktorými sa pozeráme?
Vnímanie dospelých je úplne odlišné od detského
Svet detí a ich pohľad na veci je prirodzene iný a jedinečný. Napríklad, ak by som vám ukázala skupinu predmetov - kartónové rolky, škatule, jogurtové nádoby, lepiace pásky - dospelí ich považujú za recyklovateľné materiály, veci, ktoré už nepotrebujeme. Pre dieťa sú však príležitosťou na skúmanie a spoznávanie.
Dieťa použije krabicu na prepravu vecí z jedného miesta na druhé; naplní ich rôznymi predmetmi alebo použije ako poklad. Môže si postaviť dom alebo raketu, zistí, ako ich spojiť.
Dovoľte mi predstaviť druhú sadu predmetov - odmerné nádoby, misky, lyžice, múka, voda, potravinárske farbivá. Dospelí ich používajú na konkrétne účely ako varenie a pečenie. Pre dieťa predstavujú tieto veci svet nových príležitostí. Môžu s nimi experimentovať a tvoriť. Naplniť nádoby vodou a múkou pomocou lyžičiek rôznej veľkosti; preniesť jednu prísadu z jednej nádoby do druhej, zmiešať ich a tak zistiť, čo sa bude diať ďalej.
Všetky spomínané predmety podnecujú u detí vlastnú hru a učenie. Vyberajú si, čo ich v tej chvíli intuitívne zaujalo. Skúmajú pojmy ako konštrukcia, tvar, rozmery, kapacita, doprava; všetko z vlastnej iniciatívy, pričom im tieto predmety v ich prostredí poskytli dospelí.
Iniciačná hra
Iniciačná hra pre deti je štýl hry, pri ktorej si deti vyberajú ako, kde a s čím sa chcú hrať. Všetko záleží od toho, čo deti v danom okamihu zaujíma. Prostredníctvom rôznych činností zdokonaľujú svoje schopnosti a vedomosti, a tým sa učia pochopiť svet okolo seba. Deti sa narodia, aby sa učili a prostredníctvom hry získavajú nové informácie.
Ranné detstvo a neuroveda sú v súlade, pretože práve vtedy mozog najcitlivejšie reaguje na vplyvy prostredia. Vývin mozgu do značnej miery ovplyvňujú skúsenosti a vzájomná komunikácia, a to prostredníctvom hry, skúmania, komunikácie a vzťahov s ostatnými. Taktiež ponúka príležitosti na opakovanie a osvojenie si schopností posilňujúcich vývoj mozgu. Keď dieťa iniciuje svoju vlastnú hru, mozog sa „zapne“ a ukazuje stimuláciu a vzrušenie z učenia sa niečoho nového.
The British International School Bratislava
V The British International School Bratislava ponúkame stimulujúce a podporujúce prostredie, ktoré umožňuje našim deťom naplno využiť svoj potenciál prostredníctvom detských iniciačných hier. Vytvárame podmienky, ktoré podporujú potreby všetkých detí. Pozorujeme, skúmame záujmy dieťaťa a poskytujeme mu rôzne impulzy (vnútorné aj vonkajšie), ktoré maximalizujú výsledky učenia. Naši zamestnanci sú pripravení v prípade potreby uľahčiť učenie, aby doplnili rozdiel medzi tým, čo dieťa vie, a čo ešte nevie.
Aj vy doma môžete uľahčiť učenie vášho dieťaťa. Jeho hry vylepšíte poskytnutím jednoduchých prostriedkov, akými sú recyklovateľné predmety, rôzne veľké lyžice a nádoby, rôzne materiály, staré oblečenie, beletristické a encyklopedické knihy, a hoci ste ich obľúbeným spoluhráčom, nemusíte byť vždy pri nich. Deti sa vedia samy rozhodnúť.
„Hra“ je dielom dieťaťa a prostredníctvom takejto práce zistí, ako funguje svet okolo neho. Tým, že mu umožníte „ovládnuť“ svoje prostredie, pomôžete mu zvýšiť si sebaúctu, sebadôveru, sociálne a emočné schopnosti. Vlastnou hrou rozvíja tvorivé a kritické myslenie, ktoré mu umožní riešiť problémy a čo je dôležitejšie, klásť otázky.
Pamätajte, že mať dostatok času na kontinuálnu hru vonku alebo vo vnútri je neoddeliteľnou súčasťou vývoja dieťaťa. Nechajte ich liezť, zisťovať, riskovať a skúmať.
My, dospelí, máme tendenciu pozerať sa na deti našimi očami, dokonca s istými očakávaniami dospelých. Nezabudnite sa zastaviť, pozorovať, urobiť krok späť a myslieť na to, čo sa vaše dieťa poskúša zvládnuť. Vo všetkom, čo robia, existuje proces a my sme tu, aby sme im pomohli naplno využiť ich potenciál.