Čo by malo ovládať dieťa, ktoré má nastúpiť do školy?
Na konkrétne zručnosti a schopnosti sa pozrieme so špeciálnu pedagogičkou a terapeutkou PeadDr. Jaroslavou Barčíkovou.
U budúceho prváčika si všímame úroveň schopností a zručností po stránke somatickej, psychickej a sociálnej.
HRUBÁ MOTORIKA budúceho prváka
- dokáže udržať rovnováhu viac ako 10 sekúnd
- prejsť po špičkách
- preskočiť prekážku
- preskakuje z nohy na nohu, skáče cez švihadlo
- vie hádzať a chytať loptu
- jazdí na bicykli s pomocnými kolieskami
Popri hrubej motorike môžeme pozorovať, ako sa javí celková koordinácia dieťaťa a lateralita končatín.
SKVELÉ TIPY (nielen) pre školákov: ZOBUĎTE svoj mozog
JEMNÁ MOTORIKA, KOORDINÁCIA OKO-RUKA u budúceho prváka
- má osvojené samoobslužné stravovacie návyky
- nakreslí ľudskú postavu s krkom, rukami, šatami (často determinovaná motiváciou dieťaťa)
- nakreslí podľa vzoru kosoštvorec
- zvládne navliekanie korálikov
- vystrihne obrázky s dostatočnou presnosťou
- dokáže obkresľovať, nalepovať, modelovať
- dokáže si zaviazať šnúrky na topánkach
- píše jednoduché písmená a číslice
Pri grafomotorických úlohách si tiež všímame, aký má dieťa úchop ceruzky alebo ako sedí za stolom.
JAZYKOVÉ A KOMUNIKAČNÉ SCHOPNOSTI budúceho prváka
- v spontánnej reči dieťa hovorí plynule a gramaticky správne (vie skloňovať, časovať, používať minulý, prítomný a budúci čas, používa všetky slovné druhy)
- dokáže sformulovať otázku a tiež na ňu odpovedať
- vie informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach
- rozumie a vie vysvetliť, čo znamenajú niektoré slová, priradiť im význam, vystihnúť ich charakteristickú vlastnosť (napr. pes, dom, lopta)
- prerozpráva krátku rozprávku s udržaním dejovej línie, prípadne vie zoradiť 3 až 4 obrázky podľa dejovej postupnosti rozprávky
- vie si zapamätať krátku básničku alebo riekanku
- vie povedať svoje meno, mená súrodencov a rodičov
- dokáže tvoriť nadradené pojmy, kategórie (napr. hruška, jablko, slivka patria medzi ovocie)
- tvorí jednoduché protiklady slov (napr.: malý – veľký, teplý – studený,…)
PREDMATEMATICKÉ PREDSTAVY u budúceho prváka
- vie diskriminovať pravú a ľavú časť tela
- orientuje sa v priestore a rozumie pojmom hore, dole, pod, nad, pred, za, prvý, posledný
- rozlišuje kvantifikátory napr. veľký, malý, väčší, menší
- pozná číselný rad do 10
- sčíta a odčíta v obore do 3
- pozná a vie pomenovať základné geometrické tvary
SLUCHOVÁ PERCEPCIA
- dokáže rozoznávať a lokalizovať zvuky
- vytlieska slová na slabiky a vie určiť ich počet (napr. pes – jednoslabičné slovo, lopta – dvojslabičné slovo)
- vie určiť prvú a poslednú pozíciu hlásky v slovách (napr. čo počuješ v slove DOM – na začiatku slova D a na konci M)
- rozlíši či sa napríklad 2 slová rýmujú (napr. LES – PES)
- vie rozlíšiť zámenu hlásky vo dvojici slov (napr. RAK – MAK)
- dokáže rozdeliť jednoslabičné slová na hlásky (napr. LES → L-E-S)
- zapamätá si a zopakuje vetu z 5 slov
Máte doma budúceho prváčika? Pripravte sa na týchto 5 veľkých zmien
ZRAKOVÁ PERCEPCIA
- rozlíši rovnaké a odlišné obrázky
- dokáže doplniť chýbajúcu časť v obrázku
- poskladá obrázok z niekoľkých častí
- zapamätá si aspoň tri obrázky zo šiestich
SOCIÁLNE ZRUČNOSTI
- dokáže sa odlúčiť od rodičov
- nemá problém prispôsobiť sa novému prostrediu a nadviazať kontakt s novými ľuďmi
- vie spolupracovať so spolužiakmi a dodržiavať pravidlá
- akceptuje dospelú autoritu a jej pokyny
- dokáže byť trpezlivé a počkať, až naň príde rad
- rozlišuje medzi hrou a úlohami
S prípravou do školy to netreba preháňať
Ako upozorňuje špeciálna pedagogička PeadDr. Jaroslava Barčíková z EUSPE v Žiline: „Menej je niekedy viac!“ ,,Neprepáľme“ dieťa v etape prípravy na školu. Mám skúsenosti s tým, že rodičia sa vyľakajú a začnú žiť ,,dostihy“ – v snahe dobehnúť zameškané, nadmerne preťažujú dieťa, čo však môže viesť k zhoršeniu celej situácie v rodine."