Chronologický vývoj dieťaťa - 5. - 6. rok života
Po približne roku vzdorov päťročné dieťa opäť nadobúda svoju stratenú vyrovnanosť, založenú na oveľa väčšom sebavedomí a vedomí o svojich právach.
Ak ste doteraz sledovali chronologický vývoj, možno si spomínate ako sme písali, že dieťa v období štyroch rokov stráca svoju dovtedajšiu psychickú rovnováhu, pretože prežíva veľké vnútorné napätie a prekonáva veľký osobnostný vývinový skok.
Po približne roku vzdorov päťročné dieťa opäť nadobúda svoju stratenú vyrovnanosť, založenú na oveľa väčšom sebavedomí a vedomí o svojich právach. Dieťa si samo sebe pripadá ako „malý dospelý“ a chce, aby sme ho aj my vnímali ako veľkého chlapca/veľké dievča.
Obdobie pozitivity
Ako to už chodí, vždy krátko po období vzdorov a znovunájdení rovnováhy býva dieťa mimoriadne pozitívne – má viditeľne rado svojich rodičov, starých rodičov, súrodencov, učiteľov, škôlku, kamarátov i zvieratká. Neprotestuje toľko, naopak, snaží sa nám vyjsť maximálne v ústrety a spolupracovať. Dieťa je oveľa viac prístupné našim argumentom, ak mu vieme rozumne vysvetliť „prečo toto nie“, často poslúchne, a to dokonca s radosťou. Niekedy si však aj tak urobí veci tvrdohlavo po svojom. Toto vekové obdobie je veľmi vhodným obdobím na prvé „vážne“ diskusie. Päťročné dieťa je veľmi milým spoločníkom – rado sa s nami rozpráva o všetkom možnom, zvažuje vaše argumenty a pridáva k nim svoje vlastné názory, zaujíma sa nielen o seba, ale aj o ľudí okolo seba, snaží sa vcítiť do ich pocitov. Zvyčajne je štedré a veľkorysé. Veľmi sa snaží, aby nám urobilo radosť, aby sme boli s ním spokojní – aj keď mu to nie vždy vyjde – ale, rodičia, všímajte si tú snahu a pochváľte a povzbudzujte dieťa k spolupráci. Vedzte, že si nepraje nič viac, ako byť „dobrý chlapec“ alebo „šikovné dievčatko.“ Stále však potrebuje vašu pochvalu a povzbudenie, aj keď to nedáva tak najavo ako v mladšom veku, rovnako môže skrývať aj svoju radosť z pochvaly.
Postupne prechádza aj obdobie „detských klamstiev“ – dieťa viac vníma realitu a už toľko nefantazíruje, napriek tomu ho možno ešte občas pri klamstve prichytíte, hlavne ak urobí „niečo zlé.“ Dieťa si totiž nechce ani pred sebou samým priznať, že urobilo chybu.
Toto veľmi príjemné a takmer bezproblémové obdobie si vychutnajte, pretože keď sa bude dieťa blížiť k šiestym narodeninám, jeho povaha sa opäť začne meniť a čaká nás nová kríza – o tom však nabudúce.
Pohyb, pohyb, pohyb...
Dieťa je pohybovo veľmi zdatné, má veľa energie. Nielen že nás dokáže svojou neúnavnosťou dobre zničiť, ale je schopné robiť už nejaký cielený šport.
V tomto období je preto vhodné zapísať dieťa na niektorý zo športových krúžkov.
Vyjadrovanie veľmi pripomína reč dospelých
Dieťa hovorí už gramaticky takmer bezchybne, vyjadruje sa podobne ako dospelí. Používa už veľmi zložité vety a súvetia a v jeho spôsobe vyjadrovania, argumentácii často objavíme vlastné prvky. V jeho výslovnosti môžu byť ešte nejaké nedostatky – väčšinou sú to písmená R, L a sykavky, ktoré deti v tomto veku ešte trápia. Ak má vaše dieťa problém s výslovnosťou, v piatom roku je najvyšší čas začať to riešiť. Návštevu logopéda už neodkladajte, je dobré vstúpiť do školy už s bezproblémovou výslovnosťou.
Hra nie je zbytočné zabíjanie času
Práve naopak – hra je stále veľmi dôležitým prvkom vývoja detí, práve vďaka nej sa dieťa učí nové veci, skúša rôzne situácie, cvičí si vlastné reakcie a učí sa spolupracovať (ak má v hre partnera)... V hre dieťa stále viac napodobňuje činnosti dospelých. V tomto veku sa čoraz výraznejšie diferencujú hry chlapcov a dievčat – chlapci sa hrajú s autami, na hasičov, policajtov a vojakov, dievčatá s bábikami, na princezné, na rodinu.
Rozdiely medzi deťmi
Deti sú veľmi individuálne a navyše rozdiely medzi jednotlivými deťmi sa v tomto veku stále viac a viac zväčšujú, preto sa nedá jednoznačne povedať, kedy by si malo dieťa osvojiť nejakú schopnosť. Neporovnávajte ich preto! Nechcite od dieťaťa, aby robilo niečo len preto, že to robí susedovo dieťa, alebo ste si niekde prečítali, že „toto by už malo vedieť.“
Čo môžete s dieťaťom robiť?
Bicyklujte, korčuľujte, skáčte cez švihadlo...
Dieťa má už natoľko koordinované pohyby a dokáže dobre udržať rovnováhu, že pravdepodobne zvládne aj jazdu na bicykli bez oporných koliesok.
Ale nie bez prilby!
Tiež dokáže skákať cez švihadlo, zvládne prvé kroky na kolieskových i ľadových korčuliach, i jazdu na skateboarde.
Vyskúšajte športové krúžky
Aj keď krúžkov pre päťročné deti je už veľmi veľa – môžu chodiť na korčuľovanie, futbal, gymnastiku, tenis, dokonca hokej, džudo..., ja sa prihováram za základnú športovú prípravu, v ktorej sa kladie dôraz na rovnomerné svalové zaťaženie, ako je základná gymnastická príprava či tanečná príprava.
Určite je však vhodné, tam kde sú na to možnosti, absolvovať aj plaveckú predprípravu a trojmesačnú korčuliarsku prípravku, čo dnes ponúkajú aj niektoré škôlky.
Skáčte „škôlku“
Pamätáte si ešte z detstva skákanie „škôlky“? Vezmite kriedu, nakreslite „škôlku“ – skákacieho panáka a skáčte cez neho na jednej nohe.
Improvizujte
Využite každú príležitosť na improvizované hry, ktoré podporujú koordináciu ruky a oka (príprava na písanie). Kotúľajte guľôčky do jamky, hádžte fazuľky na určený cieľ, krúžky na tyč. Zo športov je vhodný je aj basketbal – hádzanie do nižšieho koša, zhadzovanie kolkov, biliard...
Veľa papiera, ceruziek, nožnice...
Podporujte dieťa v činnostiach ako kreslenie, vymaľovávanie, strihanie, lepenie, skladanie, navliekanie korálikov, šitie a pod., pretože podporujú vývoj jemnej motoriky, veľmi dôležitej k písaniu.
„Som remeselník, pochádzam z Afriky...“
Vždy, keď je na to príležitosť, priblížte dieťaťu nejakú profesiu – zoberte ho so sebou do práce, poproste o to i jeho otca či blízkych príbuzných. Dieťa si chce utvoriť „komplexný obraz sveta“ a to do toho zapadá. V tomto veku však viac ako práce, „pri ktorých sa len ťuká do počítača“, dieťa zaujmú manuálne profesie – požiarnici, murári, stavbári, smetiari a pod., kde je výsledok či spôsob práce okamžite viditeľný. Snažte sa dieťaťu ukázať tieto „hmatateľné“ práce – napr. keď prechádzate okolo staveniska, vezmite ho na ukážku práce požiarnikov či policajtov. Ak nie je možnosť vidieť profesiu „naživo“, pomôžte si knižkami, rozprávkami či vlastným popisom. Môžete sa na danú profesiu zahrať.
Pamätáte si z detstva ešte hru: „Som remeselník, pochádzam z Afriky-papriky a moje remeslo sa začína na ... a končí na...“? Ak nie, pripomíname, že jeden účastník hry povie túto vetu so začiatočným a posledným písmenom remesla a bez slov ho predvádza a ostatní hádajú. Kto uhádne, stvárňuje ďalšie remeslo.
Ak je účastníkov hry viac, môžu ísť za dvere dvaja či traja z nich a tam sa dohodnú na remesle, ktoré potom ostatným predvedú.
Encyklopédie, atlasy
Zaobstarajte si rôzne encyklopédie, faktografické knihy pre deti, atlas sveta, alebo ešte lepšie, glóbus. Rozprávajte sa o rôznych kultúrach – na svete je množstvo krajín, množstvo národov, ktoré majú rôzne kultúrne zvyky. Prečítajte si o niektorých z nich zaujímavé informácie, pozrite si, kde ležia tieto miesta na mape, ak máte možnosť, zájdite na nejakú exotickú výstavu, či ochutnajte exotické jedlo. Veľmi zaujímavými témami pre deti tohto veku sú napr. aj vesmír, zjednodušené teórie o vzniku sveta a ľudské telo.
Prelievajte vodu
Nachystajte si plastové poháre a nádoby rôznych tvarov a veľkosti a hrajte sa s vodou. Naplňte niektorú z nádob doplna vodou a tipujte: Keď vodu prelejem do tejto nádoby, zmestí sa do nej alebo sa vyleje? Alebo nalejte napr. do každej z nádob rovnaké množstvo vody. Diskutujte: Prečo sa nám zdá, že niekde je vody viac a niekde menej (optický klam)? Prečo sa nám vidí, že vo vysokej a úzkej nádobe je viac vody ako v krátkej a širokej?
Hry ako príprava na čítanie
Písali sme o tom aj minule, ale nedá nám to nezopakovať – dieťa predsa bude o chvíľu prváčik. Hry, ktoré sú predprípravou na čítanie, vlastne podporujúce fonematické vedomie. Dosť obsiahlo sme sa im venovali v čísle 9/2006. Preto teraz len stručne: Fonematické vedomie je schopnosť pochopiť, že celé slovo, ako napr. doma, sa dá rozdeliť na jednotlivé hlásky, ako: d-o-m-a, i na slabiky: do-ma.
Základné hry:
- Vymysli slovo, ktoré začína na písmenko (napr. B)?
- V ktorom z vymenovaných slov počuješ (napr. R)?
- Uhádni, na aké písmenko sa začína slovo (napr. dom)?
- Slovná reťaz – povedz slovo, začínajúce sa písmenkom, na ktoré moje slovo končí: auto – otec – citrón – nos – syseľ – ľalia – atrament – tričko atď.
Vhodné hračky:
Športové náčinie: bicykel, švihadlo, ľadové i kolieskové korčule, skateboard, kruh hula hop, bedmintonové či tenisové rakety, basketbalový kôš, futbalové, basketbalové a iné lopty, hokejky...
Hry na doma: spoločenské hry, detské hracie karty, skladačky, puzzle, bábky, divadielko, kostýmy, knihy, encyklopédie, glóbus, časopisy, potreby na imaginatívne hry (na obchod, na doktora atď.)...