Všadeprítomný CUKOR: Je vhodný pre naše deti?

brezový cukor, hroznový cukor, xylitol, sladkosti, deti a cukor, laktóza, mliečny cukor
9.5.2018 v kategórii Dieťa, autor MUDr. Katarína Vicianová, redakcia, foto: istockphoto.com

Deti majú mať dostatok cukrov v prirodzenej forme, a to v ovocí, čerstvých ovocných šťavách a zelenine. Sladkosti však vládnu svetom. Ako nájsť správny kompromis?

Je cukor všade?

Je naozaj veľmi potešujúce, že máme stále viac mamičiek, ktoré samy varia a zaujímajú sa o základné zásady zdravého stravovania, ako aj o určité alternatívy. No nie všetko, čo sa na trhu ponúka, je vhodné i pre najmenšie deti. Preto si treba pripomenúť, že cukry patria k základným zložkám potravy.

V materskom mlieku sa nachádza disacharid  laktóza – mliečny cukor, ktorá ma pozitívny vplyv na absorpciu vápnika a iných katiónov, podporuje črevnú mikroflóru syntetizujúcu B-vitamíny. Laktóza je štiepená v tenkom čreve enzýmom laktázou na monosacharidy  glukózu na galaktózu. Aktivita laktázy je najvyššia ihneď po narodení, v detskom veku postupne klesá a v dospelosti je najnižšia.

Najmenšie deti do veku 6 mesiacov majú nízku aktivitu enzýmu alfa-amylázy, preto horšie trávia zložené cukry a škroby. Komplexné cukry (polysacharidy) začnú deti prijímať zavádzaním príkrmov. Polysacharidy sú v zemiakoch, múke, ryži, kukurici, ovocí a zelenine.

Z výživového hľadiska ich treba uprednostniť pred konzumáciou jednoduchých cukrov – sacharózy, teda sladkostí a cukroviniek. Sacharóza je tiež disacharid – skladá sa z monosacharidov glukózy a fruktózy. Sacharózu bežne nazývame cukor (repkový, trstinový, konzumný).

Sacharóza

V čistom stave je sacharóza biela kryštalická látka sladkej chuti. Používame ju ako sladidlo.

Sacharóza je v prírode veľmi rozšírená. Vyskytuje sa v stonkách, listoch a plodoch mnohých rastlín. V našich končinách je hlavným priemyselným zdrojom sacharózy cukrová repa. Vo svete je to cukrová trstina, prípadne ďalšie druhy rastlín (datľovník, niektoré druhy paliem a javor).

Sacharóza neobsahuje žiadne, pre organizmus užitočné, látky. Je zdrojom „prázdnych“ kalórií, lebo okrem výdatnej energie neobsahuje žiadne vitamíny ani iné cenné živiny.

V obchodoch sa so sacharózou stretávame vo viacerých formách, najčastejšie ako cukor kryštál, múčka, či vylisovanou do rôznych tvarov. Spracovaním cukrovej repy (cukrovej trstiny) vzniká najprv surový cukor, ktorý obsahuje 96 % sacharózy. Predáva sa ako surový hnedý cukor, alebo sa ďalej spracuje afináciou či rafináciou a vzniká melasa a rafinovaný biely cukor.

Hnedý cukor

Hnedý cukor má výraznú chuť a arómu. Hnedé zafarbenie je spôsobené prítomnosťou zvyškovej melasy. Okrem sacharózy obsahuje ešte niektoré minerálne látky, napr. draslík, sodík, vápnik, horčík a niektoré aminokyseliny. Kryštálový cukor – biely rafinovaný cukor (granulovaný cukor) zvýrazňuje chuť a zlepšuje textúru potravín.

Je súčasťou väčšiny sladkostí, ktorým sa treba vyhýbať. Pre deti mladšie ako 1 rok sa trstinový cukor rozhodne neodporúča!!!

Deti majú mať dostatok cukrov v prirodzenej forme, a to v ovocí, čerstvých ovocných šťavách a zelenine.

Sladkosti v primeranej miere (nie denne) k detskému veku patria. No nemali by byť „hlavným“ jedlom, či príčinou obezity alebo nechutenstva dieťaťa. Nesmú byť nástrojom vyjednávania medzi dieťaťom a príbuznými. Žiaľ, mnohí rodičia a starí rodičia často vychovávajú z detí „sladičov“.

Nadmerné množstvo cukrov v strave vedie k viacerým zdravotným problémom, ako je obezita, zubný kaz, podráždenosť až hyperaktivita, vysoký krvný tlak. Hovoríme o tzv. skrytých cukroch v čajíkoch, džúsoch, sirupoch, sladkých nápojoch, sladkostiach, sladkom pečive, keksíkoch a pod. Tu sa všade nachádza biely rafinovaný cukor. Je pravdou, že i malé dieťa si vie vyvzdorovať v obchode čo chce. Ale tu by malo platiť prísne „nie“. Veď mamičky nemôžu kupovať podľa toho, čo chce dvojročné dieťa. Či to je v potravinách alebo napríklad v hračkárstve. V potravinách môže dostať do ruky pečivo, banán a pod.  Mamička môže mať poruke lízanku z hroznového cukru.          

Zdravá desiata: RECEPTY
Prečítajte si tiež:

Zdravá desiata: RECEPTY