Ako sa naučí dieťa rozprávať? Tým, že sa s ním rozprávate!
Najúčinnejšie pre rozvíjanie reči sú slová, ktoré adresujeme priamo jemu.
Bábätko denne počúva množstvo slov. Od rodičov, ktorí sa mu s láskou prihovárajú. Ale aj z televízie a rádia, pri ceste autobusom, na návšteve, z rozhovorov medzi súrodencami. Hoci všetky z nich registruje – ak práve nespí – najúčinnejšie pre rozvíjanie reči sú slová, ktoré adresujeme priamo jemu.
Ako rozvíjať reč u detí?
Jedným z dôvodov môže byť aj to, že rodičia zvyknú automaticky prispôsobovať tempo a štýl reči tak, aby to dieťa zvládlo. A tiež krásne pracujú s jeho pozornosťou. Počkajú si, kým ho niečo zaujme, a až potom to pomenujú. V takýchto chvíľach spoločnej pozornosti sa bábätká učia najrýchlejšie.
Zaujímavé potvrdenie toho, že komunikácia priamo s bábätkom má pre jeho rečový vývin veľký význam, prichádza zďaleka. Z kultúr, kde je zvykom nekomunikovať priamo s dieťaťom, pokiaľ nezačne samo rozprávať. Väčšinu času tak počúva reč z okolia, ktorá nie je určená priamo jemu.
Výskum o vývoji reči
Dve výskumníčky detskej reči si podrobne posvietili na to, ako sa tieto deti naučia rozprávať, a ako sa ich rečový vývin líši v porovnaní s deťmi z našej kultúry. Pozorovali malú skupinku ročných mayských detí z dvoch dedín v mexickom štáte Yucatán, a rovnako staré americké bábätká.
Americké deti skutočne počuli oveľa viac slov určených priamo im – v priemere za hodinu približne šesťsto, kým mayské bábätká necelých deväťdesiat.
Mayské bábätká, naopak, počuli oveľa viac slov z reči dospelých alebo detí, ktoré sa rozprávali medzi sebou. Ak sa im niekto priamo prihováral, väčšinou to boli ich súrodenci alebo iné deti z dediny. Navyše, americké bábätká počuli dokopy takmer dvakrát viac slov než mayské.
Počas druhého a tretieho roku, keď začali mayské deti samy aktívnejšie komunikovať, sa však aj im začali dospelí prihovárať oveľa viac a v troch rokoch už bol pomer priamej reči a započutej reči porovnateľný s americkými deťmi, hoci aj teraz počuli celkovo oveľa menej slov.
Aké to malo dôsledky? Výskumníci nemali dosť materiálu na to, aby porovnávali celkovú slovnú zásobu alebo tempo učenia sa mayských a amerických detí. Podarilo sa im však zistiť, že v troch rokoch vedeli mayské deti podstatne viac slovíčok z tých, ktoré počuli priamo od dospelých, než slovíčok započutých v rozhovoroch okolo nich.
Nerozpráva? Skúste TOTO
Prihováranie sa priamo bábätku je preň tou najrýchlejšou skratkou k rozvíjaniu slovnej zásoby
Nie je v silách rodiča rozprávať sa s bábätkom neustále, a pravdupovediac by to bolo pre oboch poriadne vyčerpávajúce. Dieťa potrebuje počuť aj reč, ktorá nepatrí priamo jemu. Pochytiť nové slovíčka priamo z nej síce dokáže až okolo roku a pol a neskôr, ale registruje jej rytmus, tempo, či intonáciu.
Ako sa postarať o bábätko do 1 roka? Čo všetko by ste mali vedieť a čomu sa vyvarovať? Jedna z najlepších kníh pre rodičov je už v predaji!