Vitamín D alebo slnečný vitamín: prečo je dôležitý?

Vitamín D alebo slnečný vitamín: prečo je dôležitý?
25.1.2017 v kategórii Infošky, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Za normálnych okolností sa vitamín D vytvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia z provitamínu D.

Dávka slnečného žiarenia je však počas zimných mesiacov (od novembra do februára) nedostatočná, a preto si telo vitamín D musí vytvárať aj z prijatej potravy.

Prirodzené zdroje vitamínu D

Najväčším prirodzeným zdrojom je rybacia pečeň a ryby, sleď, losos i sardinky. O niečo menej sa nachádza v mäse, vaječnom žĺtku i mliečnych výrobkoch. V rastlinnej potrave je najviac zastúpený v kvasniciach, kakau, kokose či datliach, prípadne v potravinách fortifikovaných D-vitamínom, napr. niektorých cereáliách.

Prečítajte si: Jedlo a vitamíny na ceste k dieťaťu: 10 pravidiel, ako schudnúť

Klasické účinky vitamínu D

  • Udržuje normálnu koncentráciu minerálov – vápnika a fosforu v krvi;
  • zvyšuje vstrebávanie vápnika v čreve;
  • znižuje syntézu parathormónu v prištítnych telieskach;
  • podieľa sa na regulácii kostného systému;
  • zvyšuje syntézu bielkovín kostnej hmoty;
  • zabezpečuje dostatok vápnika pre kosti.
Prečítajte si aj:  Má moje bábätko dostatok D-vitamínu?

Účinky vitamínu D

Už menej sa o ňom vie, že tento vitamín, rozpustný v tuku, má aj tzv. neklasické účinky na: hematopoetické tkanivo – zlepšuje anémiu; srdcový sval – zlepšuje jeho funkciu; imunitný systém – zlepšuje funkciu bielych krviniek; reprodukčný systém – zlepšuje fertilitu i spermatogenézu; mozog a CNS – zlepšuje regeneráciu neuronálneho tkaniva, pečeň – urýchľuje jej regeneráciu; pankreas – zvyšuje syntézu a uvoľňuje inzulín; kostrový sval – upravuje svalovú slabosť a atrofiu svalu.

Prečítajte si: Vitamíny – áno i nie