Keď chýba deťom železo: Ktoré potraviny sú vhodné?

RNDR. BARBARA SVIEŽENÁ, PHD. | 8. apríl 2022
mäso anémia

Anémia je u detí pomerne častá. Je spôsobená nedostatkom prijímaného železa v strave. Samozrejme, môže mať aj hlbšie príčiny, tie však už patria do kompetencie hematológa.

Potraviny bohaté na železo

Rozlišujeme dve formy prijímaného železa – vo forme hemového v živočíšnych zdrojoch – viazané v myoglobíne, a nehemového v rastlinných potravinách.

Najbohatším zdrojom železa ostáva červené mäso a vnútornosti, avšak pre potrebu ich eliminácie zo stravy by sme mali uprednostňovať iné zdroje – napr. vaječný žĺtok

Z rastlinných zdrojov sa železo ťažšie vstrebáva, pretože sa najprv musí premeniť na formu, ktorú je možné preniesť do krvi. Jeho vstrebanie ovplyvňuje aj prítomnosť vitamínu C a ďalších organických kyselín, ako je kyselina jablčná, octová, hroznová alebo citrónová. Tieto môžu vstrebateľnosť zvyšovať až 5-násobne.

Naopak, prítomnosť antinutričných látok a vlákniny znižuje vstrebávanie železa. Antinutričné látky sú tie, ktoré môžu ovplyvňovať viazanosť minerálov, ako napríklad fytín, kyselina urónová alebo oxaláty. Ich obsah znižujeme kuchynskými úpravami, ako je praženie orieškov, klíčenie semienok, strukovín, viacnásobné namáčanie, varenie a používanie rôznych korenín či bylín. 

Kým vstrebanie železa z mäsa  je cca 20 %,  z pšenice, ovsa, kukurice,  šalátu a špenátu je 7 – 9 %.  Napriek tomu ovocie a zelenina môžu byť cenným zdrojom železa. 

Potraviny sú vhodné pre zvýšenie obsahu železa v strave detí

  • Celozrnné obilniny a výrobky z nich:   kukuričná múka, celozrnný chlieb, celozrnné výrobky, pohánka
  • Mäso a vajcia: červené mäso (ideálne teľacie, divina, jahňacie), pečienka a iné vnútornosti, vaječný žĺtok
  • Tmavolistová zelenina: listová zelenina (šaláty, špenát, žerucha), žltá zelenina a ovocie, rajčiny, hrozno,  jablká, pomaranče, jahody, ostružiny, cibuľoviny
  • Strukoviny, ovsené vločky, nelúpaná ryža
  • Sušené ovocie: nesírené marhule, slivky, figy, hrozienka, orechy, semienka – slnečnicové, tekvicové
  • Čerstvé vňate
  • Melasa, mak, kokos

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: