Čo pomáha deťom zvládať ťažké veci

Redakcia | 27. Jul 2020
Ako pomôcť deťom zvládnuť ťažké veci

Odolnosť detí je možné podporovať a rozvíjať.

Stalo sa vášmu dieťaťu alebo v rodine niečo , čo by ste označili za traumu? Žiaľ, zlé veci sa dejú aj deťom. Akokoľvek by sme chceli, nemôžeme to zmeniť. Čo však môžeme urobiť, je skúsiť pomôcť deťom zotaviť sa čo najrýchlejšie a čo najlepšie. Dokonca môžeme povzbudiť a rozvíjať ich prirodzenú odolnosť.

Čo je to odolnosť? 

Mnohé štúdie ukazujú, že základným stavebným kameňom odolnosti sú podporujúce vzťahy v rodine i mimo nej.

Láskavé vzťahy pri strete s nepriaznivou udalosťou fungujú ako nárazník – dokážu človeka povzbudiť a uistiť. K odolnosti prispievajú i iné faktory, napr. schopnosť plánovať a riešiť problémy, pozitívny sebeobraz a dôvera vo vlastné schopnosti, komunikačné zručnosti, či zvládanie silných emócií a impulzov. To všetko je možné budovať a rozvíjať. Rôzni ľudia však využívajú rozličné stratégie.

Odolnosť je schopnosťou odolať rôznym rizikám a zachovať si pritom svoje zdravie. O akom riziku je reč?  Hovoríme o všetkom - od obete teroristického útoku po obeť znásilnenia, ako aj o dopade rozvodu, o obeti nepríjemného  učiteľa v škole alebo skutočne tvrdého susedstva, či šikany. Pretože všetky tieto veci sa deťom stávajú. Niektoré z týchto problémov sú horšie ako iné, ale všetky sú skutočnými problémami, ktoré môžu byť pre deti vážnym stresorom.

„Keď hovoríme o traume , nehovoríme o nepríjemnej skúsenosti. Hovoríme o zlyhaní zotavenia sa z tejto nepriaznivej skúsenosti. Nie je to zážitok sám o sebe, ktorý spôsobuje traumu, to je subjektívny zážitok z tej udalosti, ktorá spôsobuje traumu, je to odpoveď na túto skúsenosť. Je to spôsob, ako na to emocionálne reagujeme, spôsob, akým o tom premýšľame, spôsob, akým sme ho spracovali“, hovorí Alan Ravitz,  autor článku na portáli childmind.org.

Podpora je kľúčom k zotaveniu

Preto reakcia dieťaťa na rušivý zážitok nezávisí iba od jeho temperamentu a toho, čo sa s ním stalo v minulosti, ale od toho, čo sa stane po zážitku - aký druh podpory dostáva od svojho prostredia. Ak má účinný podporný systém, má dobrú šancu  zotaviť sa z traumy. Ak má neúčinný podporný systém alebo vôbec žiadny podporný systém, jeho šance sú oveľa horšie.

Pomáha tu myslieť na niečo, čo sa nazýva sociálna ekológia. Vyplýva to z práce psychológa menom Urie Bronfenbrenner. Pri sociálnej ekológii hovoríme o prostredí, ktoré zahŕňa aj bezprostrednú rodinu, rovesníkov, školu, väčšie komunitné prostredie a napokon aj systémy kultúrnej a politickej viery.

Dieťa existuje v tom, čo Bronfenbrenner nazýval mikrosystémom. „Mikrosystém zahŕňa rodinu, školu, rovesníkov, náboženskú príslušnosť, pracovisko a okolie. Tento mikrosystém priamo tvoria všetky spoločenské a medziľudské entity, s ktorými dieťa interaguje“, uvádza.

Čím väčšia podpora je v ekologickom systéme dieťaťa, tým lepší bude výsledok.

Dôležitosť komunít

Samozrejme existujú individuálne atribúty, ktoré súvisia s rozvojom odolnosti: inteligencia, spoločenské zručnosti, zvládacie schopnosti (napr. schopnosť zostať psychicky stabilný, aj keď máte silné emócie, byť dostatočne pokojný na premýšľanie), optimistický temperament atď.

Výskum odolnosti však ukazuje, že to, čo má veľký vplyv, sú práve komunity. Medzi komunity patria rodičia, súrodenci, učitelia, priatelia a iní rovesníci, ktorí majú rovnaké skúsenosti ako traumatizovaná osoba. Ak dieťa môže nadviazať kontakt vo svojej komunite, najmä s rovesníkmi, ktorí majú spoločné skúsenosti, je to z hľadiska konečného výsledku obrovský rozdiel.

Aby sme sa vrátili k Bronfenbrennerovmu modelu, v mikrosystéme, ten, kto sa bude adaptovať, má mať podporný vzťah s opatrujúcim dospelým. Ak dieťa zažilo traumu, rodina bude primárnym zdrojom podpory. Niekedy sa však stáva, že sú milujúci dospelí sú taktiež ohromení tým, čo sa stalo, a nemusia byť dieťaťu k dispozícii. Preto je užitočné, ak v okolí existujú iní podporní dospelí, ktorí môžu túto funkciu rodičov prebrať a dočasne ich zastúpiť. Preto aj  chodenie do školy, kde je podpora  a príslušnosť k mládežníckym skupinám - to všetko sú činnosti, ktoré budú užitočné z hľadiska podpory zdravej adaptácie.

Ako pomôcť dieťaťu zvládnuť ťažké veci

Liečba rodiny

„Videl som prípad, keď matka šoférovala auto; dieťa a otec boli v aute. Mali nehodu. Otec zomrel, dieťa prežilo. Matka prežila. Matka sa však cítila taká vinná po jazde autom, že jej dcére nebola k dispozícii. Kým by sme nemohli pomôcť matke, nemohla by ona pomôcť jej dcére. S primeranou podporou a liečbou, keď už bolo všetko vyriešené, bola úžasnou, milujúcou a mimoriadne kompetentnou matkou. Najskôr však potrebovala nejaké služby v oblasti duševného zdravia.“, hovorí Ravitz.

Po traumatickej udalosti často musia rodiny zmeniť svoje úlohy a ciele. Niekedy sa stane, že staršie dieťa sa bude musieť starať o mladšieho súrodenca. Niekedy bude musieť dieťa variť a upratovať, pretože rodičia nie sú k dispozícii. Niekedy musí rodič, ktorý bol primárne v domácnosti, ísť a nájsť si prácu a zarobiť  na živobytie, pretože nie je dosť peňazí na udržanie rodiny. Rodiny musia zmeniť svoje ciele a niekedy musia zmeniť svoje emocionálne alebo fyzické nastavenie.

Štruktúra a rutina pomáhajú

Vonkajšia podpora sa stáva dôležitejšou ako prostriedok na obnovenie predvídateľnosti. Je potrebné obnoviť druh predvídateľnej rutiny. To deťom, aj dospelým pomáha zistiť, že existuje budúcnosť. Organizácia je neuveriteľne dôležitá. Keď sú veci chaotické, je veľmi ťažké predstaviť si budúcnosť. Niektoré štruktúry sú životne dôležité. Toto sa môže často dosiahnuť účasťou na skupinových aktivitách a niekedy to, čo najviac pomáha, je možnosť pomôcť iným ľuďom. To je veľmi, veľmi dôležité.

Prístup k zdravotníckej starostlivosti, starostlivosti o duševné zdravie, k sociálnym službám a náboženským inštitúciám preukázal veľké rozdiely, pokiaľ ide o podporu pružnej reakcie na traumatické zážitky. Nazýva sa to posilnená spolupráca. Ak máte deti, ktoré zažili traumatické udalosti, alebo rodiny, ktoré zažili traumatické udalosti, potrebujete všetky systémy sociálnej podpory, ktoré spolupracujú.

Zdroj: https://childmind.org/
https://www.mentem.sk/

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: