NEZABUDNITE: Zo soboty na nedeľu sa mení letný čas na zimný

MK/ UVZSR | 24. október 2019
NEZABUDNITE: Zo soboty na nedeľu sa mení letný čas na zimný

O tretej hodine v noci sa ručičky hodín vrátia o hodinu späť.

Biologický rytmus organizmu sa posunu času na jeseň prispôsobuje pomalšie ako na jar, pretože naň výrazne  vplýva úroveň osvetlenia za súmraku a úsvitu.

Väčšie ťažkosti pociťujú počas tejto zmeny času ľudia, ktorí vstávajú skoro a tí, ktorí spávajú menej ako sedem hodín. 

ZMENA času? Riaďte sa hodinkami
Prečítajte si tiež:

ZMENA času? Riaďte sa hodinkami

So zmenou času majú problém najmä deti

,,Z výsledkov medicínskych výskumov vyplýva, že cirkadiánny rytmus – vnútorné hodiny organizmu, nedokážu okamžite, zo dňa na deň  reagovať na zmenu času. Adaptácia je veľmi individuálna, aj s ohľadom na vek a zdravotný stav. Ťažkosti môžu mať malé deti, ktorým sa naruší denný a spánkový režim, ale aj ľudia s psychickými a chronickými ochoreniami, napríklad srdcovo-cievnymi, endokrinnými, neurologickými, s poruchami imunity,“ hovorí docentka MUDr. Jana Hamade, PhD., MPH, MHA, vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

,,Posun času na jeseň býva vnímaný ako získanie hodiny k dobru, ráno sa dá dlhšie spať, no večer zasa príde skôr únava,“ vraví docentka Jana Hamade. ,, Hoci večer môžete ísť  do postele o hodinu neskôr, v prvých dňoch alebo týždňoch sa zobúdzate podľa nastavenia organizmu na letný čas a o hodinu spánku sa ukrátite, čo môže vyvolať únavu, nervozitu, bolesti hlavy, malátnosť, poruchy koncentrácie a môže prispieť aj k nárastu sezónnych depresií. 

Pomocou v prvých dňoch posunu času môže byť malá zmena spánkového rytmu – chodievajte spávať o štvrťhodinu neskôr, prípadne si doprajte polhodinu spánku navyše počas voľných dní,“ hovorí doktorka Jana Hamade. 

Čo v prípade detí? Ako vnímajú zmenu času a ako na nich vplýva? Čítajte.

Hýbte sa a zdravo jedzte

Na jeseň a v zime sa organizmus musí prispôsobiť nielen zmenám súvisiacim s  fungovaním vnútorných hodín, ale vo vyššej miere ho ohrozujú  i rôzne infekčné ochorenia. Aj pre skoré stmievanie sa viac ľudí pohybuje v uzavretých priestoroch a tak sa zvyšuje pravdepodobnosť prenosu infekčných ochorení  formou kvapôčkovej infekcie.

Myslite na ochranu pred nimi, napriek kratším dňom sa neprestaňte hýbať, venujte aspoň pol hodinu denne pohybu. Môže to byť rýchla chôdza, alebo jednoduché cviky na precvičenie celého tela, ktoré môžete robiť počas prestávok v práci. Nezabúdajte na pitný režim, najzdravšia je čistá voda, vhodné sú i nesladené šťavy alebo čaje. Dobrému fungovaniu organizmu a k ľahšiemu zvládnutiu zmien napomôže aj vyvážená strava s dostatkom vitamínov. Najdôležitejší je prísun vitamínu A, C, E a vitamínov skupiny B “ hovorí doktorka Jana Hamade.

Zdroj: Odbor hygieny detí a mládeže a Referát komunikačný ÚVZ SR

 

 

 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: