Športy a športové krúžky - 10. časť

12.7.2010 v kategórii Mama, autor Andrea Mániková, foto: istockphoto.com

Vplyv plávania na človeka – relax prepojený s precvičením celého tela bez preťažovania kĺbov – je nepopierateľným faktom.

Vplyv plávania na človeka – relax prepojený s precvičením celého tela bez preťažovania kĺbov – je nepopierateľným faktom. Ale asi najviac si vychutnávame plávanie spojené s osviežením v letných horúčavách. Ak vaše dieťa miluje vodu, doprajte mu radosť po celý rok – ponúknite mu plávanie.

Plávanie je technika, vďaka ktorej sa ľudia dokážu pomocou vlastného tela pohybovať vo vode. Pobyt človeka vo vode má pre človeka viacero výhod:

  • plávanie posilňuje a upevňuje imunitný systém
  • zvyšuje vitálnu kapacitu pľúc, zároveň podporuje nácvik správnej techniky dýchania
  • spevňuje svalstvo chrbtice a takto napomáha správnemu držaniu tela
  • plávanie nadľahčuje telo a tým „šetrí“ kostný skelet i kĺby, ale zároveň rovnomerne zaťažuje svaly
  • pomáha otužovaniu i prekrveniu organizmu
  • zlepšuje pohybový vývoj dieťaťa
  • podporuje chuť do jedla
  • upravuje kvalitu i kvantitu spánku
  • učí disciplíne i športovému správaniu

 

Trénerka Ing. Lucia Dulayová z plaveckého klubu – plávanie NEMO nám porozprávala, prečo je plávanie ideálnym športom pre deti a kedy je najvhodnejšie s ním začať.

Podľa akého merítka si vybrať klub pre dieťa?
Veľmi dôležitý je prístup trénera k deťom, preto u nás pracujú mladí, kreatívni a veselí ľudia, ktorých baví práca s deťmi. Snažíme sa učiť predovšetkým hravou formou, s využitím najrôznejších plaveckých pomôcok a hračiek, aby dieťa odbúralo stres z vody, z nového prostredia a ľudí. Myslím si, že pri výbere plaveckého klubu môže rodičom napomôcť možnosť prísť sa pozrieť s dieťatkom, ako hodina plávania prebieha. U nás majú deti takmer individuálny prístup, pretože jednotlivé skupinky sa odvíjajú od počtu detí. Na začiatku sa snažíme s deťmi spriateliť. Niekedy pomôže krátky rozhovor o škôlke alebo súrodencoch. Niektoré deti potrebujú viac času, aby sa osmelili, a preto najskôr pozorujú ostatné detičky. Z niekoľkoročnej praxe viem, že neexistuje univerzálny „recept“ a ku každému dieťatku si musí tréner hľadať vlastnú cestičku. Sme tu pre deti, aby sa nebáli, prekonali strach z vody, začali si ju užívať, potom je to radosť pre obe strany.

V akom veku je vhodné začať s plávaním?
Plávanie zabezpečuje komplexný rozvoj celého tela a je vhodné pre každú vekovú kategóriu. Náš plavecký klub sa zameriava najmä na všestranný pohybový rozvoj dieťaťa. Cieľom tréningu je naučiť dieťa nebáť sa vody, upevniť pocit radosti a odvahy vo vodnom prostredí, oboznámiť deti s plaveckými štýlmi a zdokonaliť ich techniku plávania. Plávanie je vhodné už pre najmenšie deti a batoľatá, ale to dobre poznajú mamičky, ktoré so svojimi bábätkami navštevovali, prípadne navštevujú kurzy plávania pre najmenších. Bábätká sa naučia prvému kontaktu s vodou, ponárať sa a hrať vo vode. Ak sa však deti majú naučiť plavecký štýl, vtedy je najlepšie začať vo veku od 4 rokov. V tomto veku sa už deti dokážu naučiť základy pre jednotlivé plavecké štýly, niektoré zvládnu znak, prípadne aj kraul. 

Koľko detí môže plávať v jednej skupine?
Deti máme rozdelené do skupín – začiatočníci, mierne pokročilí a pokročilí a podľa veku. U tých najmenších pripadnú na jedného trénera dve deti a pobyt v bazéne je 30 minút. Pri tomto počte je možné zachovať individuálny prístup ku každému dieťaťu. V skupine mierne pokročilých býva maximálne päť a pokročilých maximálne osem detí. Zvyčajne je vhodné, ak deti absolvujú niekoľko kurzov po sebe. 
 
Čo potrebuje dieťa na plávanie?

  • plavecké plavky (nevhodné sú šortky a dvojdielne plavky)
  • plaveckú čiapku – je podmienkou, nosí sa najmä z hygienických dôvodov
  • plavecké okuliare – ak ich dieťa vyslovene odmieta, stačí ich priniesť, položiť na kraj bazéna a postupne, najmä pri ponáraní ich skúšame
  • prezuvky vhodné k bazénu (penové alebo gumové, najlepšie s protišmykovou podrážkou), uterák, príp. župan
  • vyplnenú a podpísanú prihlášku, v ktorej rodič podpisuje, že dieťa nemá zdravotné problémy, ktoré by bránili plávaniu

 

Aká je „začiatočnícka“ hodina?
Deti majú z vody radosť a to využívame v plnej miere. „Polhodinovka“ najmenších je veľmi zábavná, deti sa najprv učia fúkať bublinky do vody, kopať nožičkami, splývať na brušku i chrbátiku... Spočiatku sa učia pomocou plaveckých pomôcok znakové a „kraulové nožičky“ a „ručičky“, potom celý znak. Po zvládnutí plaveckého štýlu znak sa pridáva kraul a ako posledný plavecký štýl sa učia prsia. Tie staršie sa učia aj motýlik.Tí, ktorí navštevujú „hodinovky“, majú na začiatku hodiny krátku rozcvičku formou strečingu, aby si aj tí najmenší vštepili potrebu rozcvičiť sa pred každým športom, nielen pred plávaním. Potom nasleduje rozplávanie a plavecký tréning, kde sa učia a zdokonaľujú v jednotlivých plaveckých štýloch. Dôležité je, aby rodičia verili trénerom a rešpektovali pravidlá plávania. Rodičia sa nemôžu zdržiavať pri bazéne z hygienických dôvodov, ale zároveň aj preto, aby nerozptyľovali dieťa pri plávaní.

Koľkokrát treba chodiť na tréning?
Raz do týždňa určite nestačí. Optimálne je dvakrát do týždňa. Keď sú napríklad prázdniny a dlhšia pauza v tréningu, po návrate deti akoby na „všetko“, čo sa naučili, zabudli. Preto na každej hodine stále opakujeme a pomaly pridávame ďalšie prvky. Základom zostáva neustále opakovanie, pretože deti majú vo vode tendenciu bicyklovať a krčiť nohy, takže neustále opakujeme vystri kolienka, vystri špičky, prsty na rukách spolu...
  
Druhy plávania v skratke
Rehabilitačné plávanie – forma cvičenia, ktorá využíva fyzikálne vlastnosti vody, kedy je telo nadľahčované a na kosti a kĺby človeka je vyvíjaný oveľa menší tlak. Indikuje sa pri deťoch, ktoré majú nesprávne držanie tela, oslabený pohybový aparát, sú zdravotne oslabené  alebo telesne postihnuté, pri diagnózach ako je napr. skolióza, oslabenie dýchacieho alebo metabolického systému, poúrazové a pooperačné stavy a iné.

Kondičné plávanie – určené pre všetkých, ktorí nechcú plávanie robiť ako výkonnostný šport, ale chcú plávať rýchlejšie, lepšie a vytrvalejšie.
Pretekárske plávanie – je zaplávanie stanovenej trate v čo najrýchlejšom čase. Preteká sa v štyroch plaveckých štýloch: voľný spôsob (zvyčajne kraul), prsia, znak, motýlik. Plavci plávajú vo svojich dráhach a musia dodržiavať predpísaný štýl.
Rekreačné plávanie – vhodné pre všetkých, ktorí chcú urobiť niečo pre svoje zdravie, vedú zdravý životný štýl, chcú zdokonaliť svoje schopnosti.

Plutvové plávanie – je športová disciplína plávania s plutvami, monoplutvou a dýchacou trubicou, najvhodnejší vek pre začatie športového trénovania je 8 – 9 rokov.
Plávanie pre dospelých neplavcov – využívajú dospelí ľudia, aby sa naučili plávať a nemali strach vo vode, aby boli v rámci svojich schopností primeranými partnermi svojim deťom.
Potápanie – je možné absolvovať v kurzoch, po úspešnom absolvovaní potápač dostane potápačský preukaz a dokáže používať základný výstroj, vie vyrovnávať tlak v telesných dutinách, poskytnúť pomoc unavenému plavcovi, dokáže sa potápať s plutvami, dýchacou trubicou a maskou. Podmienkou pri zapísaní na kurz potápania je preplávanie minimálne 100 m ľubovoľným štýlom a minimálna veková hranica 8 rokov.