Keď dieťa odmieta jesť

Keď dieťa odmieta jesť
4.1.2018 v kategórii Dieťa, autor Mgr. Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

Aj vaše dieťa odmieta jesť?

Sú deti, ktoré do jedla nútiť netreba a spapajú všetko, čo majú na tanieri (a ešte aj niečo navyše). No sú aj drobci, ktorí už pri pohľade na tanier s jedlom začnú mrnčať. Čo s tým, keď dieťa nechce jesť? Pre zúfalých rodičov máme zopár tipov, ktoré by mohli pomôcť.

Zavádzanie prvých príkrmov

Boj s jedlom sa začína už v počiatočnej fáze zoznamovania sa s iným pokrmom ako je materské mlieko. Preto pri zavádzaní prvých príkrmov majte veľa trpezlivosti. Na začiatok stačí, ak vaše dieťa nové jedlo ochutná.

Nemusí zjesť hneď celú porciu vami pripravenej kašičky. Jedna lyžička je v tomto prípade úspech. Dieťa nebojuje len s novou chuťou, ale aj so spôsobom prijímania potravy.

Z prsníka, prípadne z fľaše si musí zvyknúť na lyžičku. Z tekutej konzistencie na hustejšiu. Keďže jeho chuťové bunky sú „nepoškvrnené“, vníma chuť nového jedla intenzívne.

Netreba mu tento nový zážitok znechucovať krikom či nervozitou, lebo z jedla sa stane strašiak. Prvým neúspechom pri prikrmovaní sa netreba dať odradiť. Deti potrebujú príkrm veľa ráz ochutnať, kým si na jeho chuť zvyknú a zjedia riadnu porciu.

Prečo deti odmietajú príkrmy?

Chuť. Už aj malé deti majú svoje “chute”. Rozmixovaná mrkvička nemusí vášmu drobcovi voňať, ale kašu zje? Zamiešajte mu ju do nej.

Podobne urobte aj s ostatnými surovinami. Na prípravu prvých príkrmov je vhodná zelenina s jemnou, sladkastou chuťou, napríklad mrkvička, tekvica, cuketa, alebo hrášok. Skúšajte, čo náročnému stravníkovi chutí. Ak dojčíte, každé jedenie začínajte príkrmom a dokončite dojčením (v prípade, že ste bruško nenaplnili dostatočne), nikdy nie opačne.

Konzistencia. Dieťa môže zle zareagovať na tuhšiu konzistenciu príkrmov. Zeleninu alebo ovocie môžete pokojne podávať na začiatok aj z fľašky. Treba ju však veľmi najemno namixovať. Hustejší príkrm zriedite pridaním vody, v ktorej sa zelenina varila. Na začiatku môžete pridávať i mliečko. Príkrm sa nielen zriedi, ale zjemní sa i chuť zeleniny a dieťatku lepšie chutí.

Ak dieťa dojčíte, máte výhodu. Napriek tomu, že dieťa si zvyká na príkrmy ťažko a zje veľmi málo, z materského mlieka má zabezpečený základný prísun živín.

Materské mlieko prispieva aj po prvom roku významne k výžive dieťaťa, pretože obsahuje podstatne viac tuku. Pokrýva dennú dávku vápnika, vitamínu C, kyseliny listovej, vitamínu A alebo B12.

Čo robiť, ak dieťa odmieta jesť?

Starostlivé maminy si dajú záležať na príprave dobrého jedla pre svoje deti. Kvalitné suroviny, varenie na pare a napokon to všetko skončí pod stolom. Je umenie prinútiť deti, ktorým papanie veľmi „nevonia“, aby skonzumovali pripravené jedlo.

Jedlo podávajte na tanieri, ktorý si vaše dieťa samo vyberie. Servírujte menšie porcie. Ak naložíte priveľa, dieťa bude demotivované už len tým, že z jedla ktoré papá, neubúda.

Jedlo rozdelené na menšie porcie, mu ponúknite častejšie. To, čo malo na obed, môže pokojne dopapať, keď sa vráti z prechádzky, prípadne po spaní. V žiadnom prípade dieťa nenúťte do jedla spôsobom „ak nebudeš jesť, mamička ťa nebude mať rada“ a podobne.

Zabudnite aj na naháňanie s lyžičkou po byte. Zdravé dieťa nebude hladné dobrovoľne, preto by rodičia nemali deti do jedla nútiť. Medzi jednotlivými jedlami neponúkajte sladkosti, piškótiky a iné dobroty. Ak nechce vôbec nič, je možné, že jednoducho nie je hladné.

Na ďalšie jedlo si počká až do večera. Ale pokiaľ dieťa odmieta niečo systematicky, zmierte sa s tým, že mu určité jedlá nechutia a jesť ich nebude. Ani nám dospelým nechutí všetko.

Spoločné rodinné obedy, raňajky, či večere sú osvedčený spôsob, ako sa dieťa naučí jesť. Nevyčleňujte ho. Skúste mu prispôsobiť režim tak, aby jedlo s rodinou. Nikomu samému nechutí. Nájdite si na jedlo čas. Pokukovanie po novinách, či televízii nechajte na neskôr.

Dovoľte malému dieťaťu. nech sa s jedlom na tanieri pohrá. To, že ho chytá a podáva vám ho ešte neznamená, že mu nechutí a že ho nezje. Nejde len o to, aby dieťa jedlo.

Musíme mu umožniť, aby sa prejavila jeho prirodzená chuť do jedla. Dajte dieťaťu vlastnú mištičku, tanierik a lyžičku. Nech má pocit, že robí všetko tak, ako dospelí. Jedenie ho bude viac baviť, ak sa na ňom zúčastní aktívne samé. Niektoré deti doma jedlo odmietajú, ale v škôlke či v škole s ním nemajú problém.

Atmosféra rovesníckej skupiny, ktorá robí rovnakú činnosť (konzumuje obed), je motivujúca. Keď vidí, že všetci jedia rovnaké jedlo, zvyčajne sa pridá aj ono.

Trucovanie a nechutenstvo

Detské nechutenstvo môže mať rôzne príčiny. Niekoľkodňové nechutenstvo býva bežným sprievodným javom pri prerezávaní zúbkov, chorobe, či horúčke.

Ak trvá dlhšie, dieťa by mal vyšetriť lekár (môže ísť napríklad o príznak anémie). Sú však aj deti, ktoré toho spapkať potrebujú menej ako ich rovesníci. Sú jednoducho horšími jedákmi bez zdravotnej príčiny.

Nechuť do jedla je niekedy spôsobená tým, že dieťa nie je hladné. Rešpektujte ho a netlačte do neho jedlo za každú cenu. Citlivé deti môžu odmietnutím jedla reagovať na stresové situácie (zmena prostredia, napätie v rodine, konflikt v škôlke, či v škole a podobne).

Po odznení príčiny a vyriešení problému sa im chuť opäť vráti. Medzi druhým a tretím rokom prežívajú deti obdobie vzdoru, ktorého prejavom býva aj odmietanie jedla.

Agresívne správanie sa za stolom, kričanie, rozhadzovanie jedla, zmenené chute a apetít. Nie je to nič výnimočné. Nátlak, vyhrážky a vydieranie nepomôžu, skôr naopak – dieťa si jedlo začne spájať s nepríjemnými zážitkami a situácia sa ešte zhorší.

Základnou podmienkou, ak dieťa odmieta jesť, je trpezlivosť.

Rituály sú v stravovaní dôležité

Deti majú rady pravidelnosť. Raňajky, desiata, obed, olovrant, večera. Aké stravovacie návyky si dieťa vytvorí, také mu zostanú. Ak sa v rodine jedáva „narýchlo“ a len občas, nečakajte, že dieťa bude dobrý stravník.

Stravovacie rituály sú aj pravidlá, ktoré sa týkajú výberu jednotlivých potravín. (Ak dieťa vidí maminu s tatitnom chrúmať čipsy a čokoládu, nemá sa od koho naučiť chrúmať mrkvičku). Naučte svoje dieťa správne jesť, ešte kým máte jeho stravovanie pod kontrolou.

Dobrý základ, čo sa týka pravidelnosti a výberu potravín, mu zostane. A na záver: Každé zdravé dieťa sa rodí s primeranou chuťou do jedla. Teda s takou chuťou, s ktorou priberá tempom, ktoré je práve preň optimálne. Rešpektujte jeho výnimočnosť aj v tomto smere.