ČÍTATE deťom ROZPRÁVKY? Dobre robíte!
Nemilovať knihy znamená nemilovať múdrosť. Nemilovať múdrosť však znamená stávať sa hlupákom...
Pamätáte si ešte na magické slová „Kde bolo, tam bolo... Za siedmimi horami...“, ktorými sa začínali rozprávky, ktoré nám mamka príjemným hlasom čítala, keď sme večer líhali do postelí?
Radí pán Mrkvička: Keď čítanie deťom (ne)bolí
V mnohých z nás vyvolajú spomienku na to, ako sme sa s radosťou a nadšením každý večer vyberali do rozprávkového sveta, kde dobro víťazilo nad zlom, kde dobrým ľuďom pomáhali aj zvieratká a kvety a rôzne zázračné sily.
Veľakrát sme ani nedýchali, keď bojovali princovia proti sedemhlavým drakom, s napätím sme očakávali, či sa Šípková Ruženka preberie z večného spánku a či sa prekliaty princ premení zo žabiaka na švárneho mládenca. A koľko sme sa nasmiali na hlúpom Janovi, či Ďurovi, ktorý šiel do sveta šťastie hľadať.
Výchova detí prostredníctvom zázraku menom rozprávka
Čítajte deťom rozprávky
To sú spomienky, ktoré si uchovávame ako jedny z najkrajších na prežité detstvo. A pokračujeme v odovzdávaní týchto skúseností našim deťom. Doprajme im tiež ten super pocit, keď ich večer pri zažatej lampičke sprevádzame svetom fantázie, kde na nich čaká množstvo príbehov a rozprávok.
Práve návyk k čítaniu je jeden z najdôležitejších darov rodičov svojmu dieťaťu. Rozprávanie o všetkom ľudskom, ukrytom v knihách, o viere v konečné víťazstvo krásy, lásky a pravdy, o tom, že knihy nás chránia pred plytkosťou, pomôže deti pripraviť na namáhavú cestu životom.
Kedy je vhodné začať deťom čítať? Aký význam má čítanie pre deti? Čítajú dnes rodičia svojim deťom? Na tieto a ďalšie otázky sa pokúsime nájsť odpovede v nasledujúcich riadkoch.
Kedy začať čítať s čítaním kníh?
Na cestu k čítaniu by bolo vhodné vybrať sa už v dojčenskom veku, kedy dieťa prežíva radosť zo slov, páči sa mu, keď niekto rozpráva príbeh, a objavuje radosť z toho, že sa môže dorozumievať pomocou reči.
Určite ste neraz videli, ako vaše niekoľkomesačné bábätko zostalo v nemom úžase a sledovalo s otvorenými ústočkami rozhovor dospelých ľudí. A skúsili ste mu čítať? Ak áno, mohli ste pobadať, že niektoré deti veľmi rady už v tomto veku počúvajú príbehy či rozprávky.
5 tipov ako motivovať dieťa k čítaniu
U bábätiek však podporuje rozhovor medzi nimi a dospelými, rozprávanie o veciach a „čítanie“ najmä rozvoj reči. Je dôležité už v tomto veku s deťmi komunikovať prostredníctvom reči, hoci nám ešte nič konkrétne nemôžu rozumieť. Učia sa však nasmerovať pozornosť na hovoriaceho, počúvať, rozlišovať rôzne odtiene hlasu a v neposlednom rade i chápať význam slov.
Čo môžu robiť rodičia, aby podporili záujem o knihy?
Čo by sme mali robiť, aby sa našim deťom čítanie kníh zapáčilo? V prvom rade by sme sa mali s dieťatkom veľa rozprávať. Informovať ho o svete, o ňom samotnom. Vyberme si na to čas, keď je bábätko pokojné a cíti sa dobre. Dieťa pozná náš hlas už z vnútromaternicového života, tak mu pomôžme spojiť tieto zvuky so svetom.
Časom sa naučí, že pomocou zvukov môže reagovať na okolitý svet. Aby pochopilo tieto zákonitosti, opakujme po ňom jeho hlásky a slabiky a reagujme naňho vždy, keď sa mu podarí nejaké zvuky „vylúdiť“.
Takýto rozhovor prináša radosť obom stranám, hoci ani jeden z nich nevie, o čom ten druhý hovorí. Čo ale v každom prípade bábätko chápe, je pozornosť, ktorá sa mu pritom dostáva. Radosť podporuje učenie, lebo deti sa učia predovšetkým to, čo ich zaujíma.
Nemusíme sa báť komentovať nahlas všetko, čo s dieťaťom robíme. Či už ho ideme kŕmiť, prebaliť, či hrať sa. Povedzme mu, čo čítame. Pomenúvajme veci okolo seba i na dieťati samotnom. Takto si dieťa vytvára väzby medzi predmetmi a ich pomenovaniami. Trvá to síce veľmi dlho, ale dieťa si takto postupne buduje základy jazyka.
Prvé slová: učíme deti rozprávať
Knihy a batoľa
Približne v šiestich mesiacoch môžeme začať s prezeraním si obrázkových kníh. Pozornosť detí medzi šiestym a osemnástym mesiacom pútajú obrázkové knihy s krátkymi príbehmi.
Deti v tomto období začínajú byť viac aktívne, naťahujú sa za knihami a ukazujú na obrázky, ktoré sa im páčia. Pozorne tiež počúvajú hlas čítajúceho, očakávajú prekvapenia a otvorene prejavujú z prekvapení a humorných situácií radosť. Páči sa im, ak sa tieto radostné zážitky opakujú.
Je pravdepodobné, že tieto aktivity nenadchnú našich najmenších na dlhú dobu, pretože ešte neudržia pozornosť tak dlho ako v neskoršom veku. Aj 5 – 10 minút čítania však na začiatok postačí.
Aby sme sa vyhli sklamaniam zo zničenia kníh, je vhodné zaobstarať knihy, ktoré môže dať dieťa do úst, lebo v tomto veku dieťa spoznáva svet rukami a ústami. Na výber máme množstvo textilných kníh či kníh z PVC alebo knihy s tvrdými stranami.
Neskôr dieťa pochopí, že zaujímavejšie, ako žuť knižku, je napríklad pozerať si obrázky. Vývin sledovania obrázkov je nasledovný: dieťa si najskôr pozerá obrázky všeobecne, potom sleduje v knihe podľa toho, ako rozprávame o obrázkoch, nasleduje ukazovanie prstom na pomenovaný obrázok a nakoniec dieťa samo obrázok pomenuje.
V akom úseku tejto cesty sa nachádzate vy?
Doprajte vášmu dieťaťu čas, ak nie je ešte pripravené, nemôžete prechod jednotlivými fázami urýchľovať, môžete však vaše dieťa motivovať a povzbudzovať.
Nosievajte knihy so sebou ako súčasť výbavy k plienkam a ostatným dojčenským potrebám, vyplníte tak deťom čas počas prechádzok, keď sa zastavíte v parku na lavičke. Alebo čítajte dieťaťu v aute, rýchlejšie vám ubehne cesta.
Prvé slová alebo Reč v prvom roku života dieťaťa
Čítať možno aj rôzne plagáty a reklamné materiály, ktoré nájdete v čakárni u lekára. Neviete, čo kúpiť deťom na narodeniny, meniny či Ježiška? A čo takto kniha? Naučme sa darovať knihy. Čítajme deťom rozprávky, básne či riekanky každý deň. Aspoň jednu.
Urobme z čítania rituál, nehľadajme výhovorky, prečo dnes čítať nebudeme. Takto sa knihy stanú súčasťou života našich najmenších. Doprajme deťom ten super pocit, keď ich večer pri zažatej lampičke sprevádzame svetom fantázie, kde na nich čaká množstvo príbehov a rozprávok.
Čítanie v predškolskom veku
Štvorročná Lili je s mamou v kníhkupectve. Smie si dnes vybrať novú knihu. Veselo pobehuje pomedzi regály a listuje v obrázkových knihách. Nakoniec sa rozhodne pre knihu o psíkoch. Mama si knihu prelistuje, prikývne a ide spolu s Lili zaplatiť.
Ako deti rastú, rastie aj ich záujem, chápanie a jazykové schopnosti. Radosť z čítania u detí predškolského veku nevyprchá, práve naopak. S radosťou počúvajú príbehy a rozprávky, básne a piesne. Ich pozornosť je cielenejšia, vedia sa viac sústrediť a interaktívne sa podieľajú na čítaní, hoci samy čítať ešte nevedia.
Trojuholník mama/otec – kniha – dieťa nadobúda pevnejšie putá. S pestrými knihami a napínavými príbehmi môžu rodičia naďalej podporovať vzťah detí k čítaniu.
Tak ako Lilina mama. Večer jej začala čítať prvú kapitolu z novej knihy. Je to vzrušujúce, najmä pre Lili. Pozorne počúva, čo mama číta, a pritom pozerá na obrázky. Miluje zvieratá, najmä psíkov, preto sa veľmi rýchlo zžije s Peťom a Jankou, ktorí spolu so svojím miláčikom Apačom prežívajú jedno dobrodružstvo za druhým.