Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 6. mesiaci života?

Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 6. mesiaci života?
8.11.2016 v kategórii Bábätko, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Ako sa hrať s bábätkom v 6. mesiaci a ako pri tom rozvíjať jeho schopnosti? Ponúkame vám tipy na hry a činnosti s 6-mesačným bábätkom.

6-mesačné bábätko objavilo čaro pohybu a otvoril sa mu celý svet – hoci, našťastie, zatiaľ stále len obmedzene.

Predtým si ešte pozrite naše Tipy na hru s bábätkom v 5. mesiaci, mnohé sú ešte stále aktuálne.

Tipy na hry v 6. mesiaci

  • Hry s hračkami na chrbátiku

  1. Dieťa sa stáva priam majstrom na hry v polohe na chrbte – najmä ak má dostatok rôznorodých hračiek, ktoré dokáže chytiť každú do inej ruky, držať si ich a prezerať si ich veľmi starostlivo, prípadne skúmať ich aj ústami.
  2. Okrem hračiek a rúk sa stávajú výbornou hračkou aj vlastné nohy dieťaťa. Tým dieťa poznáva svoje vlastné telo a rozvíja sa motorika. Spočiatku si dieťa dočiahne len na kolienka, ale postupne aj na chodidlá a dokáže prsty nožičky strčiť priamo do pusy.

  • Hry pri stole

  1. Dieťatko si posadíme na kolená ku stolu, na ktorom sú položené hračky. Dieťa lákame, aby sa hračiek dotýkalo a skúmalo ich. Vyberáme také hračky, ktoré sú asymetrické a rôzne veľké, aby bolo dieťa nútené používať obe ručičky a tiež prispôsobovať uchopenie a nastavenie ruky veľkosti predmetu.
  2. Plienkou prikryjeme predmety, tak aby to dieťa videlo a lákame dieťa, aby si predmet zobralo tým, že si plienku nadvihne.
Prečítajte si aj: Keď bábätko dáva všetko do úst

Základným predpokladom pre činnosti s dieťaťom je jeho radostná a spokojná nálada. Len vtedy, ak je dieťa spokojné je možné rozvíjať jeho schopnosti a zručnosti.

Ďalšie tipy na riekanky, spojené s aktivitou:

Ruky, rúčky, ručičky,  (hladkáme ručičky)
máte malé prstíčky.   (zľahka vyťahujeme pršteky)
Máte malé dlane,  (hladkáme po dlani)
zatlieskajme na ne. (tlieskame našou dlaňou o dlaň dieťatka)

Pri kúpaní, či už v bazéne alebo vo vani:

Hups a hups a hupsasa, (veselo ponárame telíčko do vodičky)
vodička ma natriasa.
Hups dopredu, dozadu, (skočíme vo vode dozadu, dopredu)
nech tu máme zábavu.
Na chrbátik polož ma,  (položíme vo vode na chrbátik, dlaňou podložíme hlavičku)
a dozadu ťahaj ma.   (vozíme za ramienka na chrbátiku na vode)
Pomaly si plávam vzad, (pomaly ťaháme dozadu) 
a to nie som žiaden rak.

Mohlo by vás zaujímať:  Ako sa vyvíja vaše dieťatko v 6. mesiaci?

Ide vláčik ši-ši-ši,
odvezie nás k Mariši,
potom cez tri tunele od Mariši Etele.
Ide vláčik ši-ši-ši,
odvezie nás k Mariši,
od Mariši k Etele, tam nám bude vesele.

Ako sa dieťa učí používať hlas na nadviazanie sociálneho kontaktu

Mrnkanie v 6. mesiaci už má za úlohu aktívne nadviazať styk s matkou – napr. matka si dieťa nevšíma, ale dieťa sa na ňu pozerá a snaží sa ju rôznymi zvukmi na seba upozorniť. Nasledujúce hry napomáhajú rozvíjaniu schopnosti dieťaťa využívať svoj hlas na dosiahnutie vzájomného kontaktu s okolím.

  • Privolávanie hračiek. Keď má dieťa „hovornú“ náladu, mama si prikryje tvár plienkou. Dieťa zamrnká a matka si stiahne plienku z tváre, zasmeje sa a tiež mu zamrnká a o chvíľu si opäť prikryje tvár plienkou. Dieťa veľmi rýchlo pochopí princíp hry a začne zámerne na mamu pokrikovať, aby sa mu ukázala.
  • Podávanie hračiek. Keď dieťa zamrnká – vydá nejaký zvuk – mama mu podá nejaký zaujímavý predmet – nechá ho chvíľu sa s predmetom hrať a potom mu ho jemne zoberie. Keď dieťa opäť zamrnká, podá mu inú zaujímavú hračku. Opakujeme asi 5 – 6 krát, 2- 3 krát denne.
  • Dvíhanie dieťaťa po vydaní hlasu. Keď dieťa zamrnká, zdvihne ho mama do výšky pod pazušky, veselo sa naňho usmeje a znovu ho položí na chrbátik. Cvik urobí opäť, keď dieťa zamrnká. Opakujeme 5 – 6 krát. Nemusíme dieťa dvíhať, môžeme s ním urobiť iný pohyb, ktorý dieťa obľubuje.

Ako sa dieťa učí rozumieť slovám

Dieťa sa učí rozumieť slovám. Predtým, ako začne nejaké slovo aktívne používať, musí si a vytvoriť si zásobu pasívnych slov. Reakcia na „slovo“ – nie na zvuk hlasu - sa začína objavovať u dieťaťa práve v 6. mesiaci života.

Ako rozvíjame pasívnu slovnú zásobu?

  • Otočenie zraku k slovom označenému predmetu. Všímame si, ktorý predmet v byte dieťa najviac zaujíma. Väčšinou je to niečo, čo je nápadné farbou, veľkosťou, leskom, mení sa. Dôležité je, aby zostával neustále na rovnakom mieste. S dieťaťom sa postavíme niekde blízko predmetu, sústredíme jeho zrak na predmet a pomenujeme ho napr. hodiny, lampa ... Opakujeme to viackrát za deň. Občas sa spýtame: „Kde je lampa?“ vtedy, keď sa dieťa nedíva na menovaný predmet. Postupne sa dieťa otočí smerom k pomenovanému predmetu.
  • Otočenie zraku k slovom označenému predmetu pri zmenených podmienkach. Keď sa nám podarí vyvolať u dieťaťa otočenie hlavy smerom k predmetu, začíname meniť podmienky – napr. sa postavíme na iné miesto ako predtým, držíme dieťa iným spôsobom, neskôr požiadame, aby sa to pýtala iná osoba. Tým sa vytvára asociácia medzi predmetom a slovom a súčasne sa rozvíja abstraktná schopnosť myslieť.

Rozvíjanie sociálnych zručností dieťaťa

V období 6.mesiaca využívame návštevy priateľov a známych na to, aby sme ich požiadali, či by sa mohli 3 – 5 minút venovať dieťatku – popestovali ho v náručí, chodili s ním po izbe, ukazovali mu hračky, predmety, rozprávali sa s ním ...., aby si dieťa zvyklo na cudzích ľudí a nebálo sa s nimi nadviazať kontakt. Dôležité je, aby bol rodič vždy prítomný pri dieťati.

Hračky vhodné pre dieťa v 6. mesiaci

Najvhodnejšie sú predmety, ktoré sú farebné a tým príťažlivé pre dieťa.

V tomto období si vystačíme aj s predmetmi, ktoré sa nachádzajú v domácnosti – lyžica, varecha, hrnček, pomocou ktorých učíme dieťa uchopovať rôzne predmety do rúk a tak rozvíjame jeho motorické zručnosti.

Vhodné hračky sú tiež napr.:

  • balón zavesený nad postieľkou dieťaťa, aby sa ho mohlo dotýkať rukami a nohami,
  • kocky, ktoré dieťa môže chytať do rúk a udierať nimi – bolo by dobré, aby neboli príliš veľké a vydávali nejaký zvuk,
  • rôzne gumené hračky – pískacie, hračky z molitanu, ktoré menia svoj tvar po stlačení, gumená hadička, ktorá umožňuje vytvárať rôzne oblúky, plienka, papier ...

Dôležité: pri manipulácii s hračkami nenechávajte dieťa samé, aby si neublížilo.

Mohlo by vás zaujímať aj:
Ako stimulovať vývin novorodenca v 1. mesiaci?
Tipy na hry s dieťatkom v 2. mesiaci života
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 3. mesiaci života?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 4. mesiaci?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 5. mesiaci?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 6. mesiaci života?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 7. mesiaci života?