Dobrý deň, dcéra má 5,5roka a narodil sa nám syn... Tehotenstvo som mala rizikové a bola som často veľmi unavená, preto som dcérku troška zanedbala(síce som ju chystala do škôlky, uspávala, kúpala a podobne ale hrať sa s ňou, jej špecifické hry bolo nad moje psychické a fyzické sily.) Keďže je veľmi empatická snažila sa prispôsobiť a hrali sme sa na posteli kôli môjmu pohodliu, alebo sa šla zahrať s tatom a výsledok mi priniesla ukázať alebo povedať... Posledné týždne pred pôrodom sa bála ako dlho budem v nemocnici, lebo nechce zaspávať s tatom a pri tom v noci je na ňom ako nálepka(áno spí s nami v posteli asi od 3 rokov) pôrodnicu dala u babky a pár dní po návrate z nemocnice sa k nej chcela prestahovať(ale je pravda že moja mama ju podplaca výletmi, koláčmi a pod.)nie nedá si to vysvetliť. Manžel je z toho na prášky. Drobec má 3t a je dobré bábo. Jasné že aj zaplače a ton je to vysoký. Inak spi, papá, kaká a trvá(má reflux). Dcéra sa verejne vyjadrila, že ona sa pomylila a chcela šteniatko nie brata. Vadí jej plač a brat nechce aby ona bola somnou... Vysvetlila som jej, že on ju ľúbi (krásnym spôsobom na ňu reaguje už od brucha) a že plače malo oproti iným bábätkám+ že on ešte nechápe že keď som s ním nie som s ňou... Pochopila, aspoň sa tak tvári. Pomáha, pusinkuje ho a hráme sa aj keď dojčím aspoň spoločenskú hru. A včera som si všimla tesne nad čelom v strede plešinu vo veľkosti 3-4cm( keďže má ofinu toto miesto bolo skrité ona má na to upozornila že ju tam niečo pichá) vlády jej už začínajú dorastať. Neviem, či ísť za kožným alebo psychológom.

Odpovedá:
Dobrý deň,
dcérka prežíva ťažké obdobie, štandardne sa obdobie narodenia súrodenca dá prirovnať k situácii, kedy by žene manžel povedal, že si privedie domov inú, mladšiu ženu a budú spolu bývať. A že Vám bude spolu dobre a vy jej požičiate šaty. Potom pôjdete spolu po ulici a všetci budu zalamovať rukami nad tým, aká je mladá, krásna, úžasná a vás sa budú pýtať, či sa z nej tešíte....
Na druhej strane my psychológovia hovoríme, že súrodenec je jeden z najväčších darov, aké môže rodič dieťaťu dať.
Chceme tým povedať, že ťažké emócie patria k tejto téme a vy môžete dcérke pomôcť najmä tak, že jej ukážete, že jej rozumiete, a že je normálne, keď sa cíti zle. Pokúste sa jej venovať špeciálne miesto a čas vždy, keď je to len trochu možné. Útek k babke je únikom na miesto, ktoré je len jej. Psychológ vám iste vie poradiť v tom, ako túto situáciu uchopiť, sú aj metódy psychologickej intervencie, ktoré by dcérke privykanie si na túto novú situáciu pomohli. Ak ste z Bratislavy, ozvite sa nám na milujucirodicia.sk, prípadne sa vám pokúsime nájsť detského psychológa v mieste vášho bydliska.
Samozrejme prioritou je vylúčiť kožné ochorenie a to už odporúčame konzultovať s kožným lekárom.
Držte sa,
Jana Zemandl, Eva Vavráková, Jana Bašnáková, milujucirodcia.sk