TEST
, Autor: Registrovaný používateľtest
Na problémy súvisiace s rastom, vývojom dieťaťa i chorobami odpovedá MUDr. Marta Špániková, pediatrička.
Poradna uzavretá.
Viac informácií o odborníkovi sa dozviete tu.
Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.
test
Nie je žiadna otázka, žiaden text
Dobrý deň môj 27 mesačný syn,nerozpráva len si blaboce,nevie ani len mama. Keď sa srdí ťahá si uši,a ako sme boli v nemocnici so zápalom prvý krát začal robiť čudnú vec,jednu ručičku dá do hora ku hlave druhu pred seba a prepleta kŕčovito prstekmi,robil to keď mal radosť no po druhom a treťom pobyte v nemocnici to robí častejšie,niekedy len tak chodí hore dole po izbe a robí to,a nesmiem naňho zdvihnúť hlas to začne búchať hlavou o stenu alebo sa predkloni a tlačí hlavu do zeme,má problémy s obličkami tak stále chodíme po lekároch,má strach z ľudí aj z detí z toho všetkého čo zažil od mala len lekári a nemocnice,naučil sa neskôr aj sedieť aj chodiť.neviem či mám vyhľadať nejakého odborníka na to jeho správanie,alebo je to normálne,a vonka nechce chodiť len stále sa ťahá na ruky a plače dovtedy kým ho nevezmem.dakujem vám pekne za radu
Určite je to neštandardné správanie U vášho lekára by ste mohli spraviť taký test, vyplniť formulár, ktorý sa volá MCHAT, to trocha objasní situáciu a následne by sa mal vyšetriť u neurológa, detského psychológa a podľa potreby pokračovať v iných vyšetreniach.
Dobrý deň, mám syna, ktorý má 2roky a dva mesiace a mám pocit že nereaguje na meno, skôr ignoruje, vadí mu zvuk vŕtačky stekot psa ale nie vždy, ak mladší syn plače tak plače aj on, inak vie keď mu poviem že ideme papa vezme topánky obúva sa ak mu poviem že sa ideme kúpať začnem púšťať vodu do vane hneď sa vyzlieka, hra sa s autami spája traktor s vlečkou, keď si kychnem povie mi na zdravíčko ak mu niečo dám povie ďakujem, rozprávať začal po druhých narodeninách začal opakovať slová pesničky typu Kukulienka vie dopĺňať aj hlava ramená kolená palce bude aj ukazovať. Robí mi starosť to že nie veľmi reaguje na meno keď ho zavolám Janko poď s mamkou a idem preč z izby ide za mnou. Myslíte že ide o niejaku poruchu alebo je to len povahou ? Do hier sa zapája hra s loptou, kockami kreslenie. Ak niečo chce príde za mnou chytí za ruku a dovedie má ktomu.
Niekedy tento problém súvisí s tým, že deťom hovoríme všelijako: zlatko,mojko a podobne.
Teraz je veľký problém ak deti začnú pred ukončeným tretím rokom pracovať, hrať sa s ipadom, počítačom, telefónom, je to zásadný problém a príčina nerovnomerného, oneskoreného vývin hlavne reči.
Podľa vašich info si myslím, že dieťaťu ničnie je ale ak si nie ste istá, oslovte vašu lekárku, nech spraví test kroý sa volá mchat.
Dobrý deň, pani doktorka,
Chcem sa s vami poradiť.
Mám 2 ročného syna. Našli sme pár vecí, ktoré akoby nás synček nevládal tak, ako by asi mal. A nevieme, či to už riešiť, alebo este čakať. Bojíme sa, aby nešlo o znaky autizmu.
Chlapček ešte nerozpráva, iba také ako mama, papa, baba, jaja, ham,...
Zvláštne je, že nám nereaguje na meno. Zvykol si zareagovať, ale len keď poviem "Ferko, aha". Na to "aha" akoby zareagoval, lebo vie, že mu niečo ukazujem. A keď je zanietený v nejakej hre, tak absolútne.
Neukazuje na predmety jedným prstom, ale keď niečo chce, napr. Na poličke, tak sa príde vypýtať na ruky a načiahne sa za tým. Od malička nechcel čítať knihy (myslím, že pri to by sa dobre naučil ukazovať prstom). Teraz si už začal čítať... Resp. Listovať v knihách sám. A dost často.
Občas chodí po špičkách. Momentálne is začal vydobijat veci, keď niečo chce... Napr. Keď ideme okolo ihriska a on tam chce ísť a nejdeme tam, tak sa začne hnevať až plakať.
Co sa týka hier, začal byť dosť aktívny. Ma staršiu sestričku (3,5roka)...vedia sa už spolu ponaháňať, skrývať pod deku a robiť kuk, v trampolíne sa spolu nasmejú.
Rad sa hrá s kockami (stavia veze), rôzne tie logické hračky, pričom musí ukladať na seba podľa veľkosti. To už všetko ovláda. Veľmi rád ma loptu alebo balón. Keď vidí, že sa hráme s jeho sestrou, hneď pribehne a zapája sa. Začal sa hrať aj s elektrickým pianom. Tuka si prstami melódie.
Hluk problém nerobí, ani vysávač, ani kosačka, ani hlasna hudba. No napriek tomu si občas chytí uška. Ale nikdy nie pri hlasnych zvukoch.
Donedávna ho nezaujímali auta ani kolesá ani nič. Teraz už vezme do ruky traktor alebo auto a točí kolieska. Keď ide aj auto po ceste alebo traktor, tak veľký záujem a musí až zastať, aby ho videl ako ide okolo.
Veľmi rad sa objíma, stwkli a dá pusinku. Keď mi sedí na kolenách a artikulujem mu nejaké slová, tak tiež otvára ustocka a snaží sa opakovať. Dokonca mi chytá ústa, akoby chcel lepšie zistiť, ako to hovorím. Očný kontakt 100%.
Rad sedí na rukách a rôzne tie riekanky Varila mysicka, Tapi Tapi Tapusky, Ide, ide vláčik a pod.
Predtým sa hral sám, teraz už aj so svojou sestrou občas. Keď sme na ihrisku a vidí, že niekto sa hrá s loptou, hneď beží do stredu ihriska a chce sa hrať tiež.
Predtým obcas pozerával TV... Fihu a podobne hudobné programy... A ešte také anglické. Kedysi som čítala, že je dobré, keď dieťa počúva nieoc v cudzom jazyku, že potom sa mu ten jazyk ľahšie učí.. Teraz viem, že to bolo asi na škodu.
No co sa týka tých ostatných veci... Je to v norme?
Mame sa obávať toho, že nereaguje na meno a stále nerozpráva okrem tých svojich hlások?
Ešte treba asi spomenúť, že vo väčšine prípadov sme ho oslovovali Zlatinko, Laska naša, Anjelik... Nie je to aj preto, že nie je tak zvyknutý na svoje meno... A skôr keď urobil niečo zlé, tak sme ho oslovili menom so zvýšeným tónom hlasu....
Ďakujem za Váš názor a radu.
Asi naozaj považuje svoje meno za výčitku ako mi vyplynulo z poslednej vety!
Správanie dieťatka ako ho veľmi podrobne opisujete nejaví známky autizmu. Ak málo rozpráva nie je ešte v tomto veku problém. Mali by ste ho naozaj oslovovať menom a samozrejme s ním veľa rozprávať, jednoduché veci, prípadne na obrázkoch ukazovať a pomenovávať veci bežného života. Okrem nejakého speivankova neodporúčam veľa sledovať televíziu a najmenej do troch rokov mu nič!!!!!!!ale že naozaj nič!!!!!!!!!!!neukazujte na ipade, iphone a podobne. Sú to sekvencie, ktorým vôbec nerozumie, síce ho zaujú pohybom a farbou ale nič sa z nich nenaučí!!!naopak zastavuje to deti vo vývine. existuje taký test mchat, ktorý by mala vaša lekárka mať, mohli by ste ho vyplniť. V tomto veku to, že nehovorí vo vetách a má dosť malú slovnú zásobu však by som ani nepovažovala za oneskorený vývin reči.
Dobrý deň,
Maly čoskoro 16 m chlapec, narodený ako hypotroficke dieťa. Do dnešného dňa si len blabota, povie baba, tata, kde je, ale nemyslím si, že chápe významu slov. Inak hovori len nejaký svojim jazykom. Papa dá len keď on chce, kýva sám deťom na ihrisku alebo keď nejaká osoba na neho zakyva, keď ho opýtam aby dal papa ani ho nehne. Chodiť začal v ukončenom 15tom mesiaci (cvičili sme aj vojtovku kvôli hypertonusu). Hlavne má znepokojuje jeho reč, že nechce nič hovoriť, neukáže kde je ocko, mamka, len hľadá a pozrie, neukáže kde má očko, uško, atd. Príde mi, že nerozumie. Hovorím na neho slovenský a manžel anglicky a sem tam pár slov slovenský. Rozmýšľame zájsť k psychologicke, na neurologii bol sledovaný do roka a už nás vylúčili, zvažujem opätovnú kontrolu. Naša pani pediatrička sa k tomu nevyjadrila, že keď blabota je to ok, ale mne sa to nezdá. Inak je šikovný, hry zopakuje, pomaha aj vybrať riad z umyvacky, prádlo z pracky, atd .
Len ta rečová komunikácia a takisto sa mi zdá že má slabý očný kontakt, nepozerá keď mu niečo chcem ukázať a povedať ( len tak checkne) Je pravda, že od mala mal tablet a tv k jedeniu, keďže inak nič nechcel zjesť. Ten som už posledné mesiac obmedzila, ale pracujem ešte na úplnom zrušení. Bojím sa hlavne, že to ho ovplyvňuje a takisto poruchy pozornosti a Adhd. Je možné to už určiť v 16 m života?
Ďakujem krasne za prečítanie a radu ako ďalej.
Tablet zrušte čo najskôr, naozaj to u mnohých detí, povedala by som aj , že u všetkých do troch rokov negatívne ovplyvňuje psychomotorický vývin a hlavne vývin reči.
Vývin reči je veľmi individuálny. Určite by som zistila, či naozaj dobre počuje. Zistila by som aj, kedy ste začali rozprávať vy a manžel.
V každom prípade by mal v tomto veku mať zásobu asi desiatich slov / nemusia byť celé ani spisovné, môžu to byť výrazy/ ale s významom. V tomto veku je možné spraviť taký základný test chek in a mali by ho to robiť všetci lekári pri 15-18 mesačnej preventívnej prehliadke. Určite by som dieťatko poslala na kontrolné neurologické vyšetrenie a k detskému psychológovi. Taktiež je možné sa obrátiť na inštitút detskej reči.
Nemusí sa jednať o žiadnu poruchu, len o naozaj individuálne oneskorený vývin reči ale je už na mieste vyšetrenie.
Dobry den, pani doktorka. Mame 4 mesacnu dcerku, ktora podla nasej pediatricky zaostava v trakcnom teste (test robeny v 3. mesiaci), lebo jej pri pritahovani do sedu pada hlavicka dozadu, odoslala nas preto k neurologovi (ideme az o dva tyzdne). Vlastne neviem, ako je na tom teraz, lebo ja ju nepritahujem, bojim sa, lebo vraj sa to robit nema. Davam ju casto na brusko, tam drzi hlavicku podla mna pekne, aj sa uz pokusa robit lietadielko. Este sa neotaca na bok, ani nesiaha rukou krizom cez telo za hrackou. Inak ked ju drzim akoze v klbicku alebo lezi tak trosku sikmo na mojich nohach, tak si hlavicku aj sama dviha. V lahu na chrbatiku nozky dviha. Kedy by uz mala trakcny test zvladnut? Myslite za mame naozaj nejaky problem a mam sa coho obavat?
Každé dieťa je iné. Jeho psychomotorický vývoj treba hodnotiť v kontexte iných vývojových znakov a samozrejme aj s prihliadnutím na priebeh tehotenstva a pôrodu. Pani doktorka má iste dôvod na to, aby vás poslal k neurológovia. Konkétne odpovedať na vašu otázku, kedy má práve tento test zvládnuť nie je možné, podľa rôznych zdrojov po štvrtom mesiaci.
Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: