Dobry den,
Mam zdravu, temperamentnu 23 mesacnu dcerku. Nas problem spociva v tom, ze dcerka odmieta babku. Zacalo to asi v obdobi odkedy plynule hovori, cca 6 mesiacov. Vzdy ked babka pride, jej povie: Mozes ist domov. Ked si babka chce pozriet hracku, povie jej: Nemozes. Nechce aby sa babka s nou sla hrat, radsej ju zbije alebo krici, nie, chod domov, nemozes. Niekedy dokonca ani nechce aby sa k nej priblizila a vzdy znervoznie, ked babku uvidi. Nevieme si vysvetlit, preco to robi. Babka ju velmi lubi a nikdy na nu nebola prisna ani jej len po zadocku nedala. Tento stav trva uz velmi dlho.. Paradoxne vsak je, ked je dcerka s babkou sama, je s nou vraj rada a nemaju ziadny problem. Druhu babku si dokonca aj pyta.. nevieme, cim to moze byt. Jedine vysvetlenie, ktore mame, je ze jedine s babkou zvykla ostavat sama a boji sa, ze ked pride babka, znamena to, ze mama odide. Neviem. S nikym inym to nerobi a uz bola sama aj s krsnou, druhou babkou, tatom. Poradte prosim. Babka aj my sme z toho velmi nestastni.
dakujeme

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dôležité je, aby ste dcére nevyčítali, že babku odmieta. Jasné, že ju v tom ani nemusíte podporovať, no nehaniť ju za to je tiež podstatné. Babka by sa, samozrejme nemala dcérke vnucovať, mala by sa jej spýtať, či sa chce s ňou hrať, úsť na vychádzku alebo čokoľvek by babka rada robila, no musí zobrať, ak ju odmietne a nechce ísť. Vteda by mohla povedať, že škoda, že ona by rada, no keďže nechce malá, ona (babka) teda bude klebetiť s maminkou alebo tatinkom atď. Skrátka sa babka musí zariadiť.
Keby som s vami robila osobne, isto by som sa pýtala, aký vzťah máte s babkou vy rodičia, či sú veci medzi vami a babkou, ktoré sú nevyslovené, ktoré nejako "ťažia" váš vzťah a neriešia sa z nejakých dôvodov.
Ďalšia vec, ktorá by ma zaujímala, by boli vzťahy v rodine, asi hlavne medzi ženami, ale nemuselo by to byť - či niekto niekoho vylúčil či bol vylúčený, žije napr. v ústave, vyrastal v inej rodine (u príbuzných), bol vo väzení, je iného vierovyznania, národnosti...
Prípadne či sú nejaké tabu témy v rodine, záležitosti, o ktorých sa nehovorí, lebo...sa rodina za ne hanbí, chceli by to najradšej vymazať, spoločnosť odmieta také postoje, činy...